Hej,

Jag behöver lite hjälp att styra upp mitt mobila monteringsbord, det på bilden alltså.

I nuläget är det baserat på ikea köksskåp, toppytan är 110*130. Skåpen står på ett fackverk 70*45 reglar, och under detta fackverk sitter det 7 hjul.

Problemet är att min verkstad är sluttande ner mot centrum där det sitter en brunn, i vissa lägen vilar monteringsbordet bara på dom 4 ytterhjulen i hörnen, resten är i luften. För att göra en lång historia lite kortare så slutar detta med att toppskivan inte håller sig plan, hela åbäket böjer ner på mitten.


Så, jag är på jakt efter en konstruktion på toppskiva som orkar hålla sig helt plan på egen hand, även om supporten under inte är helt plan. Vill samtidigt ha det ihåligt så jag kan ha mft liknande hål.

Idé 1: Svetsa 20-25mm fyrkantsprofil i rektangel med några "mittribbor" emellan, toppa med mdf.

Idé 2. Torsion box i mdf.

Vill gärna hålla nere höjden, annars krockar det när jag kapar längre saker på bordssågen. Max höjd är ca 40mm.

Andra idéer eller feedback på mina 2 idéer mottages tacksamt.

monteringsö.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Jag vet inte hur IKEAs skåp är byggda, kan du beskriva själva skåpet? Material och dimensioner.
Det borde vara möjligt att staga upp det så att det inte sjunker på det sättet och med de dimensioner du anger på skivan borde det räcka med ett hjul i varje hörn.
 
Några fyrkants rör på undersidan av skåpen. Ser ut som om du har en höjd på många centimeter där. Måste väl vara det enklaste ?

Pär
 
Skåpen är stommar av spånskiva, 18mm tjock. På ena sidan har jag 60 djupa skåp, på andra 40. Sammanlagt är det 4 skåp, ihopskruvade till en enhet....som rör sig som en orm.

Ja Pär, jag klurade lite på det, att byta reglarna under skåpen mot fyrkantsstål...eller du menade förstärka reglarna på undersidan?. Fördelen är att jag har mer höjd där, nackdelen är att det är betydligt tyngre last att hålla plan än om jag bara siktar på en toppskiva som håller sig plan på egen hand.

Edit. La till en bild på skåpkonfiguration, tänk rakt uppifrån. Inte helt lätt att förstärka med fyrkantsrör, måste svetsas en del då också.

20140327_221715.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Är den genomgående väggen skåpens baksidor? I så fall, vad är de gjorda av?
 
Ja det är skåpens baksidor, typ 3mm masonit. Sen är där en "överliggare" i spånskiva men den är liggande så inte direkt användbar för att förbinda skåpen.

DSC_1198.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ett förslag till lösning som visserligen medför en del arbete, men det är tämligen enkla snickerier.

Tag isär bänken i 40 respektive 60 cm delar. Se till att de båda hurtsarna i respektive par är ordentligt hopskruvade och om möjligt limmade.
Ge de båda halvorna var sin gemensam baksida, lika hög som hurtsarna, 12 eller 15 mm MDF eller spånskiva. Skruva och limma fast de nya baksidorna i vardera hurtsparet.
Skruva och limma därefter samman 40 och 60 cm halvorna.
Byt gärna ut ,överliggarna mot genomgående i furu.
Nu har du en mycket styv konstruktion som kan förbättras ytterligare om det finns plats för en överliggare även i framkanten.

Hoppas att bifogade skiss gör min beskrivning förståelig.

arb-bank-1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Exostor och 1 till
  • Laddar…
Det är väl bara på längden som det saggar. Det är trots allt bara 120 cm. En rektangulär stål balk tror jag fortfarande på i skarven mellan skåpen i längd. Skulle kanske till och med fungera med trä.

