Är i begrepp att isolera min vind till hösten. Och nu undrar jag vad som är bäst och
något så när lättvindigt att använda. Har tillgång till kutterspån på nära håll och jag skulle få information ocm det är någon som har isolerat med detta mtrl.
Min vind är på ca 90m2 och det finns nu ca 10-15cm sågspån och jag skulle tro att jag
behöver minst 20-30cm till eller??
 
nja..

15 cm kutterspån motsvarar ca 7 cm vanlig miniralull..
Och man rekomenderar ca 40-50 cm miniralull på vinden..

så du bör alltså ha totalt ca 80-100cm kutterspån på vinden.
inget jag skulle ha sattsat på.. möjligtvis om jag fick det gratis..

Kutterstpån är annars ett vanligt isoleringsmatreal på hus byggda före 1950...

Men detta ämne hör mera till isolerings forumet.. ;)
 
  • Gilla
Osc.ring och 1 till
  • Laddar…
Tack för Ditt svar Per Erik Du har kanske bättre ideèr vad som kan vara bra att lägga
på gammalt sågspån och hur man skall gå tillväga. Har fått så många olika svar vad som är bäst så man till slut inte vet vad som är bäst!!!! (smile) Jag köpte detta gml
missionshus förra året och håller på lite smått med renovering (fönster) och har nu tänkt att försöka mig på att isolera vinden. Allt är riktigt och gediget byggt och väl underhållet men för att kunna hålla kvar värmen i min stora sal så måste jag ordna med vinden först. Golven är isolerade med sågspån (förståss) så det får nog bli nästa projekt.

Hälsn. Eva S
 
Jag tycker inte att det är en alls dålig idé att fortsätta använda kutterspån. Den stora poängen med det är att du slipper bry dig så mycket om att ha diffusionstätt mellan vinden och våningen under, eftersom kutterspån liksom sågspån och bl.a. Ekofiber kan ta upp och ge ifrån sig fukt utan att skadas. Dock skulle jag vara försiktig med mängden. Lägg på en decimeter först, låt det gå ett eller ett par år innan du lägger på mer. Kontrollera hur det ser ut uppe på vinden. Om något förändras, t.ex. om det blir svarta prickar på insidan av yttertaket så har du för mycket fukt på vinden. Detta problem kan uppkomma även om inte mängden fukt ökar i absoluta termer, däremot kanske den relativa fuktigheten har ändrats genom sänkt temperatur (iom tilläggsisoleringen). Om så sker har man alternativen att antingen minska fukttillskottet eller öka temperaturen (hmmm, det var ju det man ville undvika genom tilläggsisolering.. ;-) ). Dock är chansen strörre att du klarar att tilläggsisolera med kutterspån utan att åka på fuktproblem, än om du gjorde det med sten/glas-ull.
 
ylven skrev:
Den stora poängen med det är att du slipper bry dig så mycket om att ha diffusionstätt mellan vinden och våningen under, eftersom kutterspån liksom sågspån och bl.a. Ekofiber kan ta upp och ge ifrån sig fukt utan att skadas.
Nja, inte riktigt. De magasinerar fukt så att fukten inte hinner nå fram till kondensationspunkten innan det blir varmare.
Obehandlad cellulosafiber är ganska fuktkänslig. Nu är ju de flesta cellulosaisoleringarna bor behandlade, men även andra preparat förekommer, och frågan är om de är lika bra mot mögel. Så var försiktig.
 
Glöm inte att se tilla tt det finns ett visst avstånd mellan varma delar som tex. murstock och varma rör etc och kutterspånet då det i annat fall kan självantända pga. värmeavgivelse pga. den naturliga nedbrytningsprocess som oundvikligen berör alla organiska ämnen som tex. kutterspån. Det händer nog både en och annan brand pga. självantändning pga. gammal kutterspån isolering. Vet ej hur mycket avstånd som behövs men prata med en sotare eller skorstensrenoverare (länsmuseét) så får du svar.

