Hejsan!

Funderar på att köpa ett hus & vill ha det testat för radon & sen ha det besiktat före vi skriver på pappar. Vem ska stå för detta? Ska jag som köpare eller säljaren betala räkningen för radontest å besiktingsman?
 
Den potentielle köparen (du) betalar de besiktningar han/hon vill låta göra.

Beroende på var i landet du köper så kan du "tvingas" att skriva på innan du har låtit göra de besiktningar du vill (med "tvingas" menar jag att du annars riskerar att huset säljs till någon annan under tiden). Om du skriver kontrakt innan besiktningarna är gjorda så ska du se till att få med en klausul om att priset ska justeras, alternativt att du ska ha rätt att häva köpet, om besiktningarna visar fel på fastigheten. (Ibland är sådana klausuler villkorade med att felen ska kosta över en viss summa att åtgärda, se då till att det formuleras som en sammanlagd summa för samtliga fel, inte t.ex. "något fel som kostar över 40 000 att åtgärda" – då kan du upptäcka fem fel som vardera kostar 39 000 att åtgärda utan att du har rätt till kompensation...)

Tänk på att radonmätning bör göras under den kalla årstiden, långtidsmätning ger dessutom ett säkrare svar än korttidsmätning. Vet inte riktigt hur man löser det vid ett köp på sommaren – säljaren vill knappast vänta tills i vinter med att få en säkert avslutad affär... Viss aning kan du säkert få genom att ta reda på resultatet av andra mätningar som har gjorts i området (vet inte om kommunen har sådan info?), men givetvis ska du göra en mätning i just det hus du köper.

 
Mätresultat från andra fastigheter i området är i princip inte något att ta hänsyn till!
Däremot kan gamma-mätningar i exakt likadana fastigheter vara värdefulla, eftersom dom visar vilket tillskott av radon man kan få från byggnadsmaterialet. (Det man är rädd för är ju den sk. blåbetongen).
Vid ett köp så är det bara kortidsmätnings som är realistiskt. En kortidsmätning är av olika skäl en sämre indikator än en långtidsmätning men även kortidsmätningen ger besked om ungefäreliga nivåer av Radon. Att det inte är eldningssäsong är egentligen inte något stort problem. Det man bör göra är att ta hjälp av en erfaren radonkonsult som då också kan ta hänsyn till säsong/väder och andra faktorer vid bedömningen av resultatet.
Skulle kortidsmätningen indikera höga nivåer så kan man skriva in i kontraktet att en långtidsmätning skall göras under eldningssäsong och att säljaren exempelvis åtar sig viss del av kostnaden för eventuella åtgärder.
 
Är man rädd för blåbetongen ?
Varför det ?

Riktigt höga radonvärden orsakas av markradon inte av byggnadsmaterial.
Kolla på radonsaneringsfirmornas sidor så ser du.
Radon från Ytong (blåbetong) är lätt att ventilera bort med mekanisk luftventilation.
Värmeåtervinning eller ej väljer man själv.
Markradon är mycket jobbigare.

Mvh
 
Nja, nu missförstod du mig (jag yttryckte mig nog inte kristallklart heller). Vad jag menade var att vad gäller just byggnadsmaterial - så är det blåbetong som man ska vara rädd för.

Men, jag tar mig friheten att kommentera det andra också.
Det är mycket riktigt som du skriver att dom riktigt höga radonvärdena kommer från markradon (över 1000Bq). Jag jobbar en del med radonsanering och jag skulle personligen alldrig köpa ett hus med mycket blåbetong (dvs, där det förekommer i innerväggar bjälklag och isolering). Detta därför att det inte går att sanera ner dessa bostäder så lågt som jag skulle vilja ha det. Generellt är det mycket oftare man får bra resultat vid sanering av markradon. Blåbetongen ger dessutom ett konstant tillskott av gammastrålning som inte går att sanera bort.
Så min åsikt är att lite blåbetong (kanske några mellanväggar i källaren) är inget jätteproblem, men som sagt när man byggt in det i bjälklaget så är det besvärligt, man måste då ha en väldigt förhöjd luftomsättning och får oftast ändå värden mellan 150-250Bq. Vid markradon kommer man ganska ofta ner under 100Bq redan vid första åtgärden.
 
