Får jag fråga vad anledningen är att du vill ha uppvärmt i garaget?
Har du bil i garaget? Bilen mår bäst av ouppvärmt väl ventilerat garage.
Om du vill värma upp tillfället för att vistas där så skulle jag använt en 2 kW värmefläkt. Det blir snabbt varmt just när man behöver det och sedan stopp övrig tid.

För övrigt så behöver inte VP vara dålig för att den är 15 år gammal. På den tiden överdimensionerade man gärna så den kan vara på större effekt än vad som är nödvändigt.
Då är det snarare borrhålets djup som kan vara begränsande.
Det är en bra idé, som Erik_X skrev att mäta inkommande och utgående brinetemp. Detta kan man göra med externa termometrar (behöver inte vara inbyggda i VP) genom att mäta på in och utgående rör till brunnen.
Då kan du hålla koll på hur mycket du belastar brunnen.
 
Har du radiatorer i huset eller golvvärme
 
roland53: Anledningen är primärt att få ytterligare ett utrymme att vistas i när jag vill meka med mina MTB-cyklar, göra små snickeriarbeten osv. Nu är det svinkallt och då vill man inte gärna vistas där alls vintertid. Det vore också trevligt om man kunde förvara färgburkar och annat därute utan risk för att de förstörs p.g.a kylan. Jag skulle vilja få det mer hemtrevligt så att säga. Nu är det bara kallt och dystert. Jag tänker inte primärt förvara bilen därinne, även om det kan vara gött att köra in den för däckbyte osv när så krävs.

Att sätta externa termometrar på rören skulle ju vara en bra lösning. Problemet är bara att vintern är över och då måste jag vänta ett år till med mitt garagerenoverande för att veta hur mycket pumpen belastar borrhålet.

Jag har funderat på byggfläkt också, men om jag inte minns helt fel bör man hålla ett isolerat garage på en viss temperatur för att undvika problem som kondens på plast och isolering i innerväggarna osv. Dessutom skulle jag medelst byggfläkt inte få en jämn temperatur.
 
jerk skrev:
Har du radiatorer i huset eller golvvärme
Radiatorer i hela huset.
 
A
Jag har värmepump i garaget på 18C väldigt mysigt att gå ut där i mitt stora dubbelgarage även mitt på sommaren fast då har jag nog lite varmare, märker inget på elräkningen i alla fall samt att frysboxarna i garaget tar ju mindre ström på sommaren en besparingsfaktor på ca 4
 
electroluxaren skrev:
Jag har värmepump i garaget på 18C väldigt mysigt att gå ut där i mitt stora dubbelgarage även mitt på sommaren fast då har jag nog lite varmare, märker inget på elräkningen i alla fall samt att frysboxarna i garaget tar ju mindre ström på sommaren en besparingsfaktor på ca 4
Har du också bergvärme i övriga huset? Kan man uppskatta värmekostnaden för 45 kvm uppvärmt till 15 grader på något vis? Förutsatt en luft/luft-pump av standardmodell? Eller tänker jag på tok för enkelt..?
 
A
Man kan bedöma effektbehovet per km beroende på klimatzon och isolering. Kolla med en VVSare i närheten.
Sen är ju vissa luft/luft effektivare i lägre temperaturer än andra
 
Jag förstår inte electroluxarens inlägg, men jag tror att det avses att frysboxarna går billigare på sommaren eftersom värmepumpen (luft/luft får man förmoda) används för kyla. Annars får jag inte ihop ekvationen och jag är tveksam till att EER(kyleffektiviteten) är 4, men jag har inga siffror på det.

Om du har ett hum om ditt garages konstruktion (isolering, dörrar, fönster etc.) så går det att räkna rätt hyfsat på det. Var i landet det finns är också en viktig parameter.
 
electroluxaren skrev:
Ja eller tvärt om
Man kan ju dubbla och säga 200.- resp 260.-
Vi vet ju heller inte vilken klimatzon det gäller
Det är kanske Skåne med tre dagar om året under 10C?
Det kanske inte heller kostar mer än 50.- per månad?
Jag tyckte bara siffran 100 kr var så orimlig..

Kan man inte även se ett scenario i kyliga Värmland då kostnaden per månad snarare är bortåt 1000 kr per månad, och pumpen går närmast konstant och ändå har svårt att hålla de där 10 graderna inne (när det kanske är -15/-20° ute?
 
A
mexitegel skrev:
Jag förstår inte electroluxarens inlägg, men jag tror att det avses att frysboxarna går billigare på sommaren eftersom värmepumpen (luft/luft får man förmoda) används för kyla. Annars får jag inte ihop ekvationen och jag är tveksam till att EER(kyleffektiviteten) är 4, men jag har inga siffror på det.

Om du har ett hum om ditt garages konstruktion (isolering, dörrar, fönster etc.) så går det att räkna rätt hyfsat på det. Var i landet det finns är också en viktig parameter.
Jo så menade jag vet ej heller kyleffektivitetten på min pump men visst lät det bra?
 
A
GoForIt skrev:
Jag tyckte bara siffran 100 kr var så orimlig..

Kan man inte även se ett scenario i kyliga Värmland då kostnaden per månad snarare är bortåt 1000 kr per månad, och pumpen går närmast konstant och ändå har svårt att hålla de där 10 graderna inne (när det kanske är -15/-20° ute?
Ja om det är så kallt så visst
Fast då undrar jag om 9kW inne räcker oxå
 
Ja, och just därför reagerade jag. Faktum är att jag skulle vilja såga dina inlägg jäms med fotknölarna ;)

Om du inte har fog för dina påståenden så råder jag dig att inte skriva dem, eller skriv helt enkelt att du inte vet så vi förstår det. Det blir ju bara onödigt förvirrat som du märker, som det här med månadskostnaden.
 
De gånger kvicksilvret ramlar ned mot -20, då orkar inte gamla 6 kw-pumpen med inne hela tiden, nej.
Vad avser garagets konstruktion så har jag ett ganska bra hum, även om jag inte vet energivärde på fönster och dörrar förstås.
 
A
EER på 4 är rimligt men pumpen är ju gammal
Sen som sagt vet vi ju inte de faktiska miljövariablerna eller? även du gissar ju hej vilt...
 
A
När tempen når -20C har många luft luft kroknat
De bästa ger kanske 2-3kW med ett COP på 1-2 (undantag finns för att öka förvirringen)
Dvs pumpen går för jämnan och du betalar i sämsta fall som för ett vanligt element på motsvarande effekt

Räkneexempel!!!!
Förbrukning! På 2kW 24h/30d ger 1440kWh

Om du betalar 1kr/kWh så blir det 1440kr/månad i de fall hela månaden har samma temperatur.
Och då vet vi inte vilken temp du kan hålla inne.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.