Hejsan!
Snart är sommaren här och vi har tänkt montera skjutdörrar i glas till våran bastu som ska leda ut till ett soldäck. Det är till våran sommarstuga så vi har inte tänkt lägga ner jättemycket pengar på måttanpassade dörrar. Har kikat på dörrar på byggmax och skånska byggvaror men där är dörrarna 2 meter hög. Vi kan bara ha ca 180 cm(har inte mätt höjden då stugan är 20 mil bort)

Jag förstår ju att man kan kapa ett glas som inte är härdat, funderar mer på hur det blir med alla aluminiumlister osv. Har någon här kapat liknande dörrar eller har ni andra förslag?
 
De glasdörrar du hittar hos byggvaruhandlarna är härdade. Byggmax har däremot flera som bara är 190 cm höga.
 
skånska byggvarors billigaste glasdörrar är inte härdade. Jag har inte sett att byggmax har så låga dörrar, men de blir ändå för höga.
 
Du tänker använda dig av vanliga skjutdörrar för ett uterum och inte en bastudörr?
 
mexitegel exakt! Den kommer inte vara i själva basturummet, utan i relaxavdelningen.
 
OK! För jag kom först att tänka på vanliga bastudörrar och de är nog härdade allihop. (Antar att det är så eftersom de inte har någon ram utan hängs i glaset)

Det är svårt att veta om det går att minska höjden på dem utan att ha sett dem "live". Det ser ju ut att vara alu-profiler så det borde vara genomförbart med lite jobb. Eventuellt så kommer du behöva borra och gänga nya hål i profilerna där skruvar ska fästas.
 
Det finns ingen möjlighet att montera dörrarna utvändigt, i en ram?
Ofta finns det ju lite mer takhöjd där, och man kanske även kan sänka ner dem något under golvnivån..
 
Vad jag kan se så är det krav på härdat eller laminerat glas i boverkets byggregler.
Konstigt om Skånskab. säljer ohärdade glasdörrar, verkar dessutom vettigt att inte riskera att skära sönder sig om man tagit för många öl i bastun!
 
Jag har kapat olika modeller av sådana här gliddörrar vet inte om jag stött på den här modellen men det brukar gå bra att kapa dom stående profilerna. Det man brukar få göra är att borra nya hål för skruvarna för dom är oftast skruvade genom dom stående profilerna in i dom liggande. Hjulen brukar oftast sitta i dom liggande profilerna. Undantag finns säkert men så här brukar dom vara. Alla skjutdörrar jag stött på har haft härdat eller laminerat glas men vanligast är härdat. Då när jag kapat dörrar har vi fått byta glas också om det varit härdat. Laminerat går ju att skära. Men att montera något annat än härdat eller laminerat glas är ju fullständigt livsfarligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.