Hej, funderar på att spruta lösull i väggarna på garaget. Klarar en 'hyrspruta' av det tro? Vad ska man tänka på innan man sätter igång?
 
  • Gilla
MarkoK
  • Laddar…
Ja, förutsatt att väggarna är åtkomliga, tjocka nog för att få ned slangen. Dessutom sjunker alltid lösull lite, så man ska konstruera väggtoppen så att en viss eftersjunkning är inräknad.
 
Ok, intressant. Har du nåt exempel? Är väldigt intresserad av den där väggtoppen?
 
Hyrspruta är ju lite ospecifikt inser jag... En sån här då ImageUploadedByTapatalk1395501459.162430.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
dock specad hos XL bygg som 'vindsspruta'
 
Att isolera med lösull i väggar är generellt något som inte rekommenderas då man alltid riskerar att inte komma åt överallt samt att lösullen sedan sätter sig och stora linjära köldbryggor bildas då i ovankant.
 
falkn skrev:
Att isolera med lösull i väggar är generellt något som inte rekommenderas då man alltid riskerar att inte komma åt överallt samt att lösullen sedan sätter sig och stora linjära köldbryggor bildas då i ovankant.
och ändå gör många det. Men det förutsätter en del planering, att väggen inte är för tunn, full med spärrar och elrör osv. Då kan fickor uppstå. Det är också en fördel om man isolerar i ett sådant moment i bygget att man ser vad man gör. Att gissa sig fram blir inte bra.

Hur "toppen" på väggen avslutas beror väl på om det ska vara en kallvind eller en varmvind ovanför. Oavsett finns det en risk med sammanpressning av lösullen.

http://www.isover.se/files/Isover_S...ull i sluten regelkonstruktion 2011-11-30.pdf
 
Största problemet verkar bli att hitta en nog 'stark' ullspruta att hyra, får ringa runt när helgen är slut
 
Ja, visst förekommer det, men den enda anledningen att göra det är för att det är billigare. Efter att ha sett vilka skador det kan orsaka skulle jag personligen aldrig göra det.
 
jag får ullen galet billigt (runt 1/3 del av byggmaxpriset på skivor), så säg att jag kan spara runt 20k på att köra lösull överallt så känns det rätt frestande.
 
Hur ser väggarna och vinden ut idag?
 
Det är helt öppet. Väggen har utegips som isoleringen ska ligga mot, regelbredden är 240mm. Det är bärlina och hammarband runt hela garaget, på detta står takstolarna, takstolarna är 220+145 utan luftspalt, taklutningen 36 grader. I taket är råsponten framme just nu
 
Efter lite forskning verkar det som att väggar (och lutande tak) ska sprutas så man uppnår en 'packningsgrad' på runt 45-50kg/m3 för att undvika sättningar. Det klarar inte de små sprutorna av, har till och med pratat med tillverkaren av sprutan jag har på bild och han sade att den max fick till 20kg/m3. Verkar kört att få hyra en spruta också (entreprenörerna som kör lösull har ju stora as på lastbil => inget man lånar över helgen, ingen är pigg på det verkar det som). Att köpa en beggad verkar också dyrt, har fått pris på en gammal spruta i tyskland för 35k+moms och frakt. Osäker om man får igen pengarna på den,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.