Den där tvättmaskinen var ju en häftig lösning....
 
saalina skrev:
Den där tvättmaskinen var ju en häftig lösning....
Eller hur? Varför krångla till det liksom... När jag frågat folk som använt den har de tyckt den vart jäkligt effektiv och att tvättandet går så mycket snabbare än på det mer "tradiotionella" sättet.
 
  • Gilla
saalina
  • Laddar…
hakaner skrev:
[länk]
Tack för länken! Finns en uppsjö av liknande bloggar, främst från USA.
Där är verkligen det här med "Downsizing" och Tiny Houses en växande rörelse.
Tycker själv att det är ett stort steg i rätt riktning för ett land som annars har lätt för att få storhetsvansinne över det mesta.
Jag hoppas detta kan sprida sig ännu mer. Inte just att alla ska bo i en tändsticksask utan att inse det att lycka, framgång och livskvalité inte mäts i hur många kvadratmeter boendet har, siffrorna på ett bankkonto, hur många vänner man har eller hur aktiv man är på diverse sociala medier.
Om folk bara kunde sluta stressa för att få det där perfekta lyckliga livet, stanna upp och inse hur bra dom faktiskt har det redan nu...

Filosofisk här på morgonkvisten, hoppas jag inte retat upp alla som läser det här... :surprised:
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Steampunk-folk är för härliga! :D

Mailade till Obtainium Works, skaparna av the Neverwas Haul (http://www.obtainiumworks.net/neverwas-haul/)
och bedyrade min kärlek till deras underbara hus, berättade om mina egna hus-på-hjul-planer, frågade lite om bygget av the Haul och var noga med att påpeka att jag inte ville kopiera dem på något vis.

Svaret kom med vändande post:

Jackie -

So glad you love the Haul! I don't have any problem with you copying or taking some aspect of the design for your building. It was an inspiration I had from a book called, Snowcrash, and there's a great book by some friends called Frank Reade, Adventures in the Age of Invention by Guinan and Bennett. The most difficult part of building the Haul was that we needed to be able to break down the second floor and roof panels, store them in the body of the vehicle, and then be able to tow it with our truck. Other folks that have built similar vehicles have to put them on flatbed trailers which can be costly.

I would recommend a design that is easy to put together along with easy to transport. We will be designing a new vehicle, the Airship Impetuous, which will only take 2 people an hour to put up unlike the Haul which requires 5 people, a forklift, and most of a full day!

Good luck - send along your wonderful ideas!
Shannon


Nu får ni skratta lite, men det kom faktiskt lite glädjetårar när jag läste... :surprised:
 
Spännande idé! Jake von Slatt på The Steampunk Workshop har byggt om en gammal skolbuss till husbil, till viss del i steampunkstil (men inte lika hard core som i din länk ovan). På hans sida finns ju en hel del annat kul för den steampunkintresserade, men du kanske redan känner till den.

http://www.steampunkworkshop.com/bus1.shtml


/M
 
TsungaM skrev:
Spännande idé! Jake von Slatt på The Steampunk Workshop har byggt om en gammal skolbuss till husbil, till viss del i steampunkstil (men inte lika hard core som i din länk ovan). På hans sida finns ju en hel del annat kul för den steampunkintresserade, men du kanske redan känner till den.

[länk]

/M
Tackar för länken! Fick tips om den i min förra tråd, så jag har snokat runt en del där, men den tåls ju alltid att besökas igen...och igen...
 
Hur illa mycket vill du bygga detta?
Jag kom att tänka på det att du skulle kunna utbilda dig till takplåtläggare och klä den med läcker kopparplår som du givetvis gnider med häxans till guldglans.
 
dennistennis skrev:
Hur illa mycket vill du bygga detta?
Jag kom att tänka på det att du skulle kunna utbilda dig till takplåtläggare och klä den med läcker kopparplår som du givetvis gnider med häxans till guldglans.
Hm, intressant tanke, men jag tror jag håller mig till träfasad, det är ju så vackert! :)
 
Jo, men vagnen ska väl ändå ha ett tak?
 
Jo, men självklart!
När du skrev "klä den med..." tolkade jag det som att du pratade om fasaden.
 
Nu börjar det hända något - äntligen!

Så här är det, jag har ju tidigare haft kontakt med en urgo arkitekt vid namn Emelie.
Hon var mer än villig att hjälpa till att rita mitt hus men har haft så mycket annat att stå i med jobb och det egna företaget att mitt projekt har fått stå på lite stand-by.
Nu var det ett bra tag sen jag hörde av henne, så jag vet inte om det hela rann ut i sanden.

När jag för nån vecka sedan satt och googlade runt så snavade jag över företaget ModVic http://modvic.com/
som beskriver sitt företag så här:
ModVic is a design company started by Bruce and Melanie Rosenbaum in 2007 and is located in Sharon, MA. We specialize in bringing elegance and wonder to everyday living through repurposing salvaged items and blending them with contemporary gadgets, appliances and objects to create beautiful spaces.

Our company works with homeowners, interior designers, business owners, artisans on Steampunk design projects large and small. We are committed to showing clients and collaborators how repurposing, or Steampunking, is a creative design solution.

Steampunk design uniquely infuses new technologies and modern conveniences with beautiful, original period architectural salvage items and antiques. We see Steampunk and repurposing as a beautiful, functional solution to a variety of design challenges.

Jag skickade ett par rader till Bruce om mina planer och fick genom honom kontakt med Brett Kelley https://www.facebook.com/BKArtMerc

Några utdrag från Brett´s första mail till mig:
...Bruce told me about your project, and it sounds wonderful!...
...I have been a big fan if the small homes movement! The shipping crate houses, the custom-built miniature homes that travel by trailer; they are so very charming and Eco-Friendly/cost effective!
...A Steampunk-themed house of this style sounds simply enchanting!...
...I would truly be honored to help in it's construction!...

Summa summarum, jag kommer få de första utkasten på designidéer nu i dagarna! Yay!!
 
Skoj att det går framåt. Jag ser fram emot dagen den första spiken slås i.
 
M.Kristensen skrev:
Skoj att det går framåt. Jag ser fram emot dagen den första spiken slås i.
Samma här... :)
 
En klar fördel jag ser direkt med ett hus på hjul är att det borde vara lättstädat. Bara öppna fönsterna och köra en sväng.
Hur tänker du med el, vatten och avlopp? Ska kärran vara körbar eller som ett släp? Hur skall den besiktigas? Är det en åretruntvagn?
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.