Har några kubik med uppsågade plankor och reglar som jag tänkte börja försöka mig på att göra möbler av. Materialet består av ask och lönn men hur kan jag se vad som är vad, tycker alla ser likadana ut?
 
Inte helt lätt, de är ganska lika i struktur. Försök få tag i referensbitar? Ask är hårdare och tyngre än lönn (efter samma torktid) kan kanske vara en bra grund för grovsortering. De luktar olika, ask har en fyllig doft som jag påminner om oliv, tycker jag. Färskt askvirke är svagt rosatonat.
 
Det är väl bara att vänta på löven tänkte jag när jag läste rubriken, varför måste folk ha så bråttom jämt? :D
 
  • Gilla
Exostor
  • Laddar…
Nu har jag varit ute i garaget och försökt se om det går att urskilja vilka plankor som är ask respektive lönn. Jag kan det inte i alla fall. Ska försöka väga istället och se om det ger nåt. Hittade 680kg/m3 för ask och 600 kg/m3 för lönn på någon internetsida. Kan det stämma?
 
sågade plank kan vara svåra att urskilja då trä grånar på ytan men om du hyvlar lite på ytan så framträder träets rätta utseende tydligare. Ta sedan foto på ytorna och lägg upp bilder här med träsalg A och träslag B så får vi på forumet säga vad vi tror. Jag ska inte vara för kaxig men jag ser skillnad om jag har en askbit och en lönnbit i handen.
 
  • Gilla
Stenolofanders
  • Laddar…
Jag brukar ibland ta några tag med en elhandhyvel gör att se färg och struktur. Har man smutsigt virke så kör jag dessutom hellre bort ytan med billiga HM-skär i stället för i rikthyveln.
 
Jag ska försöka att riva fram ett antal plank i helgen, köra med elhyveln, ta en bild och se om ni klarar testet. :) Risken är dock att jag bara får fram ask eller lön ur högen. återkommer
 
Nu har jag varit i garaget och kånkat reglar samt plank. Tyvärr har jag så jäkla ont i nacken så det var svårt att få bära så mycket. Jag fick nöja mig med det som fanns under den första kubikmetern med skräpved. Hann hyvla av en liten bit på reglarna och plankorna innan Einhell elhyveln gav upp. Nu kan det vara så att just de reglar och plankor jag fått fram hör till en och samma träslag. Bifogar bilderna.

IMG_20140330_095844.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_20140330_095850.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_20140330_095900.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_20140330_095908.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Chansar, de små är ask... De stora tycker jag borde vara nåt annat än ask.
 
Men - om du inte kan skilja dem åt, spelar det då någon roll vilket som är vilket?

Bara undrar...
 
Strukturen och lystern i trät brukar ju ofta framträda på ett helt annat sätt när man oljar eller väter det. Kanske även skillnaden mellan dessa blir tydligare då? Det är antagligen ingen bra ide att börja olja eller blötlägga allt virket men för att få en liten föraning om hur resultatet skulle kunna bli så brukar jag ibland fukta ytan med lite T-Röd. Spriten torkar fort och gör så vitt jag vet ingen skada.

Nu har jag inte den blekaste aning om detta skulle tillföra något men det är ju enkelt att göra ett litet försök på dina hyvlade bitar.
 
Håller nog med om att åtminstone de små ser ut att vara ask. De stora kan vara ask men lika gärna lönn... Kan du se nån avgörande skillnad irl så är det lönn.
 
Tack för alla svar, tror jag får ta tag i det när jag väl kommer ner till de lager där plankorna är riktigt fina.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.