Tack för ett intressant inlägg lordi. Det var gött att höra att det fungerar för dig med fläktkonvektor i garaget. Vad tror du om ett garage på 45 kvm, behövs ett eller två konvektorelement och på vilken storlek/effekt?

Har jag rätt i tankarna jag nämnde i tidigare inlägg, dvs att luftbytet bör bli bättre med en konvektor, eller är det bara något jag fått för mig? Tänker mig att det är bättre med luft som rör sig mer forcerat än stillastående sådan. (Nu svamlar jag kanske...)
 
Klart du ska värma garaget med bergvärmen har du inte massor med spets i dag kommer vp klara garaget de flesta dagarna utan elpatron. Jag skulle satsa på vanliga rejäla radiatorer om du har det i huset det finns ingen anledning att garaget ska klarar sig med lägre framledning än vad huset kräver. Borran kommer belastas mera eftersom du kommer att ta ut mera energi ur den så kb kommer troligtvis bli lite lägre men antagligen inte så mycket.
 
smurfen72 skrev:
Klart du ska värma garaget med bergvärmen har du inte massor med spets i dag kommer vp klara garaget de flesta dagarna utan elpatron. Jag skulle satsa på vanliga rejäla radiatorer om du har det i huset det finns ingen anledning att garaget ska klarar sig med lägre framledning än vad huset kräver. Borran kommer belastas mera eftersom du kommer att ta ut mera energi ur den så kb kommer troligtvis bli lite lägre men antagligen inte så mycket.
Menar du att det skulle bli sämre med fläktkonvektor än vanlig radiator? Alltså är det sämre med lägre framledning till garaget än övriga huset?
 
Det blir inte sämre men inte bättre heller och då väljer jag hellre en vanlig radiator som håller för evigt utan fläktar och filter som ska hållas rena.
 
  • Gilla
EndZone
  • Laddar…
A
Oavsett vad du väljer, elfläkt, vattenradiator, luftvärmepump, kvarstår frågan om effektbehovet
Det är det som är den dimensionerade faktorn i garaget.
Den beror på önskad temperatur inne, vilken klimatzon, isolering och skick på tätningar.
Då kanske man får fram att det skall vara 30W per kvadratmeter eller 120W eller....
Antingen kan man göra en bedömning erfarenhetsmässigt och eller schablon tex av en lokal VVS'are.
Sen kan man ju experimentera själv med en eller flera värmekällor med känd effekt och ta fram hur mycket effekt som behövs för att önskad temperatur skall infinna sig.
Man bör då ta i beaktan att om man vill tillfälligt ha. temperatur ökning från tex 16C till 21C kräver mycket mer effekt än att bibehålla konstant temp, annars får man en orimlig lång uppvärmningstid. Fläktkonvektor och luftvärmepump har med hjälp av sina fläktar lättare att få ut värmen i lokalen. Bra att tänka på om man vill ändra temperaturen under korta perioder
Låna en elfläkt på 2,6,10kW kolla om du får den temperatur du eftersträvar och hur lång tid det tar att erhålla denna. Räcker då tex 2kW'aren? Eller kanske inte ens 10kW'aren räcker?
Om golvet i garaget inte är isolerat kanske det blir omöjligt att få nån temperatur för det är ju ett gigantiskt jord-kyle-element.
Allt faller tillbaka på just hur ditt garage är isolerat, kanske skall byta portar och tilläggsisolera först?
Långt inlägg....
 
A
Jag skulle alla dagar i veckan sätta upp en luft luft värmepump typ fujitsu 09 LECAN
Dvs en pump som går att driva ner till till-30C och lämnar 3kW vid -25C.
Prismässigt inte den dyraste och inte den billigaste, men prisvärd.
 
Tack för dina tankar electroluxaren. Men detta med att garaget inte skulle kunna bli riktigt varmt om plattan är oisolerad, där hänger jag inte riktigt med. Min inredda källare med oisolerad platta är ju varm och skön?
 
Ett oisolerat golv påverkar energibehovet marginellt så länge det inte är golvvärme. Isolationstjockleken i väggar och tak påverkar betydligt mer.
 
