4 270 läst · 8 svar
4k läst
8 svar
Överlappa asfaboard horisontellt
Jag tänkte sätta asfaboard, spikläkt- stående panel på mitt timmerhus
Jag sprang på följande tips:
http://www.tenico.nu/tips31.htm
....att man skulle täta vertikalskarvar genom att häfta vindpapp och at tman vid horisontalskarvar skulle överlappa. Är det vanligt att man gör så? Känns lite småskummt men jag förstår ju grejjen..
Eftersom jag jobbar sjäklv med allt byte så räknar ja ju med att det kommer stå ett tag utan panel så ja vill ju ha ett bra väderskydd... Tycker att häftningen av horisontalskarvar känns lite sisådär stabil...
Jag sprang på följande tips:
http://www.tenico.nu/tips31.htm
....att man skulle täta vertikalskarvar genom att häfta vindpapp och at tman vid horisontalskarvar skulle överlappa. Är det vanligt att man gör så? Känns lite småskummt men jag förstår ju grejjen..
Eftersom jag jobbar sjäklv med allt byte så räknar ja ju med att det kommer stå ett tag utan panel så ja vill ju ha ett bra väderskydd... Tycker att häftningen av horisontalskarvar känns lite sisådär stabil...
Läste en sådan och dom sa att alla skarvar skulle sättas med understöd, inget snack om överlapp. Tycker ju att det känns lite otätt att inte ha överlapp så nån form av vindpapp kanske är bättre trots allt
Regel bakom skarv och läkt framför för att hålla ihop tycker jag låter bra. Och på vissa ställen får man kanske lösa det med läkt på bägge sidorna.
Dvs understöd och läkt från utsidan.
Vinpapp/vindväv tycker jag känns som överkurs, det bli ju typ dubbelt av saker med samma funktion.
Jag började spika min asfaboard med långa pappspik, men sen kom jag på att prova klammerpistolen, med smalryggade långa klammer (6x25mm). Det funkade kalas, och gick superfort.
OK den yta som tar upp kraften är mycket mindre än pappspikens skalle, men då körde jag istället 3 ggr så tätt istället. Med ännu mer vind och vädertätt resultat.
Dvs understöd och läkt från utsidan.
Vinpapp/vindväv tycker jag känns som överkurs, det bli ju typ dubbelt av saker med samma funktion.
Jag började spika min asfaboard med långa pappspik, men sen kom jag på att prova klammerpistolen, med smalryggade långa klammer (6x25mm). Det funkade kalas, och gick superfort.
OK den yta som tar upp kraften är mycket mindre än pappspikens skalle, men då körde jag istället 3 ggr så tätt istället. Med ännu mer vind och vädertätt resultat.
Produkter som diskuteras: "pappspik"
Pappspik
Pappspikar är specialiserade spikar som används i samband med installation av takpapp, ofta vid takläggning. De har ofta en stor, platt huvud som fungerar för att hålla pappen på plats utan att skada eller riva den.
Läs mer
Ja varför inte. Det måste ju fungera lika bra, förutom den extremt pyttelilla isoleringen som asfaboarden bidrar med (kan i princip negligeras).Arne999 skrev:
Vidskyddsfolie kan ju vara ett altenativ om du tycker pappen är för ömtålig.
http://www.byggmax.se/isolering/byggplast-och-vindskydd/vindskyddsfolie-p17050
Den är otroligt mycket starkare än den klassiska pappen. dock dubbelt så dyr per kvm.
http://www.byggmax.se/isolering/byggplast-och-vindskydd/vindskyddsfolie-p17050
Den är otroligt mycket starkare än den klassiska pappen. dock dubbelt så dyr per kvm.
Jag körde med liggande spikreglar cc120 när jag tilläggsisolerade. På det spikades asfaboarden liggande utan något extra tätning på de horisontella skarvarna. På dom vertikala kortsidesskarvarna körde jag med sådana plastlister som finns för att täta skarvarna på utegips. Då Asfaboarden var aningen tjockare och dessutom är mjukare än gipsen så drog jag ett drag med hyveln på baksidan av skivornas kortsidor så gick det lättare att få i dom.
För att undvika att asfaboarden buktar ut för mycket så satte jag förutom 12x45mm ströläkt över spikreglarna en extra stöläkt mellan dom som bara fästes med några spik genom asfaboarden.
Det är denna typen jag menar: http://www.gyproc.se/produkter/stålprofiler/vindskyddsprofiler/tätningsprofil+h+13
Jag har själv sett exempel på hur det kan se ut med otäta skarvar mm. när Asfaboard monterats med cc120 utan att det har använts nått i skarvarna och det har glipat väldigt mycket. Ser två andra alternativ än tätningsprofil och det är att lägga in en bit råspont bakom skarven och skruva fast i skivorna eller att sätta en kortling bakom skarven.
För att undvika att asfaboarden buktar ut för mycket så satte jag förutom 12x45mm ströläkt över spikreglarna en extra stöläkt mellan dom som bara fästes med några spik genom asfaboarden.
Det är denna typen jag menar: http://www.gyproc.se/produkter/stålprofiler/vindskyddsprofiler/tätningsprofil+h+13
Jag har själv sett exempel på hur det kan se ut med otäta skarvar mm. när Asfaboard monterats med cc120 utan att det har använts nått i skarvarna och det har glipat väldigt mycket. Ser två andra alternativ än tätningsprofil och det är att lägga in en bit råspont bakom skarven och skruva fast i skivorna eller att sätta en kortling bakom skarven.
Produkter som diskuteras i tråden