Det lutar åt att vi inom snar framtid drar igång ett nybygge och funderar på vilket yttertak som är bäst? ur tex underhålls synpunkt, samt täthet osv? vi är tänkt att bygga i Östersund så ja det blåser och snöar en del.

vad är bäst? / vad skulle ni välja?

Tackar på förhand för svar!

Mvh Lars.
 
Redigerat:
Betongpannor utan tvekan ser mycker bättre ut än takpanneplåt. En betongpanna kan du bytta om den går sönder gör man märken i takpanneplåt måste man bytta hela skivan.
 
Man ska kanske först fundera på lasterna.
En takstol som klarar snölast och betongpannor måste vara kraftigare och därmed något dyrare än vid plåttak.
Kanske försumbart men det måste finnas med i tanken, när man väljer.

När det sen gäller betongtak så blir det, i min egen personliga smak, snabbt väldigt fult.
Titta dig omkring på tak som har några år på nacken.
För mig skulle nog valet stå mellan plåt och tegelpannor istället.

Dessutom är taklutningen avgörande, låg taklutning begränsar urvalet.
Kolla vilken minsta taklutning som är tillåten för det tänkta takmaterialet.
 
Redigerat:
Varför är takpanneplåt det enda plåtalternativet?
Det finns ju betydligt snyggare plåttak.
 
Takpanneplåt har man på en friggebod, inte nybyggt hus.
 
Tack för era svar, taklutningen är 27° Jag har själv inte gått in helt i plåtval, utan började med betongpannor eller plåt, och det eventuella valet av takpanneplåt var med utifrån att den ser liknande ut som pannor, vilket plåt tak skulle man istället välja som ser bättre ut?

Mvh Lars.

Stefan N skrev:
Takpanneplåt har man på en friggebod, inte nybyggt hus.
 
Vill man ha ett snyggt plåttak är det bandtäckning som gäller.
 
Håller helt med, men då kostar de också därefter.
En kompromiss kan vara färdigformade falsade plåttak som man klickar ihop på plats, betydligt snyggare än takpanneplåt eller TP20 och samtidigt mycket billigare än en äkta bandtäckning.
 
Plannja Trend. Ruukki Classic

Tycker nog plåt ska se ut som plåt...inte som tegel. Men "plegel" funkar bra på hustak, inte bara på Friggebodar...
För övrigt är det rätt tröttsamt med folk som tycker "Pannor är det enda som gäller på ett riktigt hus"....plåt har många fördelar mot pannor.
 
Forbo skrev:
....plåt har många fördelar mot pannor.
..... och vilka då ? ;)
 
roland53 skrev:
..... och vilka då ? ;)
Tja...tätare övertak, klarar lägre taklutningar utan läckage, mindre påväxt/mindre underhåll, lättare vikt, snabbare montering, lägre pris, snyggare...
Fördelen med pannor är väl möjligtvis att det är enklare att byta ut enskilda pannor när de spricker...och att de inte rostar. Något längre teknisk livslängd...

Smaken är som baken:)
 
Forbo skrev:
Något längre teknisk livslängd...
Ja, det där med tekniska livslängden är en intressant vinkling.

Lika som det finns bra och dålig plåt så finns det bra och dåliga pannor.
Förresten vad menar du med pannor? Det finns betong och tegel.
Det är stor skillnad på livslängden mellan dessa två typer.
Jag vill påstå (min personliga åsikt, utan vetenskaplig grund) är att en tegelpanna kan hålla bortåt 100 år, varken plåt eller betongpannor kommer upp till hälften av detta.

Skulle vara intressant att ta del av, om det finns oberoende tester som testat de olika typerna m.a.p livslängd.

Inte att förglömma shingel och skiffer som kanske kan vara alternativ för några.
 
  • Gilla
Forbo
  • Laddar…
Bra fråga...verkar inte helt enkelt att hitta ett enkelt svar. Snabb sökning ger vid handen att genomsnittslig teknisk
livslängd för samtliga taktyper varierar mellan 35-50 år...
http://www.doldafel.se/teknisk-medellivslangd/
http://www.besiktningsterminalen.se...ivslangder-for-olika-byggnadsdelar?Itemid=134

man kan tänka sig att underhållet och miljön spelar ganska stor roll. Jag har till exempel en gammal friggebod på tomten från förra ägarna som har tegelpannor från början av 90-talet...de pannorna har haft ett tufft liv under en stor ek och inget solljus...de är nog mer mossa än tegel idag och har börjat smula sönder sig.
Om man underhåller taken väl ska nog både tegel, betong och plåttak hålla hundra år...bandfalsade kopparplåtstak finns väl som är 5-600 år gamla.. papptak, plasttak och shingel får väl ses som de minst seglivade materialen:)
 
Ja, kopparplåtstak har väääldigt kort livslängd.
Så länge kopparskrotpriserna är höga så försvinner dom i samma takt som plåtslagarna hinner lägga dom. :wow:
 
  • Gilla
Forbo
  • Laddar…
Dom klick taken som alla pratar om är ju inga bra tak då allt kickas ihop eller överlappas och ingen läckt under gör att det måste vara tätt. Takpanneplåt är ett bättre tak funktions mässing än dom klick taken men riktig bandtäckning är ju det bästa plåttaket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.