Hej!

Jag studerar psykologi på högskolan i Kristianstad. Jag är nu inne i en mycket spännande studieperiod i och med att jag skriver min C-uppsats. Jag skulle behöva er hjälp, men låt mig först få berätta lite kort om min studie.

Syftet med studien är att undersöka vilka attityder som idag råder gentemot de psykiskt sjuka samt den svenska psykvården. Är faktorer som kön, ålder och utbildning tongivande när det gäller vilka attityder vi har? Data insamlingen sker genom att ni, mina deltagare, får svara på en enkät.

En av svårigheterna är att få ihop tillräckligt många deltagare. Därför hoppas jag att ni kan avvara de få minuter det tar att svara på min enkät. Ni kan när som helst avbryta om ni skulle ångra ert deltagande. Du förblir anonym och den data som fås fram kommer endast att användas till uppsatsmomentet.

Länk till enkäten: http://studhkr.weebly.com/

Länken tar er till en startsida som sedan tar er vidare till Google.docs där enkäten finns.

Mer information än så kan jag tyvärr inte delge er i nuläget då det skulle kunna påverka era svar. Men när ni avslutat enkäten så kan ni läsa en grundligare beskrivning av min studie, om så önskas.

Ni får mer än gärna sprida länken vidare till era vänner via Facebook eller på er arbetsplats etc.

Om det är något som är oklart eller om ni har några frågor innan eller efter ni deltagit så kan ni nå mig på: stud.psykologi@yahoo.com

Tack för ert deltagande
 
Redigerat:
Välkommen till forumet!

Jag försökte svara på din enkät, men det visade sig vara omöjligt. Du frågar om människor med "psykisk sjukdom" som om detta var ETT tillstånd, lika för alla. Men även om jag inte är utbildad i psykologi så vet jag att en psykisk sjukdom kan yttra sig på väldigt olika sätt.

Om en person har en psykisk sjukdom som yttrar sig i att han försöker slå ihjäl alla som kommer i hans närhet, så skulle jag inte vilja att han var ute lös i samhället. Men om min granne har en psykisk sjukdom som yttrar sig i att han måste tvätta händerna tjugo gånger innan han kan gå ut, så bekymrar det mig inte.
 
  • Gilla
Dizzy84
  • Laddar…
Tack för välkomnandet AndersMC!

Nej det är inte omöjligt att svara på enkäten i dess nuvarande skick då många redan har gjort det. Du har rätt i din kritik att enkäten inte definierar vad som avses med termen psykiskt sjuk. Jag tar faktiskt upp detta i slutet av enkäten, men jag ger dig en mer utförlig förklaring här

Att man inte definierar begrepp/termer i attitydundersökningar är väldigt vanligt.
Detta är ett medvetet val av mig samt de forskare som arbetat fram den här enkätens frågor. Tidigare vetenskapligt erkända enkätstudier inom detta område har använt sig av samma metod.

Tanken är att deltagarna själva ska få avgöra vad man associerar till när man hör begreppet/termen psykiskt sjuk. Om forskaren i enkäten beskriver vad han anser ska ingå i termen så talar man indirekt om för deltagarna att så här är rätt sätt att uppfatta och tänka om termen.

Man löper då stor risk för att ha påverkat deltagarnas attityder och enkätsvar i en viss riktning. Då går man miste om deras egna tolkningar, t ex de som enbart förknippar termen med ett visst beteende eller en sjukdomsbeskrivning. Väljer man att inte förklara begreppet så får vi istället ett begrepp som du själv kan tolka vitt och brett beroende på hur mycket du vet om det tillfrågade ämnet. Vet du mycket så kan svarsmöjligheterna kännas oprecisa precis som du påpekar.

Det är en avvägning som har både sina fördelar och nackdelar. Det finns mer att säga om detta men då skulle jag löpa risken att mina svar kan påverka hur deltagarna svarar på enkäten.

Tack för dina synpunkter AndersMC och jag hoppas att du är någorlunda nöjd med svaret.
 
Redigerat:
Det var väldigt många frågor där jag saknade ett "Vet ej" alternativ.

Varför skall jag tvingas att ha en åsikt om sådant som jag inte vet ett skvatt om?
 
