Skulle dra igång vattnet i fritidshuset idag, då upptäckte jag att en sak fattades på varmvattenberedaren. Det är en NIBE Eminent 100, troligtvis från åttiotalet (rund).
I botten sitter en blandningsventil, väldigt lik denna:
http://www.bauhaus.se/blandningsventil-15-mm-adm.html

Den lilla skruven (+bricka/packning?) för luftning är borta, troligen borttappad/bortstädad av misstag.
Är det någon här som vet hur man enklast får tag på en ny sådan?
 
Finns att köpa i en vvs butik om den är välsorterad är mitt tips. Skruven finns lös att köpa det vet jag men hittar ingen länk.

mvh
 
  • Gilla
jhanbe
  • Laddar…
OK, får dra en runda på stan imorgon och se vad jag hittar...tack!
 
Krilleman
Jag hittar inte heller info/RSK/länk till just endast luftskruven.

Men jag vet att jag kasserade ett ventilrör med denna skruv på förra veckan. Hade du upptäckt problemet lite tidigare så kunde jag skickat en skruv åt dig! Dock en klen tröst nu...
 
  • Gilla
jhanbe
  • Laddar…
De jag sett har en liten o ring som tätning mot skruven, ring runt och hör så får du napp skulle jag gissa.
Skiter det sig så har vi en påse på jobbet med luftskruv till ändamålet, ska se om jag kan luska rsk nummer imorgon om jag kommer ihåg det, så vi inte ligger sömnlösa i helgen.

mvh
 
Redigerat:
  • Gilla
jhanbe
  • Laddar…
Rostfri M6 i A4 kvalité? Kombinera med en fiberbricka tex.
 
  • Gilla
jhanbe
  • Laddar…
Åkte in till Göteborg, styrde stegen till Bad & värme på Norra Deltavägen. Där var det en serviceinriktad herre som föklarade att de inte hade skruven lager men han ringde NIBE reservdelar som skickar den med posten(y)
Åkte till Frej Jonsson också, de hade inget lager och hänvisade till järnhandeln...
Dimension är tydligen M5x6.
 
Krilleman
Ytterligare ett bevis på att NIBE har underbar kundservice!

Försök att få något hemskickat/servat från byggvaruhusens billighets-sortiment...
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


15 kr är butikspriser hos oss, hittade inget rsk nummer på skruven. Lägger upp en bild för nattsömnens skull(y)

mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.