undine
Hej alla,

Osäker på om detta är rätt placerat men jag testar.

Jag fick precis en gammal möbel av en tjej som fick med den när hon köpte hus för ett år sedan. Hon har alltså haft den inne i huset sedan köpet men vill inte ha den längre. Den har lite maskhål (ser ut typ såhär, inte min bild) på ett ställe. Jag har googlat som en galning men blir fortfarande inte klok på hur jag ska göra. Just nu står den i mitt ouppvärmda uterum för att jag ska renovera upp den. Jag är också livrädd att ta in den om det nu är så att där är skadedjur i den som kommer smitta ner andra möbler. Jag har googlat och överallt står att om man tar in möblerna, dör alla sådana maskar, då de trivs i kyla och fukt. Men gör dem verkligen det? Jag pallar inte lämna iväg möbeln för sanering och betala tusenlappar för det.

Hur tar jag reda på om där är mask i den? Är det enda sättet att kolla om det är små högar trämjöl under möbeln? Kan jag hälla i något i maskhålen, typ sprit, för att döda eventuella insekter? Annat? Dör inte eventuella kvarvarande insekter när jag renoverar den, dvs. filar till den, målar och lackar den? De borde i alla fall bli instängda och dö..?

Tanken slog mig att jag köper ju rätt mycket gamla möbler i antikaffärer, då borde det ju sannolikt vara risk man drar in något skit i huset, väl? Utan att det syns på möblerna, menar jag.. Känns ju trist om man egentligen ska lämna iväg alla gamla möbler för sanering.. möblerna i sig är ju väldigt dyra.

Vad säger ni?
 
Har du en bastu? Ställ in möblerna i bastun i 3 timmar isåfall. Alternativt ställ dem utomhus ett par dagar när det är förbaskat kallt (gärna -20)
 
Det enda jag skulle vara orolig för är i så fall vägglöss.

Skadedjur som angriper trä är mig veterligen inget problem i torr inomhusmiljö!
 
Akahigi
Borde vara lugnt. Spraya lite radar mot krypande insekter under när du tar in den. Eventuella ninjamaskar kommer då gå en ond bråd död till mötes när de repellerar ner till golvet i små sidenrep för att sprida klanens ära över den nya boningen.
 
Ställ ut den till hackspetten en stund.
 
C
Om det mot all förmodan skulle vara levade "maskar" i möbeln finns risk för att de börjar mumsa på ev. trägolv. Om det ser ut som på din bild skulle jag inte vara alltför orolig för de hålen ser inte direkt färska ut ;). Förr ställde man benen i en kopp med lite terpentin för att utrota dem. Vet inte hur bra det funkar i praktiken.
 
undine
Tack alla! Japp jag har bastu men då denna möbel är allt annat än liten går den inte in i bastun. Annars hade det varit en idé faktiskt. -20 grader har vi inte här i Skåne :D. Trägolv har jag inga, det är bara laminatgolv hos mig :/

Ja hålen är verkligen uttorkade. Men det är ändå läskigt, det kan väl finnas insekter gömda inuti själva möbeln som jag inte ser? Jag avskyr verkligen insekter. Är traumatiserad efter att ha fått köket invaderat av tobaksbaggar när jag bodde i lägenhet för flera år sedan. Det var äckliga insekter (läs: vita larver) överallt där man inte ville hitta dem, typ i knäckebrödet (kan fortfarande inte äta knäckebröd efter det). Uuurk! Låt mina grejer vara i fred, äckliga insekter.

Hur som helst :) Tack alla!
 
Redigerat:
Det är troligen larver av en skalbagge som gjort hålen, en art av trägnagare, troligast strimmig trägnagare. Inte ett dugg farligt, men det tyder på att möbeln har förvarats i ett utrymme som är lite fuktigare än nutidens inomhusklimat för permanenta bostäder.
Dessa skalbaggar är mycket vanliga överallt, inte minst i fuktiga Skåne, inomhus spec i sommarstugor och överallt utomhus. Det är lika bra att du vänjer dig (Läs "Sent i november" av Tove Jansson, där finns en karaktär som brottas med samma funderingar) vilket förstås inte innebär att du behöver älska skalbaggarna och låta dem ta över ditt hem.

Köld hjälper inte, detta är svenska/skånska rejäla baggar, gjorda för nordiskt klimat, 20-30 minus nema problema. Om du hittar ett gift som har ihjäl dem så skulle jag vara mer orolig för hur det giftet påverkar mig och min familj än för några ynka baggar.

Torka gillar de inte.

Om det finns larver kvar i träet så är de därför inget hot mot hemmet men vill du vara helt säker på att de dör innan de gör nya hål så ska du göra enligt tipset ovan:

Hetta upp möbeln ordentligt! Ställ in möbeln i bastun till exempel.
 
  • Gilla
Exostor
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.