Hejsan!

Efter att ha bott i lägenhet i hela mitt liv så har jag och min sambo nu köpt ett hus. Vi har bott där i snart en månad och det har varit en kombination av att "leva drömmen" och "var börjar vi.....". Ingen av oss är särskilt händig och det är ju självklart en gigantisk nackdel med att ha hus, men jag antar att man får börja någonstans och lära sig allt eftersom :D

Nu är jag på jobbet så jag har inte all information framför mig men jag ska försöka ge er lite fakta angående huset och vad jag (desperat) behöver hjälp med.

Huset är en enplanare med källare på ca. 50+50 kvadrat som är byggt 1947. Är lite av ett renoveringsobjekt så det är väldigt mycket som behöver åtgärdas, bl.a. dränering, ny fasad, isolering...osv osv oooosv. När det gäller uppvärmingen, vilket är vad jag behöver hjälp med, så har huset långt tidigare värmts upp med oljepanna+vattenburen värme. 2007 byttes oljepannan ut mot en elpanna (Elomin III CU) som nu sköter uppvärming av tappvatten samt de vattenburna radiatorerna.

Och nu kommer jag äntligen till delen jag behöver hjälp med; Jag och min sambo gick igenom hur vi kunde förbättra energiförbrukningen (som var sjukligt hög enligt energi besiktningen) och vi kom fram till att vi installerar en luftvärmepump. Hade en luft/vatten varit bättre? Förmodligen, men priset är ju rätt mycket högre får en sån och vi har helt enkelt inte pengarna.

För en vecka sen fick vi en Daikin Caldo 35 installerad och det är underbar värme på första planet så hittills var det en lyckad affär men när det gäller elpannan så är vi väldigt vilse. Tanken är ju att vi ska spara in pengar med hjälp av luftvärmepumpen, så hur ska vi ställa in elpannan för att få det så optimalt som möjligt? Just nu så vill vi bara använda elpannan till att värma tappvatten och radiatorerna i källaren.

Räcker det med att stänga av elementen i delar av huset där de inte behövs så drar elpannan mindre eller måste jag ändra inställningarna på själva pannan? Kommer det påverka tappvattnet om jag sänker värmen eller är det separata inställningar för beredaren och radiatorerna? Är det ens möjligt att få en duglig temperatur i källaren (rätt kyligt där nere för tillfället) enbart med hjälp av element när dräneringen inte är gjord?

Känns som att frågorna aldrig tar slut men....tyvärr har jag inte lyxen att kunna ringa fastighetsskötaren längre så på ett eller annat sätt så måste jag lära mig ;)

Otroligt tacksam för svar!
 
Det bästa du kan görs är installera bergvärme men om du installerar luft/vatten så slipper avgiften för borrhålet. Däremot så är luft/vatten inte lika effektivt som bergvärme men erat hus är inte särskilt stort så jag rekommenderar luft/vatten.

Sänk elementerna i alla rum, de behövs bara som stödvärme. Hade jag varit er hade jag stängt av alla element och lämnat bara de i sovrummet igång på lågvärme och sedan tänk på att alltid ha dörrarna öppna under dagarna.
 
Hej och välkommen till Byggahus

Nu har ni redan installerat en LLVP och det kommer nog funka bra.....börja som sagt med att stänga av så många element på bottenvåningen som möjligt...ni får troligen prova er fram....
Bergvärme eller Luft/vatten kan du släppa tills vidare om det är ett hus med renoveringsbehov....börja i rätt ända dvs utvändigt uppifrån....se över alla fönster och dörrar att dom är täta...isolera vinden....
Kanske en braskamin...bra för både värme och själen....njut av huslivet och bo in er ett tag innan ni ska renovera och bygga om/till allting...
 
Ja, det är en häftig upplevelse att komma till första egna huset, mitt i vintern. Vi gjorde precis likadant för 10 år sedan.
Nu kommer ju perioden av vår och sommar som ger tid för översyn av bl.a. husets uppvärmning.

Ett alternativ till er nuvarande elpanna skulle kunna vara att växla till en pelletspanna (med inbyggd elpatron som reserv). En sådan fixar den (troligen) höga temperatur på vattnet som behövs till era radiatorer/element. På köpet så håller den varmt och torrt i källaren och bidrar till husets ventilation. Den ger också sänkta uppvärmningskostnader i förhållande till er elpanna. Luft/luft värmepumpen är svårslagen när det gäller billig och snabb uppvärmning, men har ju bristen i värmespridningen.
 
