Jag ska förtydliga mig lite. "Områdesbetämmelser" har man bara i områden som saknar detaljplan, och syftar till att reglera byggandet så att man följer kommunens översiktsplan.
Däremot kan det t.ex. finnas sådana här kommunala dokument om "Stadsbyggnadskaraktär" i vissa områden. Exempel taget från Haninge: http://haninge.se/sv/System/Arkitekturprogram-Haninge/Nar-vi-bygger-nytt/Stadsbyggnadskaraktar/

I dessa dokument finns ofta "råd och riktlinjer", men jag vet faktiskt inte om någon har överklagat och gått emot dem och fått rätt med hänvisning till att de inte står i själva detaljplanen.

Edit: Googlade fram ett exempel till: http://www.taby.se/PageFiles/27708/A_Stadsbyggnadskaraktärer_120614_låg.pdf
 
Redigerat:
precis b8q jag borde fått ta del av bägge vid min kontakt med kommunen då jag frågade "vad gäller för min tomt" det finns säkert en områdesplan som är begränsad till 27 graders taklutning men den fick jag inte ta del av då utan fick bara min byggplan och utgick ifrån den och ritade huset som vi nu kanske blir tvungna att göra om helt
 
dubbelpost
 
Hej igen har nu fått kompletterande dokument ifrån kommunen som heter: "övergripande program för planering och byggande"
där står det bla under rubriken bebyggelse: "i övrigt gäller följande riktlinjer Taklutningen får vara högst 27 grader

men det står även: "nya detaljplaner skall upprättas och ändring av befintliga detaljplaner skall göras så att mark som enligt programmet skall vara detaljplanelagd får dessa regler inarbetade i bestämmelserna"

och sen så står det här till sist: "Genomförande och fortsatt handläggning, detta övergripande program med programkartor skall i fortsättningen ligga till grund för all planering och hantering av bebyggelsefrågor . Nya detaljplaner skall upprättas enl programmet"

det som ger mig lite hopp är det sista att nya detaljplaner skall upprättas enl programmet , borde inte jag fått en ny detaljplan då ? eller är det helt enkelt så att kommunens "övergripande program" gäller över min detaljplan ?
vad säger ni som kan det här med Juridik ?
 
Du vill inte vara med och betala för en ny detaljplan, tro mig. Det kan bli riktigt höga "planavgifter" utöver bygglovet. Minns någon tråd här i forumet där någon i Nacka fick betala 34000 kr i planavgift, och det finns säkert ännu dyrare.

Formuleringen "Nya detaljplaner skall upprättas enl programet" ska man nog tolka som att när kommunen i fortsättningen gör nya detaljplaner, ska man ta med programmets riktlinjer i planen. Inte att kommunen ska göra om alla befintliga detaljplaner!

Personligen begriper jag dock inte stadsplanerarnas aversion mot branta tak. Måste vara sotarfacket som lämnat in synpunkter i samrådet eller nåt.... Jag tycker det kan ge väldigt charmiga hus:
barber.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Zinkadus
  • Laddar…
Jag har varit med om, bara för några år sedan som ledamot i byggnadsnämnden, att man i planprogrammet för den nya stadsdelen skrev vackert om hur byggnationen skulle vara varierad i form och färgsättning samt vara anpassad till terrängen. Sen när man skrev detaljplanen missade man att ta med programmets skrivningar eller ens tydliga hänvisningar dithän. Resultatet blev att byggföretaget kunde smälla upp precis likadana fabriksbeställda hus på all mark inom planområdet så länge de kunde få till såpass mycket plan tomtyta så grundplattan fick plats. Kommunen ville inte ge bygglov men var tvungen att ge sig då husen höll sig inom detaljplanen. Denna miss berodde delvis på att yrket kommunal planarkitekt är ett genomgångsyrke pga dålig lön jämfört med konsult- och arkitektfirmor. Det var inte samma människor som utformade detaljplaneprogrammet som utformade själva planerna. Sen missade cheferna och vi politiker att se bristerna innan det var försent
 
Förstår ditt nick..........
 
Workingclasshero skrev:
Förstår ditt nick..........
Nja, jag har snott det och avataren från Flashback
 
Planerna som din kommun antagit är vägledande för upprättande av bygglov. Planerna har följande hierarki

Översiksplan + kompletterande översiktsplaner >
Detaljplan eller Områdesbestämmelser om detaljplan saknas. >
Bygglov

Översiktsplan är mer övergripande, medans bygglov är det instrument som slutligen definierar bestämmelserna. Om en detaljplan är komplett så innehåller bygglov samma bestämmelser som detaljplanen.