MVH / Anders Molin
 
  • Gilla
Dala64
  • Laddar…
Jag skall tala med min sotare snarast, tanken är att jag skall börja isolera till hösten, när det har blivit lite..... svalare på vinden. All information ang. isolering med kutterspån´s fördelar och nackdelar och vad man skall tänka på, är mycket välkommet.
Hälsn. Eva S
 
Tilläggsisolera med kutterspån har jag också gjort, ett välbeprövat materilal som under århundranden visat sig fungerar bra. Överlägset stenull/glasull att transportera bort ev. kondens.
Jag har en gammal timmerkåk som tidigare var isolerad med spån. Eftersom jag inte har någon fuktspärr i innertaken så lade jag på mera spån, totalt 80-90 cm. Har kollat med jämna intervall och inte en tendens till kondens i spånet, snustorrt. En del innertak var tidigare tilläggsisolerat med gullfiber, vilket förklarade varför mössen trivdes.
Musbon och musskit ger inte ens halva spånets isoleringsvärde.... ;)
 
Janne, vad intressant att få veta att Du har använt kutterspån till Ditt gml hus och att det fungerar så bra. Vad har Du gjort runt skortstenen? Villket material har Du använt för att inte värmen kommer ut i kutterspånet runt om? Det är en rätt stor skorsten Längre fram så skall jag installera en ved eller pelletspanna i det
befintliga pannrummet. Och jag har i dagarna införskaffat mig en gjutjärnskamin som skall installeras i stora salen så det blir nog en hel del eldning med tiden.

Hälsn. Eva S
 
Kutterspån är bra, men ganska dyrt nuförtiden. Dessutom tungt, så tänk efter om huset är starkt nog.
Men miljövänligare material får man väl leta efter. Hela mitt hus på 150 m2 med 5 i hushållet drar 10 000 kw per år i både uppvärmning och hushållsel. Har 195 mm i vägg och 350 i tak. Bor i södra sverige. och huset står på plintar med 350 mm spån i golvet.
Vi hämtade mycket från sågarn då det var gratis ett tag.
 
Runt murstock kan man lägga en "matta" av stenull.
 
  • Gilla
pr95
  • Laddar…
Tips är att hålla lite koll på vad som händer när man lägger på mer spån. Jag själv la på ca 50 cm spån på de 10 cm som fanns vilket fick till följd att den snö som landade på mitt ganska flacka plåttakt sakta men säkert bildade ett tjockt lager med blåis som sedan ändå saktare smälte mot plåten och rann in genom hela huset. Plåten är bandplåt med falsar och den orkade inte hålla helt tätt. Så länge vinden var varm så smälte snön nästan lika fort som den landade och rann av men när vinden blev kallare så funkade det inte lika bra längre. Fanns nog en tanke där när huset byggdes för 120 år sedan. Jag har tagit bort en del av spånet igen och stoppar hellre in några vedpinnar extra för att slippa stora isflak som är en risk för både hus och de som bor där. Som sagt ibland händer saker man inte riktigt räknat med.
/Croft
 
Croft skrev:
Tips är att hålla lite koll på vad som händer när man lägger på mer spån. Jag själv la på ca 50 cm spån på de 10 cm som fanns vilket fick till följd att den snö som landade på mitt ganska flacka plåttakt sakta men säkert bildade ett tjockt lager med blåis som sedan ändå saktare smälte mot plåten och rann in genom hela huset. Plåten är bandplåt med falsar och den orkade inte hålla helt tätt. Så länge vinden var varm så smälte snön nästan lika fort som den landade och rann av men när vinden blev kallare så funkade det inte lika bra längre. Fanns nog en tanke där när huset byggdes för 120 år sedan. Jag har tagit bort en del av spånet igen och stoppar hellre in några vedpinnar extra för att slippa stora isflak som är en risk för både hus och de som bor där. Som sagt ibland händer saker man inte riktigt räknat med.
/Croft
Det enda det bevisar är ju att spånet du la på isolerar alldeles för dåligt. Yttertakets temperatur bör ju vara i princip samma som lufttemperaturen utomhus.
 
Ett annat tips är att kolla hur gamla trådarna man svarar i är.....:)
 
  • Gilla
camaro1969
  • Laddar…
vectrex skrev:
Det enda det bevisar är ju att spånet du la på isolerar alldeles för dåligt. Yttertakets temperatur bör ju vara i princip samma som lufttemperaturen utomhus.
vet solen om det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.