Garageplattan ligger vanligen delvis ovan marken och bland annat där läcker det ut mycket värmeenergi åt sidorna när det är kallt ute. Rakt neråt under betongplattan kanske det är +5 grader eller liknande på vintern. Har man 7-8 grader i garaget går det bra men vill man ha +15 inne i garaget märks det om plattan är oisolerad.
 
Att installera element för vatten buren värme kostat ju en del också. Kanske är en LL pump billigast. Om du har rören på plats så är det bästa troligen att komplettera med en 2000w (?) el-konvektor för 2-300 kr från Jula det enklaste.
När det blir kallt så slår du på konvektorn och stryper elementet så värmen räcket till hela huset. Det är troligen okey att den inte orkar hålla 22 grader i garaget, bara det inte fryser. Alla andra dagar får bergvärmen lösa behovet.
 
Jo, det kostar ju en slant. Mellan 10-12 000:- efter ROT. Men då har jag å andra sidan en fast installation som bygger på en och samma värmekälla som övriga huset. Det känns bra inför framtiden eftersom jag inser att jag inom en relativt snar framtid säkert kommer att behöva byta bergvärmepump. Å andra sidan vill jag ju inte driva runt värmen i huset med hjälp av en elpatron halva vintern bara för att jag prompt skulle ha värme i garaget...

Garaget är isolerat på samma vis som huset i övrigt, det vill säga som man gjorde på 80-talet. Inte så välisolerat som idag förstås, men bättre än inget alls. Det borde ju fungera att hålla 15 grader utan någon jättekostnad kan man tycka, men jag kan ha fel. Sedan om garageporten som är betydligt nyare än huset (köpt under 2000-talet skulle jag tro) är isolerad eller ej, det vete tusan hur man tar reda på. Det är stål på såväl inner- som yttersida. Det är allt jag ser :)
 
Om du inte känner att du har överkapacitet på bergvärmen (dvs att pumpen inte har problem att värma övriga huset i slutet av vintern, feb/mars) tycker jag att du ska satsa på en l/l-pump.

Jag installerade en L/L-pump i ett fritidshus för 2 år sedan. Byggt 1979 på 75 kvm boyta i norra Stockholmsområdet. Ditt garage borde inte ha sämre isolering och geografiskt ganska lika förutsättningar.

Min pump är främst till för underhållsvärme 10C och jag har en totalförbrukning per år på 3000 kw/h. En minskning från tidigare ca 7000 kw/h. Förbrukningen avgörs naturligtvis av hur ofta du utnyttjar garaget och ökar värmen till ca 20C.

En rätt dimensionerad L/L-pump har fördelen av att ge mer än den förbrukar, i vissa gynnsamma temperaturer 4-5 ggr mer. En annan fördel är den smidiga styrningen och snabbheten att få upp tempen från underhållsvärme till "vistelsevärme".

Nackdelen är fläktljudet som kan vara störande.
 
Om du bara funderar över pengarna så är luft luft svårslaget.
En kvalitetsmaskin typ Toshiba kostar typ 8000 på kampanj, installationen kostar ?
Du kör den i typ 4 månader per år, resten av året behövs den inte .( för att hålla 10grader)
Jag tror att den Toshiba jag installerade i mitt nybyggda 64 m garage drar ~1500 W och gissningsvis går den inte mer än 1/2 av tiden. ( vilket skulle innebära 1,5 kw*12h*30dagar*4 månader = 2160 Kwh/ år)

Däremot är det inte alla pumpar som går att ställa på 10 grader, den jag har kan inte ställas lägre än 16 grader.
Det är värt att kolla innan ett inköp.
 
En luft luft är bra om man tänker kort siktigt tänker man lite längre är vatten buret bra.
 
Långsiktighet är ett fint ord.

Vad gäller bergvärme/vattenburet system som jag har i villan inser man att det är inte köparen (med en break-even på 8-10 år) utan säljaren som är vinnaren på den uppvärmningsmetoden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.