Elektrikern. Och man kan ju tycka att om min sambo som är specialpedagog och inte vet något över huvud taget om hantverk tyckte det såg konstigt ut, borde kanske även hantverkarn reagerat och ifrågasatt innan han fortsatte med spacklingen..

´Vi anlitade hantverkarn som frågade om vi hade någon speciell elektriker vi ville använda eller om han skulle ta med den han brukade jobba med och som skulle vara duktig.
 
Det sprider sig? Kanske om golvet är gjort av koppar eller vatten
 
Thomas59
Claesk skrev:
Den som flyttspacklar har inget ansvar för detta.
"Flyttspackla" är inte det när man lite snabbt spacklar igen hål efter plugg och tavelkrokar när man flyttar från ett hus/en lgh?

:wow:

Förlåt. Kunde inte låta bli!
 
vectrex skrev:
Börja med att termografera golvet så ser du hur dom är lagda!
Det var såhär jag menade. Detta är delar av golvet i vårt kök.
FLIR0675.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är badrummet:
FLIR0683.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Elektrikern skall lämna en kontrollplan till dig med mätvärden på slingan innan läggning, efter läggning och efter flytspackling.
Den skall vara både resistansmätt och isolationmätt. Bilder på slingan efter läggning skall också bifogas.

Detta gör vi varje gång!
 
Otroligt vad många förståsigpåare det finns i världen... ;)

Nog fan om jag ska in och flytspackla ett golv så ser jag väl hur slingan ligger förlagd och den som flytspacklar vet ju hur fan det ska se ut och gör det inte detta så borde han ju reagera och ta upp denna diskussionen med den som lagt slingan INNAN man flytspacklar... huuuur svårt kan detta vara ???
Det handlar väl inte för fem öre om att den som flytspacklar ska ha några elektriska utbildningar och annat !
Det handlar om sunt förnuft och vet inte den som flytspacklar hur en golvvärmeslinga ska ligga utlagd så borde han nog se sig om efter ett annat arbete... ;)
 
  • Gilla
BiFuel och 3 till
  • Laddar…
Det skiljer ganska mycket mellan att vara dålig på sitt jobb och på att vara ersättningsskyldig.
I det här fallet får spaklaren dåligt rykte, elektrikern hamnar i domstol.
Tycker åtminstone jag.
 
  • Gilla
PAF
  • Laddar…
Hur ser avtalet ut? Har ni kontrakterat en entreprenör, som i sin tur tagit in elektrikern, så reklarerar du arbetet till er avtalspart och så får de göra upp emellan sig vems fel det var.

Jag skulle hålla inne med betalningen. Och eftersom man får hålla inne med kostnaden för att få det åtgärdat så innebär det att man troligen får hålla inne hela fakturan, då badrummet måste rivas i sin helhet.

Situationen kanske går att rädda med hjälp av ett IR-element, men det känns ju lite B.
 
Redigerat:
haavard skrev:
Det skiljer ganska mycket mellan att vara dålig på sitt jobb och på att vara ersättningsskyldig.
I det här fallet får spaklaren dåligt rykte, elektrikern hamnar i domstol.
Tycker åtminstone jag.
Jag vet inte, men det känns som du tilltalar mig och jag kan inte läsa någonstans att jag har påstått att flytspacklaren blir ersättningsskyldig... men hittar du den skriften så citera gärna den ;)
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Problemet är ju att den som flytspacklat godkänt underarbetet... så det är lite bad luck för honom...
Det var väl egentligen bara min tolkning av det här. ;)
 
Ja, vi får se vad som händer. Varken elektrikern eller hantverkarn tycker det är så allvarligt, utan tycker jag är oresonligt noggrann. Jag tycker bara att vi ska ha värme över hela golvet och inte bara på ena halvan av badrummet. Vad tycker ni, är detta något som man bör kräva att de åtgärdar? Har jag rätt att kräva det?
 
Underskatta aldrig en specialpedagog. Ställde snabbt en diagnos. Skriver ett åtgärdsprogram där alla ansvariga får reda på sina åtaganden. Utvärdering om 4 veckor. Har inget hänt så skickas en anmälan till el och flytspackelsinspektionen. /LOB
 
  • Gilla
Emanuel Adolfsson
  • Laddar…
Läge att ta in en besiktningsman? Då slipper du vara den som är onödigt noggrann utan det kommer från en oberoende.
 
  • Gilla
Emanuel Adolfsson
  • Laddar…
Precis!!!
För att garantin ska gälla ska det mätas och dokumenteras! Själv fotar jag alltid!!!!
Fråga elektrikern efter ritningen eller fotot på den lagda slingan!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.