Hej,
Jag undrar om någon kan hjälpa mig reda ut avtalssituationen för en försäkringsskada. Skadan är bedömd ersättningsbar och vårt FB tar in entreprenör. Om vi vill ha start-slutdatum, ev vite, se till att det avtalas in om besiktningsman (som vi kan bekosta)....hur gör vi det?

Är vi fortfarande beställaren?

Kan an vi tex kräva att entreprenören har behörighet för våtrum?

Vi vi väljer ju inte entreprenör. Kan de då vägra ha tex slutdatum?


Vi vill ju ogärna ha en byggarbetsplats i ett år för ett badrum som borde ta 4 veckor.
 
Redigerat:
Nu har jag lusläst villkoren och vi är beställare. Men FB avgör vem som gör jobbet.

Vad händer om vi vill ha avtal med vite, men entreprenören vill inte? Eller entreprenören vill ha 50 papp extra om vi vill ha besiktningsman? Tex....
 
Redigerat:
Ja såvitt jag vet så blir du beställare vid försäkringsjobb.

Det kan troligen vara lite knepigt att ställa krav, för byggaren ser nog förs. bolaget som beställare, och gör inget som inte bolaget säger till om. Fast om du då försöker få bolaget att ställa krav, så kommer bolaget att säga att det är upp till dig att begära det. Och byggaren kommer typiskt att bara tvärvägra allt som inte förs. bolaget kräver.
 
Men, brukar dessa entreprenader vara avtalslösa?
 
Vet ej. Min enda erfarenhet på närmare håll, var när min mamma råkade ut för en vattenskada för många år sedan. Det var först när byggfirman genom slarv hade lyckats upprepa skadan två gånger som jag började titta på ansvarsfrågan, hon hade ju ingen tillgång till sitt hus i typ 10 månader, först torkning efter den "riktiga" skadan, sedan en gång till pga. ett rör som punkterades med den sista skruven snickaren satte. Sedan ytterligare en gång när allt var "klart", VVS killen hade struntat i att byta just den rörstump som läckte från början, så allt gick i repris.
 
Redigerat:
  • Gilla
Slugge
  • Laddar…
Ja, det är juånt man är nervös för.......
 
Byggis1976 skrev:
Ja, det är ju sånt man är nervös för.......
Jag har var varit i samma situation och ett arbete som skulle ta 10-11 veckor tog 21 veckor för att hantverkare uteblev flera dagar och var otroligt slarviga. De förstörde mer än de gjorde nytta. Det tog slutligen 1½ år innan alla förstörda saker var åtgärdade.

Försäkringsbolaget tecknar avtal med olika entreprenörer och du får fritt välja vem av dem. De kan däremot rekommendera en som då kan vara ledig och ta jobbet. Tänk på är att det är bättre att ta en firma med olika typer av hantverkare så att de inte behöver blanda in underleverantörer som är låsta på sina jobb eller vid ev tvist då de skyller på varandra. De större bolagen har börjat tappa intresse för försäkringsuppdrag då de får svårt att få någon vinst hos små kunder. Fb jobbar efter i princip fast pris fast de nekar till det. En reperation får bara kosta si och så. Då spar entreprenören in olika saker som ej dammfälla i bostäder vilket gör att bostaden får mycket byggdamm. De försluter inte med plast och slutstädningen ingår inte i avtalet med fb utan endast grovstädning med sopborste De sätter inte upp renoveringsgips eller nya skivor utan skarvar gipsskivorna istället viket ger sprickor i väggen om de är slarviga etc.

Kontrollera med fb vilka avtal de har tecknad med entreprenören. Tyvärr tror jag inte de har skrivit in stilleståndsersättning då det strider mot deras fasta priser och entreprenören kan då springa på olika jobb och alla står utan hantverkare vissa dagar. De är så fb behandlar oss som är små kunder.

Däremot ska du skriva ett avtal så att du och entreprenören är införstådda vad som kommer att göras. De flesta fb skriver i avtalet att beslut hos ARN ska följas så det är då viktigt med skriftligt avtal.

När de sedan är dags för renoveringen så gäller det att ni är framkant. Nytt golv ska välja till i morgon för då börjar vi. Sedan kan de lämna golvet ett par dagar för annat arbete etc.

