Jag tänkte sätta asfaboard, spikläkt- stående panel på mitt timmerhus

Jag sprang på följande tips:


http://www.tenico.nu/tips31.htm

....att man skulle täta vertikalskarvar genom att häfta vindpapp och at tman vid horisontalskarvar skulle överlappa. Är det vanligt att man gör så? Känns lite småskummt men jag förstår ju grejjen..

Eftersom jag jobbar sjäklv med allt byte så räknar ja ju med att det kommer stå ett tag utan panel så ja vill ju ha ett bra väderskydd... Tycker att häftningen av horisontalskarvar känns lite sisådär stabil...
 
Tillverkaren av asfaltboarden har monteringsanvisningar vilket jag rekommenderar att du följer. Normalaste är nog läkt över alla skarvar och bakom.
 
Läste en sådan och dom sa att alla skarvar skulle sättas med understöd, inget snack om överlapp. Tycker ju att det känns lite otätt att inte ha överlapp så nån form av vindpapp kanske är bättre trots allt
 
Mikael_L
Regel bakom skarv och läkt framför för att hålla ihop tycker jag låter bra. Och på vissa ställen får man kanske lösa det med läkt på bägge sidorna.
Dvs understöd och läkt från utsidan.
Vinpapp/vindväv tycker jag känns som överkurs, det bli ju typ dubbelt av saker med samma funktion.

Jag började spika min asfaboard med långa pappspik, men sen kom jag på att prova klammerpistolen, med smalryggade långa klammer (6x25mm). Det funkade kalas, och gick superfort.
OK den yta som tar upp kraften är mycket mindre än pappspikens skalle, men då körde jag istället 3 ggr så tätt istället. Med ännu mer vind och vädertätt resultat.
 
Tänkte alltså att man kanske ska skippa asfaboarden å gå på bara vindpapp. Har ju en ojämn timmervägg så det blir ju ett jäkla pill att gå fint stöd längs med alla skarvar
 
Mikael_L
Arne999 skrev:
Tänkte alltså att man kanske ska skippa asfaboarden å gå på bara vindpapp. Har ju en ojämn timmervägg så det blir ju ett jäkla pill att gå fint stöd längs med alla skarvar
Ja varför inte. Det måste ju fungera lika bra, förutom den extremt pyttelilla isoleringen som asfaboarden bidrar med (kan i princip negligeras).
 
Men erfarenhet av papp är dock att den lätt skadas när man monterar grejer
 
Jag körde med liggande spikreglar cc120 när jag tilläggsisolerade. På det spikades asfaboarden liggande utan något extra tätning på de horisontella skarvarna. På dom vertikala kortsidesskarvarna körde jag med sådana plastlister som finns för att täta skarvarna på utegips. Då Asfaboarden var aningen tjockare och dessutom är mjukare än gipsen så drog jag ett drag med hyveln på baksidan av skivornas kortsidor så gick det lättare att få i dom.
För att undvika att asfaboarden buktar ut för mycket så satte jag förutom 12x45mm ströläkt över spikreglarna en extra stöläkt mellan dom som bara fästes med några spik genom asfaboarden.
Det är denna typen jag menar: http://www.gyproc.se/produkter/stålprofiler/vindskyddsprofiler/tätningsprofil+h+13

Jag har själv sett exempel på hur det kan se ut med otäta skarvar mm. när Asfaboard monterats med cc120 utan att det har använts nått i skarvarna och det har glipat väldigt mycket. Ser två andra alternativ än tätningsprofil och det är att lägga in en bit råspont bakom skarven och skruva fast i skivorna eller att sätta en kortling bakom skarven.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.