Jag håller med. Har det eldats i huset tidigare kan det bli problem när självdragsventilationen upphör.
Luftvattenpump och luftvärmepump har samma svagheter, när det blir kallt ger de som minst.
Pellets och luftvärmepump är en bra kombination som klarar av också kalla vintrar.
Riktiga pelletspannor några år gamla kommer att bli till salu för hyfsade priser nu när eldningssäsongen tar slut. En del stadsbor som köper villa ska bara ha bergvärme vare sig det är en bra affär eller inte och där kan man göra fynd.
En pelletsanläggning kan man reparera och sköta själv. Minsta problem med en luftvattenpump får man tillkalla reparatör och det kan bli dyrt.
Värma källaren med direkt el blir dyrt då värmen bara går rakt ut genom väggarna och ned genom golvet.
Måste du ha varmt i källaren i ett hus som byggts för att källaren ska vara sval?
 
Först och främst så vill jag tacka för responsen. Uppskattas enormt! Ska försöka beta av svaren i turordning :p

Bergvärme och luft/vatten har vi funderat på, men eftersom kostnaden (vad jag har förstått) är rätt saftig så blir det inget vi kommer satsa på för tillfället. Elementen har jag stängt av i de rum där det inte behövs och om jag förstått det rätt så borde elpannan anpassa sig och helt enkelt dra mindre energi? Konstigt nog är ett av elementen fortfarande varm trots att jag stängt av det...måste vara något som kärvar där.....

Dock har jag fortfarande på elementen i källaren som tyvärr är rätt ljumma. Antar att det är en kombination av obefintlig dränering samt isolering, så det blir nog inte mycket bättre än det är.

Braskamin är något som vi absolut vill ha! Både för mysighetens skull men även som komplettering. Vi har ju ändå en skorssten som förhoppningsvis är hyfsat hel så det borde ju gå att lösa på ett eller annat sätt. Och precis som "Enk" skriver så är det ingen brådska då vi precis flyttat in, utan vi kommer renovera lite då och då och se vart vi hamnar.

Pelletspanna är ju också ett alternativ men vad jag hört från bekanta är det samtidigt en hel del jobb att ha en. Pellets ska visst inte vara jättebilligt och jag måste även bygga till förvaring för dem då, åter igen vad jag hört, krävs ett brandskyddat rum?

Nu är det inte ett absolut måste att ha källaren uppvärmd men i källaren så har vi pannrum, verkstad, badrum, sovrum (eller vad man nu ska använda det till) samt tvättstuga. Tanken är att vi ska inreda "sovrummet" och då skulle det vara skönt om det var hyfsad temperatur. Sen är det också så att badrummet som snuddar på iskallt just nu skulle uppskattas mer med en aning mer värme. Tyvärr har badrummet, som allt annat i huset, förmodligen inte blivit renoverat sen huset byggdes och det gör det nog snudd på omöjligt att få en rimlig temperatur där....

Eftersom vi nyligen flyttat in så får vi se vad elen hamnar på när det är dags att punga ut riksdalerna och förhoppningsvis har det hjälpt en aning att stänga av elementen. Får helt enkelt se hur det ser ut när räkningen för elen dyker upp ;)
 
Gällande den dåliga värmen i källaren..
Det kan finnas flera slingor för värmen ibland. Ex. en särskild för källaren. Det kan också ibland finnas flera cirkulationspumpar (som i ditt fall kan behöva justeras då).

Pellets är inte lika skötselfritt som bergvärme. Men installationskostnaden är betydligt lägre. Dessutom ger den fördelarna med bra klimat i källaren och bidrar till husets ventilation. De strängare reglerna kring brandskydd uppkommer bara om du har ett särskilt rum i källaren som är inritat som pannrum. Det var ovanligt i den tid då huset byggdes. Ni kommer att sänka er uppvärmningskostnad påtagligt i förhållande till nuvarande elpanna. I synnerhet en kylig vinter när luftvärmepumpen inte orkar och blir oekonomisk.

Ska ni ha sovrum och badrum i källaren måste det ju vara bättre uppvärmt.
Glöm inte husets ventilation. Med bara elpanna behövs det mekanisk hjälp. grundprincipen är tilluft i sov- och vardagsrum och frånluft i kök, toalett, badrum och tvättstuga.

Läs gärna på innan ni går igång med att inreda ett sovrum i en källare. Det finns en hel del fällor kring material etc.för att undvika problem med ex. fukt.
 
Braskamin ger ingen minskad uppvärmningskostnad så den gör du klokt i att stryka från listan. Köpa ved till braskamin blir dyrt. Vill man ha minskad uppvärmningskostnad så ligger knepet i att satsa pengarna på en åtgärd som ger maximalt utbyte för pengarna.
Ska du använda källaren som bostad så bila upp källargolvet, gräv ned en bra bit under golvet, isolera och gjut nytt golv, Gräv upp kring källarväggarna. lägg dräneringsrör., gräv och anslut till kommunens dagvattenavlopp om sådant finnes, isolera källarväggarna på utsidan och fyll igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.