Om bestämmelser saknas i planerna ovan så skall de faställas i och med bygglov. Alltså kan byggnadsnämden bestämma vad de anser lämligt i och med att de upprättar ditt bygglov. Även om det inte skulle finnas bestämmelser på 27graders lutning så kan nämden bestämma detta i ditt fall. Eftersom bestämmelserna som nu gäller dig ingår i ett "övergripande program" så antar jag att detta program har samma rang som översiktsplan.

Detaljplan tas endast fram vid större bebyggelse: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20100900.HTM#R8

I ditt fall antar jag att byggnadsnämden kommer att reglerar samma bestämmelser i och med ditt bygglov och inte anta en ny detaljplan för ditt område. Ditt bygglov behöver inte anta 27 graders lutning, eftersom det är bestämmelser i en översiktsplan och inte bindande, men det mest troliga är att nämden följer gällande bestämmelser om det inte finns en anledning att göra ett undantag i ditt fall. Det är mycket väl möjligt med tanke på hur Plan och Bygglagen är utformad, men jag skulle gå på vad din handläggare säger.
 
Redigerat:
  • Gilla
Zinkadus
  • Laddar…
martinhedin skrev:
Planerna som din kommun antagit är vägledande för upprättande av bygglov. Planerna har följande hierarki

Översiksplan + kompletterande översiktsplaner >
Detaljplan eller Områdesbestämmelser om detaljplan saknas. >
Bygglov

Översiktsplan är mer övergripande, medans bygglov är det instrument som slutligen definierar bestämmelserna. Om en detaljplan är komplett så innehåller bygglov samma bestämmelser som detaljplanen.

Om bestämmelser saknas i planerna ovan så skall de faställas i och med bygglov. Alltså kan byggnadsnämden bestämma vad de anser lämligt i och med att de upprättar ditt bygglov. Även om det inte skulle finnas bestämmelser på 27graders lutning så kan nämden bestämma detta i ditt fall. Eftersom bestämmelserna som nu gäller dig ingår i ett "övergripande program" så antar jag att detta program har samma rang som översiktsplan.

Detaljplan tas endast fram vid större bebyggelse: [länk]

I ditt fall antar jag att byggnadsnämden kommer att reglerar samma bestämmelser i och med ditt bygglov och inte anta en ny detaljplan för ditt område. Ditt bygglov behöver inte anta 27 graders lutning, eftersom det är bestämmelser i en översiktsplan och inte bindande, men det mest troliga är att nämden följer gällande bestämmelser om det inte finns en anledning att göra ett undantag i ditt fall. Det är mycket väl möjligt med tanke på hur Plan och Bygglagen är utformad, men jag skulle gå på vad din handläggare säger.
Tack för detta jag var väl lite orolig att det kunde vara på detta viset ska nu kolla upp med kommunen vad som verkligen gäller och hoppas på det bästa ..
 
Hej igen
Nu har tiden gått och jag tänkte att det var nån som ville veta hur det gått ..
Vi lämnade in en bygglovsansökan på 45 graders taklutning i våras och fick ett "muntligt" avslag ifrån kommunens bygglovshandläggare vad som inte var godkänt och vad vi borde göra för att det skulle kunna tänkas gå igenom .givetvis takvinkel plus andra småsaker som vi missat

Jag resonerade fram och tillbaka med henne om vad som ev skulle kunna tänkas gå igenom och tog bla upp ett ex på att det i området finns ett hus med 45 graders taklutning och det hade hon också sett när hon var ute och rekade i området och vilket jag tycker är riktigt bra att dom tar sig tid att faktiskt kolla upp hur det ser ut i verkligheten.
problemet med vårt hus var att det blev för högt med 45 graders taklutning jämfört med det som redan fanns
hursomhelst så bestämde vi att vi skulle ha ett möte då vi tog med ändrade ritningar .

Till detta möte så hade vi ritat om huset till 38 grader och fixat till allt annat så nu fanns det inga avvikelser alls tyckte vi.
Hon tyckte det såg bra ut men skulle ta det till diskussion med nämden sen blev det semester och hon lovade att återkomma efter det
Vi fick ett samtal en fredag nu augusti att det faktiskt hade gått igenom !!
Så skam den som ger sig nu väntar vi "bara" på om det är nån granne som ska överklaga innan det vinner laga kraft
sen ska det Byggas !!
 
Finns ingen begränsning i DP för ditt område/fastighet då får du ha 89-graders lutning på taket, kommunen är skyldig att följa DP-bestämmelser vid hantering av bygglov.
 
Tack för att du följde upp och skrev hur det gick (y)
 
  • Gilla
MagicFingers och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.