Hej!
Jag har en öppenspis som jag vill gärna sätt in en spiskassett.

Jag vill gärna sätt in den själv (även om jag är inte från Småland):).
Spara man mycket på så sätt?
Hur kan jag ta in luft från utomhus? Det är en murad spis med 2 sidor som en vinkel. En sida är mot uttervägen. Ska man borr en hål i dessa för att få luft? Jag misstänka att det går inte under ifrån???

MVH
Declan
 
Några tusenlappar sparar du på att göra det själv. En bra kassett ligger runt 10' . Lite beroende på vilken kommun du bor i så kan du behöva göra en bygganmälan, kostade 1300 för mig. Sedan kontroll av sotaren, 1800. Sedan behöver du ha lite anslutningsrör,isolering mm 1000-2000.

Om du har krypgrund kan det gå att ta utifrån, annars får du borra igenom murstocken tex med en kärnborr. Behöver du ta luft utifrån? har du nytt tätt hus med FTX/FLVP?
 
  • Gilla
declan
  • Laddar…
Tack Pelle!
Jag har krypgrund men hur kan jag komma under spisen? Den är murad hela vägen ner. Det är en gammal hus, men jag trodda man alltid behövde luft utifrån?
Vad är FTX/FLVP? En newbi:)
/Declan
 
I gamla hur brukar det vara självdragsventilation. När man eldade i olje/ved pannan förbrukas luft som drar ut genom skorstenen. Huset fylls på med ny frisk luft utifrån antingen via ventiler i fönster eller väggar eller helt enkelt genom springor och andra otätheter.

I nyare hus som värms med el, fjärrvärme, värmepump eller någon annan icke förbrännande värmekälla måste man ha en fläkt som istället suger ut luften ur huset. Eftersom luften i huset bör bytas ut 2ggr per timme blir det en stor energiförlust och man har olika sätt att återvinna värmen. En FTX är en värmeväxlare och FLVP en frånluftsvärmepump som utvinner energin ur frånluften. Båda dessa system gör att det är ett undertryck hela tiden i huset och det är bra då det hindrar den relativt fuktiga luften i huset från att gå ut i väggarna och dra in fukt där. Undertrycket gör att en kamin eller spiskassett kommer att ha svårt att få luft till sin förbränning. Särskilt när man tänder kan det helt enkelt bli svårt att få igång brasan. Tar man luft via kanal utifrån kommer man ifrån undertrycket. Ibland kan det räcka med att öppna ett fönster just när man tänder.

Vad har du för ventilation och uppvärmning i ditt hus idag?
 
  • Gilla
declan
  • Laddar…
Vilken bra beskrivning, tack!
Jag har direkt el. Jag har 2 glass fönster. När jag tände öppen spisen här om dagen, fick mycket rök in i stugan. Det var därför jag funderat över att dra in luft utifrån om jag ska skaffa en kassett.
Är det svårt att lägga till intog efteråt om det behövs?
/Declan
 
Jag har braskamin utan något extra luft intag...har även FTX och det är inga problem....finns en del trådar här om det...
Skulle jag sätta i en kamin i dag skulle jag knacka bort den gamla öppna spisen och bara spara skorstenen...köpa en fristående kamin och ansluta den i gamla pipan...
 
  • Gilla
declan
  • Laddar…
Om det är svårt att lägga till efteråt beror lite på kassetten och hur den installeras. På min skulle det vara enkelt att separera kassetten från skorstenen och lyfta bort den (väger dock 75 kg eller så) och sedan borra igenom murstocken och ansluta en luftslang.
 
  • Gilla
declan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.