Hej!

Har tidigare skrivit här angående uppbyggnad av undergolv för att förbereda för våtrumsmatta. Efter många samtal till olika entreprenörer har jag lyckats få en samlad bild av att våtrumsmatta i anslutning till platta på mark (oberoende av undergolvssystem: EPS cement, flytande, ventilerat undergolv etc) ej är en godkänd konstruktion.

Har någon här andra erfarenheter / kommentarer om detta? Har någon en annan uppfattning och hur skulle man i så fall bygga en säker konstruktion i kombination med våtrumsmatta?

Det som istället rekommenderas och är godkänt är att använda sig av uppgjutet golv direkt på platta i kombination med klinker. Fuktspärr läggs då endast i och anslutning till våtzon 1 enligt BKRs regelverk. Resterande del av golvet är "oskyddat". Detta skulle enligt de entreprenörer jag talat med vara den enda godkända konstruktionen i mitt fall. (Kan tillägas att plattan är oisolerad under, flytande isolerat golv ovanpå, inga tecken på fuktpåverkan i syllar etc.)

Däremed tänker jag mig följande konstruktion för golvet:
1. Platta på mark
2. 70 mm EPS isolerande cement
3. Inspacklat golvvärme 20-30 mm med fall enligt BKR
4. Fuktspärr i och i anslutning till våtzon 1 (samt väggar)
5. Klinker

Har någon information/erfarenheter av liknande konstruktioner på platta på mark?

Det borde finnas risker med att fukt flyr från eventuellt fuktig EPS in i intilliggande väggar av träkonstuktion, sätter man ångspärr på väggarna så högt som man gjuter?

Finns det risker med att lägga golvvärme i en sådan konstruktion? T ex kan man tänka sig att man suger upp fukt ur plattan om golvet ät varmt?

Skulle verkligen behöva hjälp med detta då det är extremt svårt att få en samlad bild av detta när man pratar med hantverkare. Det verkar som att många skulle gladeligen lägga plastmatta på vilken konstruktion som helst för att få jobbet...
 
Det finns ju många trådar om detta men generellt sätt så har du förstått det rätt, ingen plastmatta och bara tätskikt i zon 1.
Isolering invändigt är inte att rekommendera eftersom du då flyttar värmeväxlingen (och fuktvandringen) inåt. Golvvärme är inte rekommenderat eftersom du kan få en omvänd fuktvandring även genom det om du får stora temperaturskillnader.
Du måste tillse så att även väggar kan släppa fukt, alltså inte använda täta skit på dem och använda silikatfärg som kan "andas". Det finns diffusionsöppen tätskikt också.

Det enda "rätta" sättet att göra det är att bila upp golvet och isolera under plattan tyvärr...
 
Tack för snabbt svar!

Typiskt att det "rätta" sättet alltid är jobbigast :)

Har också diskuterat med Platon och deras lösning med uppvikt matta mot en vägg. (Alltså mellan platta och EPS) Detta skall, enligt dem, möjliggöra en sådan konstruktion med golvvärme genom att "ventilera" utan mekanisk ventilation mot en av väggarna i rummet. (Anslutningen löses genom en typ av z-profil mot vägg)

Vad tycker ni om denna lösning?

Är själv tveksam då jag ej tror på ventilation i golv utan mekanisk hjälp men där går ju tankarna isär.
 
Ja, det är ju förstås bättre att göra så men jag är dels tveksam till om Platon håller för vikten och om man kan säkerställa att det inte blir kondens och att det är fritt luftflöde...
Det finns ju "riktiga" lösningar med Nivell eller Granab men de kostar en del och så måste man ju ha takhöjd också...
 
Platon verkar ju i alla fall övertygade om sin produkt i sådan sammanhang, dock ska man väl ta det med en nypa salt. Har också kollat Granab och Nivell. Från dem får man svaret att de ej rekommenderar deras lösningar i sådan konstruktion som ej kommer vara mekaniskt ventilerad, speciellt inte Nivell som innehåller organiskt material och kommer således vara instängt i en potentiellt stor volym kondenserande luft. Dessutom tillkommer problemet med takhöjd etc.

Platonmattan skulle i så fall ventilera precis lika "dåligt" som Nivell och Granab utan mekanisk ventilation men har också (i det här fallet) fördelen med att vara helt diffusionstätt vilket skulle hindra fuktvandring inåt i kombination med golvvärme.

Rätt tänkt?
 
Jag menade en lösning med fläkt givetvis, Nivell och Grnab kräver en frånluftsfläkt. I de lösningar jag sett med Nivell i badrum har även väggarna varit ventilerade eftersom man inte kan ha insug vid golvet...
 
Det är alltså inte en källare det handlar om?
Jag skulle göra en riktig fuktmätning av plattan för att se om det är fuktigt, är det under RF 85% så skulle jag nog köra på
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.