Mycket möjligt att man kommer ner lågt markradon.
Dock kommer man mycket sällan högt vid blåbetong.
utöver det så är radonsanering vid radon från byggnadsmaterial mycket billigt och kan till och med sänka din energiförbrukning.

Sedan finns det mycket myter om blåbetong, vad man ska ha klart för sig är att det skiljer avsevärt mellan olika blåbetong årgångar vid de olika bruken.
Allt beror på vilken stentäkt man tog stenen ur och om man blandade skiffer i bränningen eller ej.

Jag har ett blåbetonghus med ytterväggar i 25 cm ytong.
Radonhalt på 180bq osanerat med självdragsventilation.
Skall montera en FTX och antar att det sänker till hälften.
Kostnad med material och eget arbete ca. 25 000- 30 000 kr.
Som bonus får man grymt fin inomhusluft, ingen imma i badrummet, behöver inte vädra längre, och som grädde på moset lägre enegiförbrukning så att kalaset betalar sig självt inom rimlig tidsrymd.


Kolla denna killen med radon på 3760bq. Markradon som är avsevärt svårare att bli av med. Han är inte glad, nästan så han önskar att han köpt ett hus i blåbetong !

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=9373.0
 
Som du skriver (och jag också skrev) så kommer dom riktigt höga värdena från markradon och inte från byggnadsmaterialet. Precis som du skriver skiljer det sig mellan olika fabrikat (och ibland även inom samma fabrikat, beroende på råmaterial och tillverkningsprocess). Blåbetongen med dom lägsta avgivna radonmängderna kommer från Öland och högst värden brukar man hitta i blåbetong från Västergötland.
Det kan skilja så mycket som en faktor fyra. Tyvärr så producerades den mesta blåbetongen i Västergötland och man brikar räkna med ett medianvärde på 0,6microSv/h.
Beroende på hur mycket, var det sitter och vilken typ av blåbetong som använts så varierar naturligtvis den tillförda radongashalten inom ett stort spann.
Man brukar räkna med mellan 100Bq-900Bq. I praktiken så har dom flesta hus även ett visst tillskott av markradon och ibland så dominerar markradonet även i hus med mycket material av blå lättbetong.

I fall som ditt när radonhalten från blåbetongen är relativt låg så är det naturligtvis ganska lätt att få ned nivån till bra värden, men i dom fall byggnadsmaterialet ger tillskott på uppemot 600Bq och uppåt så är det svårt att komma ned till bra nivåer. Vad gäller markradon så är utsikterna att sanera bort även höga nivåer däremot riktigt goda! Det finns gott om exempel där man sänkt från nivåer på många tusen Bq till under hundra.
Det är ett faktum inom branschen att man anser det vara generellt lättare att åtgärda höga markradonvärden än att sanera höga byggradonvärden.
Är nivåerna låga så blir resultaten ofta bra både vid markradon och byggradon och mixade (vanligt).
Vad gäller kostnaderna så är det oftast billigare att installera en radonsug än FXT-system. Dock har du rätt i att innomhusklimatet förbättras i övrigt med FTX :)
 
Vad kostar en långtidsmätning?
 
288 kr betalade jag december 2005
 
Ring din kommuns miljökontor och fråga. Ofta så kan man köpa via dom till reducerat pris!
 
B
Jag har fått lära mig att radonmätning ska utföras under sommarmånaderna iaf när det gäller hur med självdrag. Detta då det sker minst luftutbyte under denna period.

rätta mig om jag har fel.
 
Nja. Det gäller nog bara om ingen bor där, man har ofta dörrar och fönster öppna på sommaren. Jag har gjort fyra radonmätningar med spårdosor och de har alltid varit noga med att tala om att bara mäta under s.k. eldningssäsong, okt. till mars ungefär beroende lite på var i landet man bor.
 
B
Mm det låter ju vettigt. Tack
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.