Måste avluftningen på avloppet (toa/dusch/etc) vara placerat vid högsta punkten på avlopps systemet?

Jag har badrummet planerat på övervåningen men det skulle passa bättre (läs lättare att konstruera) att placera avluftningen på plan ett och dra det därifrån upp till taket.

Finns det regler som hindrar från "fri" placering.
 
Du menar att du vill ha två stammar? En befintlig och en ny som fungerar som luftare? Kan inte vara några problem. Huvudsaken är att mynningen på luftaren sitter på högsta punkten i hela systemet.

...annars kan man få "oönskade" effekter vid stopp i avloppet. ;)
 
Ha ha jag förstår vad du menar och hänger med på det där med högsta punkten.....

Jag menar att jag vill sätta avluftningen som en separat stam så att rören ser ut som ett U ungefär (fast U:et är i botten anlutet till markröret till tanken så klart..) där ena benet på U:et är avluftning och andra benet slutar i badrummet.
Jag förstod inte riktigt om avluftningen (vacuum vid spolning) funkar om inte avluftningen sitter på samma stam som toan?!

Är det OK att göra som jag tänkt???
 
Jodå, det funkar bra. Vi har tre stammar med bara en luftning. Badrum 1a vån., kök 1a vån. och toa 2a vån. med avluftning och allt är ihopkopplat under källargolvet. Inga problem alls.

/ Kai
 
Det finns dock regler för hur lång ett rör får vara utan att luftas när det gäller horisontell dragning och där gäller 10!. Så kontrollera din horisontella dragning fram till luftad ledning.
 
Hej vvs:aren!

Tack för kommentar, låter vettigt såklart, men:

pratar vi krokodiler, meter, decimeter när vi menar 10!. ?

/tjipp

 
En fråga. Om man nu har en separat stam för luftningen så betyder ju det att den andra stammen inte blir luftad. Funkar det? Går den oluftade stammen genom 2 våningar så borde det bli ett vakum som tömmer vattenlåsen när man spolar. Eller har jag missat något?
Jag har två stammar varav den ena är oluftad, men den är kort. Bara 1/2m rakt ner och sedan ca1,5m med normalt fall, och det går. Men om den vore längre så undrar jag.

Tompa
 
TOMPA!
Precis vad jag menar men du utrycker det så mycket bättre?
Det bara måste finnas någon på detta forum som kan det här.

Sedan var det ju det där med "10" vilket mått det var... vvs:aren får hemskt gärna komma med vidare upplysningar.
 
Om vi antar att det är ett 110-rör så gäller 10 m horisontellt och 4 m fallhöjd.
 
tack bigfoot
sådär ja, då kan jag följa orginal plan
längtar till helgen
 
En närliggande fråga, måste avluftningen ha samma dimension som avloppsröret?

Skulle man kunna gå upp med ett klenare rör, typ 70mm för avluftning? Ett sådant rör skulle vara lättare att fälla in i ex. en innervägg.
 
Det behöver inte vara ett 110 rör. Det funkar perfekt med 70.

Guran1
 
Vi kollade med en rörkrökare angående vår avluftning till avloppet, vi ville också minska från 110. Han avrådde oss från det, kommer inte ihåg exakt vad han sa, men det hade med oönskade effekter att göra, typ fontänliknande effekter. Spontant tycker man ju att det borde funka men vi vågade inte chansa.
 
Det verkar vara olika skolor min rörmokare gick nog inte i samma eftersom han har använt 70.

Guran1
 
Hoppar in här med några frågor.

Jag är inte så hemma inom avloppsbranschen, och har en fråga rörande avluftning.

Varifrån skall avluftningen gå? Från själva huvudstammen eller från högsta punkten på avloppssystemet?

Finns det någon bra schematisk beskrivning någonstans på nätet tro?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.