AndersS skrev:
Jo, i rent utbildningssyfte;)
Men för hemmabruk med några få nät räcker det bra att veta hur man använder/skapar unika IP-nät/subnet och i routern tilldelar portarna rätt adresser (fysisk eller logisk). Envis som fa...... :D
Men det finns ju många andra säkerhetsaspekter som är viktigare, t.ex. hur man separerar trafiken, åtkomst, om man vill köra DHCP (men med få burkar kan man lika gärna skriva in dem själv), etc.

Nördfråga med risk att förstöra tråden, men jag tror den är besvarad:
Är det någon mera som sparat "Practical Unix & Internet Security" utgåva 1 -91 och utgåva 2 -96 (1000sidor) som var lite av biblar för området?
Har även Ciscos Internetworking Technology Overviw från -93.
(moderator får gärna radera inlägget då jag tillsammans med fredagsölen hängav mig åt nostalgi)
Moderatorn tänker konstatera att han har sina gamla networking essentials kursböcker från -95 kvar ...
 
AndersS skrev:
Nördfråga med risk att förstöra tråden, men jag tror den är besvarad:
Är det någon mera som sparat "Practical Unix & Internet Security" utgåva 1 -91 och utgåva 2 -96 (1000sidor) som var lite av biblar för området?
Nördsvar. :surprised:


Practical.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Jag trodde det var denna som var the shit men det var fel alltså....

DSC_0011.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Den där slängde jag för bara ett par veckor sedan..
 
pelle242 skrev:
Den där slängde jag för bara ett par veckor sedan..
Slänga en bok av William Richard Stevens! Om du ens kommer in i nördhimlen så lär du inte trivas där. :wow:
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Oj oj oj. Jag hackade assembler på en c64 när jag var 11, jag har nördcred så jag klarar mig ;) Anledningen att jag slängde den är att jag slutat med analoga böcker helt och kör allt elektroniskt på kindle. Nördpoäng där med.
 
Alfredo skrev:
Nördsvar. :surprised:


[bild]
Fast inte förrän nu fattar jag ju att jag måste name-droppa. Jag träffade Gene Spafford 1999 och pratade en del med honom. Och Simson Garfinkel har jag träffat flera gånger i modern tid. Han kommer definitivt ihåg mig, om inte annat så är jag ganska säker att det var han som skrev följande om en av mina artiklar:

"Even if one were to ignore the navel-gazing setup of the whole exercise, and the complete inadequacy of the evaluation, the conclusions themselves actually show no results to speak of.

Bottom line: This is a pointless exercise that tries to wrap the appearance of science around a hollow pursuit."

Fast det kanske inte är så mycket att skryta om...
:D

(Och, ja artikeln blev antagen, TROTS ovanstående review, det måste vara något slags rekord...
(y))
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Routing i konsument routrar är oftast inte så enkel att få det resultat men önskar om man vill göra något lite mer avancerat. Har man inget emot att sätta upp en pc och där köra tex pfsense, som kan hantera både routing och firewall plus vlan och captive portal samt lite till, så är det ett väldigt bra alternativ. System kraven är inte höga och med två nic och en vlan kapabel switch kan man skapa vilken struktur man vill. Den efterfrågade strukturen är inga problem att sätta upp.
 
Många routrar idag har programvara som har linux i botten och de klarar routing precis lika bra som en burk med pfsense. Och min router drar mindre än 10 W el, var drar din PC med pfsense?

Jag hade en PC som körde M0n0wall från CD förut, ingen hårddisk alltså. Den drog 65 W, med nya routern sparar jag alltså 480 kWh om året, det är femhundra spänn om året, kostnaden för routern är insparad på 3 år alltså.
 
Konsument routers har oftast linux i botten, men då en gammal kärna samt få möjligheter till konfiguration via gränssnittet. Dock kan man på många säga in en annan firmware.
 
M
TrollMann skrev:
Konsument routers har oftast linux i botten, men då en gammal kärna samt få möjligheter till konfiguration via gränssnittet. Dock kan man på många säga in en annan firmware.
Precis, OpenWRT är en av dem. Mycket bra, stöd för i princip allt, tom köra som dlna, nas, övervakning och mycket annat.
 
Nerre skrev:
Många routrar idag har programvara som har linux i botten och de klarar routing precis lika bra som en burk med pfsense. Och min router drar mindre än 10 W el, var drar din PC med pfsense?

Jag hade en PC som körde M0n0wall från CD förut, ingen hårddisk alltså. Den drog 65 W, med nya routern sparar jag alltså 480 kWh om året, det är femhundra spänn om året, kostnaden för routern är insparad på 3 år alltså.
Använder ingen PC med pfsense, har inte det behovet hemma. Är strömförbrukningen högsta prio så finns det t.ex. Alix borden som du kan köra snålt, åtminstone inte över 10W. Linux i routern är jättebra men det finns fler saker som påverkar, t.ex. CPU och minne, men det är ju helt beroende på vad man ska göra och vilka krav man har. Jag gav bara ett förslag på lösning, och en lösning som jag vet fungerar och är skalbar och förhållandevis enkel att konfigurera och hantera. Du slipper ju tre routrar och kan hantera t.ex dhcp från en plats.
 
Redigerat:
Slipper tre routrar? Varför skulle man ha tre routrar?
 
Mikael_L
Nerre skrev:
Slipper tre routrar? Varför skulle man ha tre routrar?
Kanske enligt frågan och skissen i första posten i tråden ... :cool:
 
Nu vet vi ju inte varför det sitter tre routrar där, det kan ju mycket väl gå att använda två av dem som switch och accesspunkt bara. Men det var ju inte det som efterfrågades utan routning mellan subnät.

Hade frågan varit "Hur sätter jag upp mitt nätverk utan att behöva dela upp det i flera subnät?" så hade ju svaret varit nåt helt annat:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.