Jag bor idag i ett hus på 110 kvm med 110 kvm inredd källare. Alltså total boyta på 220 kvm. Vidbyggt garage på 45 kvm med dörr mellan hus och garage. Jag har en gammal Thermia värmepump på 6 kw som idag förser huset med värme förutom garaget som är isolerat, men har stått kallt sedan det byggdes för 30 år sedan.

Jag vill nu få in värme i garaget och har förhört mig om möjligheten att låta bergvärmepumpen förse även garaget med detta. Jag har dock avråtts från detta då pumpen skulle ligga på gränsen och förmodligen kräva att elpatronen går in för jämnan. Pumpen är från 1999 så den kanske sjunger på sista versen, men jag har ingen större lust att redan nu betala för ny större pump och dessutom då ytterligare ett borrhål eftersom det nuvarande bara är på 110 m.

Det är ju för jädra tråkigt att behöva ha en ytterligare värmekälla, men kanske är luftvärmepump i garaget enda alternativet? Vad skulle du göra i mitt läge? Vore intressant att höra hur andra skulle resonera.

Tanken är att garaget ska underhållsvärmas till c:a 10 grader, men ska kunna gå att värma upp om jag planerar att vistas därinne.
 
A
Snabbt, billigt med luft/luftvärmepump. Det är min rekommendation.
Det är många som gör på detta vis.
Sen kanske det är bekvämare att ha värmepumpen på 16C istället för 10C
 
Det är olika hur lågt luft/luftvärmepumparna kan gå i temperatur, kontrollera detta innan köp.
Så att du verkligen kan ställa den på 10 grC.
 
Tack för snabbt svar! Ja jag går i tankarna kring luft/luft, men hindrar mig lite just för det faktum att jag som redan har bergvärme ska tvingas installera en luft/luft också. Jag tänker att man kanske kan installera luft/luft och den dag bergvärmepumpen ger sig, kanske man helt enkelt kan dimensionera upp allt och göra sig av med luft/luftpumpen? Kanske ekonomiskt idiotiskt, men...

Så till nästa fundering. För ett garage på 45-50 kvm, vad kan det kosta att hålla det uppvärmt till c:a 15 grader tro? Finns det någon schablon eller tumme- och pekfingeruträkning?
 
Jag hade kört på bergvärmen och använt el de dagar den inte räcker till, alternativt låtit garaget sjunka i temperatur när pumpen inte orkar.

Fundera på om du kan komplettera värmepumpen med ventilationsåtervinning, det motsvarar ett antal meter borrhål.
 
Mikael_L
Själv skulle jag antagligen installerat en relativt billig luft/luft i garaget, en som går att dra ner i den temp du vill, kolla det för en del billiga har en ganska hög lägsta temp. Julas 5kkr pump skulle jag kika på och låta vara likare vid jämförelser med andra alternativ.
En dyr märkespump tror jag är mycket svårare att räkna hem ekonomiskt. Märkespumpen har kanske någon dB lägre ljudnivå eller något annat som kunde motivera den inne i hemmet, men kanske inte i garaget.

Fördelen är att den även kan kyla garaget på sommaren ifall det möjligen skulle behövas, men framförallt brukar luft/luft-pumpar kunna avfukta luften, bra om man dragit in en snöig eller regnblöt bil.

Mitt andra alternativ hade varit att kolla vad som kan hjälpa befintlig BVpump.
Installera FTX-ventilation.
Installera braskamin för spets de kalla dagarna (funkar bara om man gillar kamin och att elda, dvs rent ekonomiskt är det svårt att räkna hem).
osv.


Eller så skulle jag kanske göra som vilpi skriver, låta det gå el när det inte räcker till.
Och då kan man kanske nöja sig med att dra en enda vattenradiator till garaget, och sen ha någon extra elradiator för elspets där.
 
En aerotemper på returen till bergvärmepumpen.
Den sänker returen till VP och ökar avgiven effekt på VP du får alltså fler kW ur din befintliga bergvärme.

Hur ligger brintemperaturen effter en lång vinter med din nuvarande förbrukning?
 
Tack allihop! FTX finns redan i huset, t om helt nytt aggregat sedan 2012. Enligt VVS-teknikern som nyss var här och servade bergvärmepumpen, skulle elpatronen gå mer eller mindre "för jämnan" om man drog ut rör till garaget. Varför har jag inte helt klart för mig. Kan tänka mig att det förstås blir mer radiatorer att värma, men blir det verkligen så illa?

vilpi: Du skriver "Jag hade kört på bergvärmen och använt el de dagar den inte räcker till, alternativt låtit garaget sjunka i temperatur när pumpen inte orkar."

Hur menar du att man låter temperaturen i garaget sjunka när pumpen inte orkar? Alltså, kan jag stoppa elpatronen från att gå in menar du? (Vi snackar gaaaaammal värmepump från -99 helt utan display här...)
 
A
Om en luft/luft kostar100.- i månaden på 10C kostar det ungefär 130.- på 16C
 
Erik_X skrev:
En aerotemper på returen till bergvärmepumpen.
Den sänker returen till VP och ökar avgiven effekt på VP du får alltså fler kW ur din befintliga bergvärme.

Hur ligger brintemperaturen effter en lång vinter med din nuvarande förbrukning?
Om jag det visste. Pumpen saknar helt display och jag kan inte se någonting alls vad avser temperaturer.... :(
 
electroluxaren skrev:
Om en luft/luft kostar100.- i månaden på 10C kostar det ungefär 130.- på 16C
Hur menade du där?
45 kvm garage (med okänd isoleringsgrad) vintertid för 100 kr i månaden för 10°C..?
 
A
Ja eller tvärt om
Man kan ju dubbla och säga 200.- resp 260.-
Vi vet ju heller inte vilken klimatzon det gäller
Det är kanske Skåne med tre dagar om året under 10C?
Det kanske inte heller kostar mer än 50.- per månad?
 
Det var nog mer förhållandet i driftskostnad mellan 10 och 16 grader som avsågs än den faktiska summan.
 
Njae, det är Värmland precis som det står vid min profil till vänster ;)
Garaget är isolerat enligt standard för 1982, alltså inte med moderna mått men ändå isolerat. Förmodligen med dålig tätning vid garageport och ytterdörr.

Försöker mest kalkylera kostnaden för uppvärmning med luft/luft så att jag kan ta det med i beräkningarna, men jag kan ju inte ett skvatt om sådant här. Därför behöver jag er hjälp :)
 
A
Precis det var ett räkneexempel Helge...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.