Jag hade en bänk bestående av två 60 skåp och en lådhurts på 40 som stod på 5 hjul ett i varje hörn och ett i mitten för att det inte skulle sagga.
Mitt golv är inte heller plant så jag fick skruva reglar två st stående 60x45 bakom hjulen. Och det fungerade.
Nu slutar inte mitt golv mot en golvbrunn vilket säkerligen är ganska mycket gissar jag.

fahlis förslag är väldigt bra. Men det räcker nog med ett bakstycke som du skruvar fast i bak på valfri skåpsrad. Sedan på under sidan räcker det med en liggande bit av samma skivmaterial som dom andra skåpen kan stå på och kanske några vinklar på insidan för att fästa i hopp skåpen. Så sparar du en bit skiva.

Pär
 
Visst räcker det med ett bakstycke, men det blir lite knepigt att fästa den andra skåpraden i skivan. Hörnvinklar kanske? Skivan kommer att fungera som en mycket hög men smal balk …
 
Tackar för idéerna. Jag är ganska övertygad om att jag med lite mek kan få skåpsmodulen att hålla sig plan. Fast det gnager nånstans i bakhuvudet...är ändå inne på att bygga en ny topp-platta med lite diverse fastspänningsmöjligheter (runda hål + infällda t-tracks), hade jag kommit undan med en sådan som håller sig plan utan perfekt support underifrån slipper jag bygga om både underrede + topp-platta. Men visst, det är ju faktiskt ett ganska snabbt jobb att skruva ihop skåpen till en stabil enhet nåt liknande fahlis förslag, och detta ger mig en enklare konstruktion på topp-plattan.
 
Du tänker dig att själva "topp-plattan" skall hålla hela skåps tyngden kanske funkar men är lite skeptisk med tanke på din totala höjd.

fahlis jag vet ej hur skåpen sitter i hopp bakstycke mot backstycke i dag . Men det verkar funka så det borde funka då med ett backstycke av en hel skiva.
 
Nä, med topp-platta menar jag det som ligger ovanpå skåpen, den ska bara orka hålla sig själv plan. Det var där jag var inne på svetsat rutmönster eller torsion box. Förstår jag inte kan skruva denna på flera ställen isåfall eftersom den då skulle följa skåpens rörelser.
 
pär h skrev:
fahlis jag vet ej hur skåpen sitter i hopp bakstycke mot backstycke i dag . Men det verkar funka så det borde funka då med ett backstycke av en hel skiva.
Vi tänker tydligen i samma banor :rolleyes:
 
Sådärja, en liten update. Satte 12mm mdf bakstycken × 2 likt fahlis bild ovan. Skåpen skruvades ihop 2 och 2 och sen gemensam baksida. Sen drog jag ihop dessa tvåpar med varandra. Resultat? Tja...skåpen håller sig inte nämnvärt rakare än förut, rullar jag bordet 2m i sidled så diffar det ett par grader, skåpen blir romber alltså och det ganska rejält. Kanske inget problem i sig men när en dörr diffar 8mm i höjled när jag rullar bordet blir det ett litet problem.

Hursomhelst, har toppat med en torsion box som än så länge verkar hålla sig helt plan oberoende av underliggande skåpens miserabla sidledsstabilitet.

Hålen är inte mft c-c standard, men bra att ha ändå. Toppen ska trimmas med diverse prylar inom den närmaste tiden. Blev lite inspirerad av denna http://m.youtube.com/watch?v=Cepg2DAkKQE ska bygga på min topp med nåt liknande med skena och längdanslag.

DSC_1203-1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_1204.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Snyggt, om ett par år kan du nog göra en del fynd inne i den boxen. ;)

Det hade ju varit en ide att göra små hål även i mellanväggarna och sedan koppla in dammutsug för att få ett fint downdraft-bord på köpet.

Har klurat en hel del på att bygga torsionbox av styrofoam och tunn plywood men inte riktigt kommit till skott. Känns nästan billigare med MDF. Var det enkelt att bygga?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.