Blev mäkta förvånad när vår mäklare berättade att Smålandsvillan har dåligt rykte, kvalitetsmässigt och att de därför går för en billigare peng när de väl säljs..
Någon som hört detsamma?
 
Om!!

Det är milsvid skillnad i kvalite´. Som att jämföra korthus med äkta.
Pratade med en mäklare i Sjöbo (Skåne), som sa att det inte går att jämföra.
Skillnaden syns inte bara när man ska sälja, utan även i uppvärmningskostnader
och i utförande. Kolla även invändigt, om det är där du tittar. Kök, bad mm.
Tvångsval, det kostar om du inte vill ha deras plastmattor etc
 
Fast Ä-hus är inte heller det bästa, om man ska jämföra med andra på marknaden.
 
det kan jag inte svara på, tror de håller samma mått som ä.hus?

Hur som helst så håller jag inte med om talarna att det behöver säljas billigare. Våra vänner byggde -01 och det är värderat långt över 2 miljoner, om inte mer, pga OMRÅDET dom bor i och för att de har så himlans fint!!! De köpte tomten för 550 000 kr.
 
ClaJe skrev:
Blev mäkta förvånad när vår mäklare berättade att Smålandsvillan har dåligt rykte, kvalitetsmässigt och att de därför går för en billigare peng när de väl säljs..
Någon som hört detsamma?

Jag har hört precis tvärt om, att hus när det gäller andrahandsvärde delas upp i "Älvsbyhus" och "Övriga". Eftersom Älvsbyhus är billigast och inte direkt är överdimensionerade någon stans brukar de gå gör en billigare peng än övriga hus.
 
Kan det vara som så att märklarana inte tycker om modulhus alls? Vaför?
Jo, de innebär något av en revulution på byggmarknaden och vanliga svenssons har råd o bygga...Och vad händer då med mäklarnas feta arvorde?
Just smålandsvillan är stora och bygger många hus, så denna smutskastning kanske kommer därur. Varje hus de bygger, förlorar en mäklare x antal rusen...

Sedan, har ente smålandsvillan varit med ett tag? Kan tänka mig att de för en del representerar modulhus...

Och förståss, jag skulle inte vilja ha ett modulhus från 80 talet(eller när de nu började göras), det fanns nog mååånga barnsjukdommar...huu.. :-X

Och vad gällande kritik mot uppvärmingingskostnaden och utformningen på något av modulhusen, man får vad man betalar för! Känner man för att lägga en enorm mängd tid och ta stora risker (om man nu är okunnig i området) samt har en massa pengar över så kan man ju bygga sig ett snyggt lösvirkes hus eller tegel...
Att uppvärmningen skulle vara dyr tror jag inte på...
 
Precis tvärtom är det i vårt område, älvsbyhus har problem med grunder vilket inte vi med smålandsvillan har (bättre konstruktion). Smålandsvillan har tjock gips i sina innerväggar ähus har spånskivor (våra kära ähus grannar har mkt mer sprickor i sina tapeter än vi och deras hus är mer lyhört). Smålandsv. har ekgolv som standard, ähus har plastmattor, Ähus är dyrare på tillvallen. Vi har inrett övervånignen vilket tog tid men var enkelt, vår ähus granne var väldigt avundssjuk de hade inte någon board mot taket utan bara hängande plast. Vatten till radiatorerna var uppdraget i vårt hus, vår stackars granne har fått sätta in elelement på ovanvåningen. Jag kan hitta 50 saker till som jag tycker är bättre än grannens Älvsbyhus. Men smaken är som baken, men vid en grillfest förra sommaren fick jag faktiskt grannen att säga att han valt smålandsvillan om han skulle välja om idag. Men jag tycker både Smålandsvillan och Älvsbyhus har prisvärda hus. Och det där om begagnat priser tror jag inte stämmer, det är området som bestämmer begagnat priset.
 
Håller inte alls med!

Jag tycker Smålandsvillan har bättre kvalitet generellt. Utvändigt känns
Smålandsvillan mer rejält (bredare och tjockare ytterpanel). Köket är
ett Myresjökök där vi valde bort vitvaror och kaklade och la granit-
skiva själva. Badrummet valde vi bort och helkaklade.

Det jag fick erfara med Ä-hus är att de på övervåningen inte lyckades
sätta takstolarna med cc 120, utan det kunde variera, vilket
försvårar för isolering m.m.

Eluppvärmning är ingen skillnad. Det är samma system (Nibe). Däremot
har Ä-hus avfuktare vilket då talar för att Ä-hus drar mer el. Vi ligger
på 15000 kwh/år i Sthlm-området. Krypgrunden är riktigt bra gjord
och inga som helst problem med fukt såhär långt (2 år).

