Vi har precis skrivit kontrakt (med öppen besiktningsklasul i en vecka) på ett 60-tals hus.
På besiktningen upptäcktes bl.a. vattenläckage från ett gammalt badrum med märken i taket våningen under.

Besiktningsmannen föreslog att säljarna skulle kontakta sitt försäkringsbolag för att höra om de kan täcka detta. Han trodde inte att det var någon större fara då huset är av lättbetong.

Min fråga är hur vi går vidare med detta, om säljarns försäkringsbolag täcker skada, oklart vad som behövs göras, så är det ok för oss. Men om så inte sker vad gör man då?
 
Om badrummet är från 60-talet så finns det nog inte mycket att hämta från försäkringsbolaget pga åldersavdrag.

Nej, du får pruta och renovera badrummet till dagens standard m.a.p fuktskydd och ny golvbrunn.

Kostnad? tja beroende på standard mellan 50' - 150'.
 
  • Gilla
Saltis
  • Laddar…
Fast att pruta för att ett badrum från 60-talet läcker är rätt magstarkt....
 
  • Gilla
Saltis
  • Laddar…
gusvo085 skrev:
Fast att pruta för att ett badrum från 60-talet läcker är rätt magstarkt....
Ja, det tycker jag med, men frågan är alltid fri och det är alltid ge och ta i en förhandling. :cool:
 
  • Gilla
Saltis
  • Laddar…
Sen är det ju skillnad på att vilja ha kompensation för det läckande (och helt avskrivna) badrummet som sådant, och på att vilja ha kompensation för de följdskador på resten av huset som läckaget har orsakat.

Det senare är inget konstigt.

Att bara ånga på och använda ett ca 50 år gammalt badrum, som dessutom ligger på övervåningen, gränsar enligt mig till bristande underhåll.
 
  • Gilla
Saltis
  • Laddar…
O
Frågan är om säljaren känner för att anlita sitt försäkringsbolag i ett hus han ska sälja till ett badrum vars ålder vida överstiger samtliga avskrivnings planer...
Jag skulle inte gjort det o jag vore säljaren.
Detta är något man garanterat såg redan på bilderna innan man ens besökte huset. Eventuella fuktskador känns väl mer som regel än undantag.
Att då ens fundera i banorna på att försöka pruta känns respektlöst. Både mot säljaren och paragrafen i sig.
Det känns som denna paragraf väldigt ofta tenderar till att bli en prutningsparagraf.... Man köper ett dyrt hus med gamla badrum slitet kök och sedan efter besiktningen pruta ner priset för dessa saker du kunde se redan vid visningen.
Nu var detta allmänt och inte mot TS eller någon annan...
 
  • Gilla
Saltis
  • Laddar…
Kan inte råda om hur man bör gå vidare, men en mindre prutning just pga. faktisk pågående vattenskada kan vara motiverad.

MEN tänk på att OM säljaren blandar in sitt förs. bolag, så kommer de för det första inte att ersätta någonting för ett så gammalt badrum. Men de kan ev. ersätta "saneringskostnader", dvs torkning, ev. mögelsanering. Och om man har tur en del av rivningskostnaden av det gamla badrummet.

MEN säljarens förs. bolag har ett (ev.) ansvar mot säljaren, säljaren kan välja att få en kontantreglering av skadan, som han helt behåller själv. Sådant har inträffat.
 
  • Gilla
Saltis
  • Laddar…
Vi kommer inte pruta på badrummet då vi visste det var gammalt.
Säljarna kommer kontakta sitt försäkringsbolag för att undersöka om skadan spridit sig.
Får hoppas på det bästa.

Tackar för alla svar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.