KnockOnWood skrev:
Det var väldigt många frågor där jag saknade ett "Vet ej" alternativ.

Varför skall jag tvingas att ha en åsikt om sådant som jag inte vet ett skvatt om?
Men titta, sankt Elmo har kommit tillbaka!
:)
 
  • Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Det var väldigt många frågor där jag saknade ett "Vet ej" alternativ.

Varför skall jag tvingas att ha en åsikt om sådant som jag inte vet ett skvatt om?
Hej KnockOnWood!

Innan psykologistudenter får skriva sin kandidatuppsats (c-uppsatsen) så läser man kurser i vetenskaplig metodik och forskningsdesign.
I dessa kurser får man lära sig hur man på ett vetenskapligt sätt genomför en studie.
Man går även här in på hur man utformar enkäter på bästa sätt.

I dessa kurser avråder man från användandet av svarsalternativ som "vet ej". Det har visat sig att om "vet ej" alternativet finns med så fyller många deltagare automatiskt i detta alternativ för att slippa lämna ut sin egentliga åsikt. Det tolkas av många deltagare som ett "säkert" alternativ att välja, speciellt om det rör känsliga frågor som i denna enkät.

Så det är av detta skäl som de flesta vetenskapliga enkätundersökningar utelämnar detta svarsalternativ.

Det var en bra ställd fråga och jag tackar för visat intresse.
Och jag vill tillägga att jag verkligen uppskattar att ni tar er tid att besvara min enkät:)
 
Redigerat:
Jag har nu svarat enkäten.
Men jag håller med om att påståendena borde ha bättre upplösning.
Nu baserade jag mina instämmanden på värstascenarion vilket inte blir bra i er analys av svaren.
Om alla svarar som jag blir det ju samma fel som psykiatrin gör, fast åt andra hållet...
 
Redigerat:
ullberg
Jag kunde tyvärr inte slutföra, av ung. de anledningar som angetts ovan. Dessutom fanns det ibland element av två frågor i en, eller åtminstone antaganden som jag inte kände mig bekant med och vars innehåll skulle kunna helt ändra mitt svar.

Det gjorde att jag totalt sett kände att jag inte kunde stå för mina svar, och då väljer jag istället att avstå, sorry.
 
Student HKR skrev:
Hej KnockOnWood!

Innan psykologistudenter får skriva sin kandidatuppsats (c-uppsatsen) så läser man kurser i vetenskaplig metodik och forskningsdesign.
I dessa kurser får man lära sig hur man på ett vetenskapligt sätt genomför en studie.
Man går även här in på hur man utformar enkäter på bästa sätt.
...
Tack för uppläxningen ;)
Men jag har akademisk examen i psykologi, pedagogik, sociologi och statistik, så jag sitter inte bara och flummar.

Min poäng var att en på detta sätt "framprovocerad" åsikt inte säger särskilt mycket om vad personen egentligen har för värderingar. Han/hon har kanske inte har en susning, kanske inte ens visste att frågeställningen existerade. Men från journalistisk synpunkt är det naturligtvis bättre att hitta eller skapa en "åsikt", men det vetenskapliga värdet kan ändå vara noll.

Bra om du lägger upp en länk här till uppsatsen se'n!
 
Hej KnockOnWood!

Spännande då har vi läst många gemensamma ämnen.
Ber om ursäkt om du tolkade mitt svar som en uppläxning det var inte min avsikt.

När jag besvarar era frågor så vänder jag mig inte enbart till den som ställt den utan jag försöker även besvara den på ett sådant sätt så andra som kanske inte har din eller min erfarenhet av studier förstår hur jag resonerar.


Jag kan garantera er att frågorna är väl genomtänkta och att de har genomgått många tester och utvärderingar sedan1981. De har används av forskarsamhället men även av regeringen när de gett organisationer i uppdrag att mäta attityder som dem som mäts i min studie.

Att en del deltagare känner att man inte kan besvara eller fullfölja en enkät händer i varje studie. Men det har visat sig att en majoritet tyckt att dessa frågor är besvarbara och att de faktiskt mäter vad de avser att mäta annars hade de förkastats för länge sedan av forskarsamhället pga. av dess brister.

Jag kommer självklart att nämna i min studie att kritik mot utformandet av frågorna förekommit.

Tack för dina synpunkter
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.