Hej,

Bott i drygt ett år i vår villa från 1965. Det är en enplansvilla med källare. I den framtida gillestugan är det idagsläget heltäckningsmatta och plastmatta på golvet (rummet är delat på mitten), direkt på betonggrunden. Det är någon form av vattenburen golvvärme i betonggolvet här också. I dagsläget används utrymmet bara till att förvara grejer, men vi har planer på att fräscha till det rejält framöver

Jag undrar om nån har en aning om varför det på vissa ställen i rummet ligger små högar med döda myror!? Det är inte bara äckligt, det är lite oroväckande också. Vad är det som tar död på dem? Känns som att det skulle kunna vara nåt giftigt dom påverkas av? Det verkar som att myrorna bor under mattorna och i väggarna (det är uppreglade väggar direkt mot yttervägg...) Har ibland sett myror där döda i spindelnät också, men har svårt att se att en spindel ska kunna få dem att lägga sig i högar :)

Någon som vet?
 
Ser ni bara döda? Inga levande?
Trivs väl kanske i den uppreglade lösningen? Eller under heltäckningsmattan?

De brukar ju komma fram nu på våren när solen kommer.
Vi har problem med dem på vår veranda och ibland även innanför dörren i hallen.
Myrdosor (gröna från Myrr) är suveränt effektiva.
 
Hehe jodå det finns en del levande också, men inte så många synliga. De vistas säkerligen mest i väggen och golvet som sagt, men frågan är ju varför de dör i små högar? Förstår inte riktigt det...
 
Säkert en spindel som har sin matplats där.
 
Hmm kanske det, men har sett det på kanske 4-5 olika platser. Som dom spindlarna äter så kan dom vara rätt stora :)
 
Ett bra tecken tycker jag det är att de är döda, du har den bästa myrfällan som finns. Inget gift utan några fina spindlar.
Jo, en stor husspindel kan nog få en omkrets på benen som är 4-5cm och vi har haft några sådana i källaren. Observera att det inte var kroppen för den stannar vi 5-10mm;)
 
Har sett ett par såna bjässar också, men inte i det rummet utan bara i garaget (iofs rummet bredvid) bakom hyllor etc. Trodde inte såna var intresserade av små myror, men så kan det kanske vara
 
Många som hör hasande steg, att det knakar i golvet och känslan att någon finns i rummet, dvs någon form av andeväsen eller spöke har troligtvis bara en husspindel modell större ;)
 
Hur är det nu med myrors beteende?
Har för mig att dom "tar hand" om sina döda kamrater som dör i boet?
Det är kanske helt enkelt så att andra myror samlat sina kompisar i högar?
Det kan ju indikera att det finns ett och annat myrbo i närheten, kanske i väggarna? :wow:
 
Ja, att det finns ett myrbo är jag nästan 100 på eftersom jag ibland får dammsuga upp isolering som dom flyttat ut från väggen nära ett källarfönster. Kan ju vara för att göra plats som dom vill flytta ut sånt, men är ganska långt ifrån en del av de högar jag hittat :) Finns säkerligen mer än 1 bo dock... får väl gå på jakt efter dem den dag vi börjar renovera där helt enkelt.
 
T
Det kan vara bra att veta att saften "Fun light" är väldigt giftig för myror, men de kan inte motstå den.
Det är sötningsmedlet som tydligen fungerar som ett nervgift för myrorna enligt forskare.
Så vill man bli av med myror i rabatter, plattfogar och på verandor så är rådet att slå ut lite koncentrerad Fun light.

http://www.expressen.se/halsa/fun-light---inte-kul-for-myror/
 
Billigt och bra myrbekämpningsmedel med andra ord, kanske man skulle prova!
 
Och det är väl även en rätt känd myt? Om de dör av annat än ihopklibbade trakeer det kan du väl skriva här om det?
:rolleyes:
 
Blanda majsmjöl (maizena) och pudersocker 50/50, myror älskar det men klarar inte av stärkelsen i majs.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.