Ta in referenser om du hinner innan du väljer. Ta råd av andra insatta i branschen eller drabbade annars blir det att du blir betydligt duktigare vid andra försäkringsärendet. Då fb har börjat märka att deras byggfirmor slarvar gör de stickprov med egna besiktningsmän. Är det dåligt gjort eller osäkert vad de har gjort med mögel eller våtrum kan du välja besiktningsman själv. Kostnad 2.500-5000 kr som du sedan kan kräva dem på för att belysa vad som är fel.

Eller så har du tur och får allt perfekt utfört utan några problem vilket vi alla alltid hoppas på.;)
 
Redigerat:
Hej,
Ja i vårt fall kommer jag, i egenskap av beställare, kräva ett skriftligt avtal. Vi kommer inte ha bråttom, skadan är inte akut så vi kommer ju inte rusa in och ta första bästa. Alternativet är ju kanske att acceptera kontantersättning....vi får se. Tack för info!
 
slurppe99 skrev:
. Tyvärr tror jag inte de har skrivit in stilleståndsersättning då det strider mot deras fasta priser och entreprenören kan då springa på olika jobb och alla står utan hantverkare vissa dagar.
Jag menar förseningsvite på slutdatum. Det strider ju inte mot fast pris. Jag förstår inte riktigt vad du menar är problemet? Att de inte är där alla dagar struntar jag i, men ett slutdatum är ju viktigt. Sen om det ligger 1-2 veckor senare än att de jobbar effektivt är ingen katastrof.
 
I fallet med min mammas fuktskada så var det en rätt rolig reaktion från förs. bolagets skadereglerare vid den sista skadan, den visade sig ju två veckor efter att de var klara. Så min mamma frågade lite oroligt om det skulle bli en ny självrisk igen.

Skaderegleraren var vit av ilska, och sade att det blir ingen kostnad, om byggfirman så mycket som visar en tidrapport på det här jobbet så är detta det sista jobb de någonsin gör.
 
Jag uttryckte mig lite dålig och menar förseningsvite. Som jag skrev skulle arbetet ta 10-11 veckor men det tog 21 veckor. Mitt fb hade inte skrivit in förseningsvite i avtalet med firman så det ville de inte gå med på. Alla är vi olika men då hantverkare ringer och säger att de är där om 45 minuter och undrar om någon är hemma så han ej behöver hämta nyckel hos firman och dyker upp efter tre dagar tyckte vi var dåligt skött. Vi hade även att arbetet stod orört i runt en vecka vid ett par tillfällen. Vissa gånger stod arbetet stilla några dagar för att man väntade på målare, rörmokare och snickare etc. Att du inte förstår vad som är problemet så förstår jag inte varför du vill ha ett förseningsvite. Räknar du med att firman ska bli försenad bara 1-2 veckor så är du ju nöjd och det skulle jag också ha varit.
 
slurppe99 skrev:
Jag uttryckte mig lite dålig och menar förseningsvite. Som jag skrev skulle arbetet ta 10-11 veckor men det tog 21 veckor. Mitt fb hade inte skrivit in förseningsvite i avtalet med firman så det ville de inte gå med på. Alla är vi olika men då hantverkare ringer och säger att de är där om 45 minuter och undrar om någon är hemma så han ej behöver hämta nyckel hos firman och dyker upp efter tre dagar tyckte vi var dåligt skött. Vi hade även att arbetet stod orört i runt en vecka vid ett par tillfällen. Vissa gånger stod arbetet stilla några dagar för att man väntade på målare, rörmokare och snickare etc. Att du inte förstår vad som är problemet så förstår jag inte varför du vill ha ett förseningsvite. Räknar du med att firman ska bli försenad bara 1-2 veckor så är du ju nöjd och det skulle jag också ha varit.
Varför är det i strid med fast pris?

dvs vad är problemet med fast pris o vite....
 
Jag tror att slurppe99 tänker på en ej uttalad överrenskommelse att entreprenörer ej erbjuder vitesklausul på försäkringsskada.

I vissa regioner är alla avtalsbolag överrens om att ej erbjuda detta, på detta sätt så finns bolagen tillgängliga för akutskada åt försäkringsbolag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.