Hej på er!

Har ett garage i en garagelänga och gipsväggar på bägge sidorna så vår del är som ett eget rum. Asfaltsgolv och plåttak och träfasad.

Skulle gärna vilja ha det lite mer uppvärmt och undrar som någon har tips på hyggligt kostnadseffektiv uppvärming. Ex isolera och komplettera med någon slags element/luftluft? Siktar på 15 grader på vintern - bor i Stockholm. Någon tusenlapp om året är ok i rena uppvärmingakostnader.

Tack på förhand för idéer!
 
Den vanliga vägen är ju att regla på de befintliga väggarna och taket och isolera.
Hur verkar det med bredd och takhöjd. Hur mycket sänkning klarar taket?

För att komma ner på en uppvärmningskostnad på tusenlappen för +15° krävs nog både hyfsad isolering och en luft/luftvärmepump.
 
Tack för svar! Klarar nog 10 cm i tak och ca 5 i väggar.

Säg att jag klarar 10 ca i golv... Är det jätteskilland på värmen så att det är värt det?
 
Ja, det var ju inte jättemycket..
Det dubbla i väggar och tak hade ju varit bra. Taket behöver också ha ventilationsspalt.
Självklart är det ju bättre än inget..

Ska du höja golvet och göra nytt golv också tänkte du?
Det hade jag nog spolat och satsat på tjockare isolering i taket,
 
Nä jag vet. Måste ju in med bilen med. :)

Tack för tipset! Kommer lång med det!
 
Hej!

Hur stort är det?

Om du ska klara det på under 1000 kr/år behöver du ha en snittförbrukning på ca 100 watt. Det kommer du med största sannolikhet inte att klara av.

En 50 mm fasadskiva fungerar fint till väggarna. Kanske en 80 mm i taket?

T.ex http://www.isover.se/produkter/produktvisning?id=21008

Spar en del plats genom att använda dessa skivorna. 50 mm fasadskiva motsvarar 95 mm vanlig isolering. 80 mm motsvarar 145 mm. Dock så är dom DYRA.

Du har förmodligen en helt oisolerad garageport också som kanske är den största boven?
 
Tjena Mackkan!
Ahh.. Storleken är ca 15-18 m2. Takhöjd är ca 2.20 och fallande ner till 1.90 (cirka).
Behöver inte hamna på under 1000-lappen på ett år, kanske var lite otydlig. Ett par hundrinaf per månad i snitt är OK.

bra tips med Isover, kollar och räknar. Och ja.. Dörren är i plåt och kall. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.