Skillnaden är att jag skrev att jag är "tveksam till" det och att jag "inte har några siffror på det". Då framgår det tydligt att det finns en osäkerhet.

Nu släpper jag detta och går OnT istället.
 
A
Ok för mig
Det finns alltid en tveksamhet till siffrorna på luft/luft pumpar då flera faktorer påverkar det verkliga utfallet
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
EndZone skrev:
De gånger kvicksilvret ramlar ned mot -20, då orkar inte gamla 6 kw-pumpen med inne hela tiden, nej.
Vad avser garagets konstruktion så har jag ett ganska bra hum, även om jag inte vet energivärde på fönster och dörrar förstås.
Du kan relativt enkelt få fram en uppskattning på http://www.energiberakning.se/
 
  • Gilla
EndZone
  • Laddar…
Jag inser att jag kanske skulle ha formulerat frågan så här: "Finns någon bosatt i södra Värmland med ett vidbyggt garage på 45 kvm, byggår 1982 och som idag värmer upp detta medelst luft/luftvärmepump?" :D

Skämt åsido, jag tänkte mest om det gick att uppskatta på något vis, men jag inser att det är svårare än det låter. Lite för många variabler helt enkelt. Vad jag vill är bara att försöka få koll på kostnaderna och utröna huruvida det är bättre att bergvärmepumpens elpatron drar igång än att en luft/luft sköter hela uppvärmningen i garaget. Jag har ju två alternativ här. Svårt detta. :confused:
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
mexitegel skrev:
Du kan relativt enkelt få fram en uppskattning på [länk]
STORT tack mexitegel!
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
JAG skulle dra ut element från bergvärmepumpen, det blir några fler dagar som det skulle behövas elpatron som spets men inte hela tiden som teknikern påstår för att garaget hakas på, nada.

När sedan nuvarande VP behöver en ersättare så får det bli en större.

Det får ibland vara lite halvmesyrer då man inte kan/har råd att ordna en optimal anläggning momentant

Protte
 
Kostnaden för en aerotemper och rördragning är väl kanske större än vad en billig luft/luft kostar..

Nej, köp en billig luft/luft och en energimätare som du pluggar i uttaget för pumpen, så kan du se kostnaden.
Skenar den, så är det väl bara att acceptera lägre temperatur..
 
Håller med Protte.

Bergvärmepumpen går troligtvis sällan för fullt idag, då kan man till en billig penning utnyttja den kapaciteten.

De dagar bergvärmepumpen inte kommer räcka till är de kallaste dagarna, då kommer en L/L ändå bara vara marginellt bättre än en elpatron, dvs elförbrukningen kommer vara snarlik i båda fallen.
 
prototypen skrev:
JAG skulle dra ut element från bergvärmepumpen, det blir några fler dagar som det skulle behövas elpatron som spets men inte hela tiden som teknikern påstår för att garaget hakas på, nada.


Protte
Sätt upp en fläktkonvektor istället så kan du snabbt få upp behaglig temperatur när du önskar samt att den nöjer sig med en betydligt lägre framledningstemp från pumpen vilket även ökar värmepumpens verkningsgrad.
 
  • Gilla
lordi och 1 till
  • Laddar…
Tack allihop. En sak som förbryllar mig dock. Jag har hela tiden utgått ifrån att jag har en pump på 6 kw. Stämmer det? Se bild nedan.
ImageUploadedByByggahus.se1395945220.098330.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
Ja som jag ser det
6+6kW (elpatronen)
 
Kompressorn drar 2,25 kW el och man får ut 6,3 kW värme vid 0/45 (köldbärartemp/värmebärartemp).
Elpatronen drar 6 kW.
Max anslutningseffekt blir därmed 2,25 + 6 + 0,35 = 8,60 kW (350 W skulle kunna vara styrutrustning, cirkpump osv).
 
Tack för det!
 
magnetens skrev:
Sätt upp en fläktkonvektor istället så kan du snabbt få upp behaglig temperatur när du önskar samt att den nöjer sig med en betydligt lägre framledningstemp från pumpen vilket även ökar värmepumpens verkningsgrad.
Fläktkonvektor ja. Kanske kan det vara en gyllene medelväg? Borde ge bättre luftgenomströmning i garaget också kanske, eller? En fläktkonvektor kan man strypa med termostat precis som en vanlig radiator förmodar jag?
 
Jag röstar också för fläktkonvektor kopplad till ditt befintliga system. Har detta själv i mitt garage. De flesta konvektorer har inbyggd termostat, sen kompletterar man med en ventil med ställdon, som stänger flödet när värme inte behövs.
Då kan du köra underhållsvärme när du inte är där och mekar, och vrida upp när det behövs.
Om din elpatron behöver gå lite extra vid de kallaste dagarna, är väl inte hela världen? Att den kommer att gå på hela tiden tror jag inte ett dugg på.

Nu generaliserar jag lite, men ibland när man säger ordet "elpatron" till vissa värmepumpsägare, så får de skräck i blicken, blir vita i ansiktet och kallsvettas.
Det är många som kopplar från eltillskottet och hellre fryser de kallaste dagarna på året.
Lite eltillskott bör man tåla, iallafall om man bor där det blir kallt på vintern och speciellt om man har en lite äldre anläggning.

Så med andra ord, jag skulle inte tveka på att koppla på mig på det befintliga systemet. När du någon gång behöver byta ut din värmepump så tar man med garaget i beräkningen av effektbehovet
 
  • Gilla
EndZone
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.