Sen kommer vi till tycke och smak och vi föll för att Smålandsvillan
hade vinkelhus, vilket inte Ä-hus hade.

Sen får vi inreda övervåningen själva och där är det vi som sätter standarden
i hur mycket lyx man vill ha :)


 
ähus har två vinkelhus..

jag tror att man får lika många för och emot beroende om man frågar massor av folk....
 
Efter att ha hört med två mäklare har jag fått följande svar. Vilken tillverkare det är på huset har sällan så mycket betydelse för andrahandsvärdet. Storlek, planlösning, standard, läge, ålder etc påverkar betydligt mer. Ska man dock titta på skillnader mellan tillverkare ligger den stora skillnaden mellan modulhus och övriga. I övrigt följer andrahandsvärdet på husen ofta inköpspriset, d.v.s. Älvsbyhus ger generellt minst, sedan Smålandsvillan, Hjältevadshus etc., MEN detta kan också bero på att standarden generellt sett är lägre på de billigare husen och att de inte har samma öppna planlösning etc, så det är lite svårt att veta.



 
vi har valt bort smålandsvillan av den enkla anledningen att de inte har tillfredställande planlösningar som faller oss i smaken, de har inga med öppen planlösning alls tex, samt att man inte kan få förhöjt väggliv.

Den enda planlösningen som är ok, är identisk med ä-hus och efs ähus är billigare är valet enkelt ::)
 
Paddington skrev:
ähus har två vinkelhus..

jag tror att man får lika många för och emot beroende om man frågar massor av folk....
Inte vinkelhus med oinredd övervåning som Smålandsvillan. Eller?!
 
Paddington skrev:
vi har valt bort smålandsvillan av den enkla anledningen att de inte har tillfredställande planlösningar som faller oss i smaken, de har inga med öppen planlösning alls tex, samt att man inte kan få förhöjt väggliv.

Den enda planlösningen som är ok, är identisk med ä-hus och efs ähus är billigare är valet enkelt ::)
Detta är lite OT men, jag har läst ett flertal av dina inlägg och sett att det finns stora likheter i vad vi är ute efter för hus och vill bara komma med ett tips. Jag vet inte om ni har tittat på visningshus hos de olika leverantörena, men om ni inte gjort det är detta ett varmt tips. Väldigt mycket klarnar när man får möjlighet att se huset i verkligheten och för oss var det totalt avgörande. Väldigt mycket skiljde sig mellan vår tänkta bild av husen och hur det verkligen var. Vi hade i stort sett bara kontraktskrivning kvar med en tillverkare när vi fick möjlighet att se huset. Direkt efter detta besök kunde vi både stryka tillverkaren direkt. Ett annat hus hos en annan tillverkare upptäckte vi blev alldeles för litet och en tredjes planlösning var inte lika bra i verkligheten som på pappret. Köp aldrig grisen i säcken :)
 
tro mig, jag jagar visningshus med hagelbössa, MEN det finns ju så illa av den varan!! Ä-hus har ENDAST Sleipner som visningshus och jag har vänner som byggt LODUR och även sett MIMER.... Har inte sett HÖNER och TORGRIM, som vi är mest intresserade av och de finns inte som visningshus... Har letat hemsidor och försökt få en uppfattning av dom på så vis...

Har varit på hus-expo, men det var många hus av samma märke och rätt okända tycker vi.... Smålandsvillans med extra vinkel finns ju, men den planlösningen gillar inte vi...

Hjältevadshus Björken finns via nätet visuellt, är ok...

Skulle vilja se Fiskarheden, men alla så modifierade...

Har jagat bilder från säljarna och vissa har bilder (fiskarheden tex) utifrån och inga invändigt etc...

det är INTE lätt att vara konsument!!!
 
Hitills har det aldrig varit några problem att få se visningshus för vår del. I de fall då de inte har något nybyggt har vi fått komma och titta på ett hus där några redan flyttat in. Men man måste kanske kunna tänka sig att åka några mil. Smålandsvillan visade ett Lammhult i Uppsala och en Stora Lönneberga på husexpo. Torgrim finns att se i Mariefred etc.

Saken är väl den att det kostar för hustillverkarna att betala någon för att öppna sitt hem för er, och så länge ni inte är tämligen säkra på att ni vill bygga med företaget och vet exakt vilken modell som är intressant (inte bara ska titta lite på olika modeller) kommer de inte lägga ner den tiden och de pengarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.