Jag toatalrenoverar nu ett timmerhus från 1827 och va helt inställd på att skippa tilläggsisolering vid fasadbytet. Dels pga av att jag inte ser att man räknar hem det när man använder typ Linisolering (vill inte sätta in nån glasfiber, cellplast ..ellernån annan skit..)

Vad som däremot skulle vara av värde är att öka på ljudisoleringen. Vi kommer byta alla fönster kan tilläggas.

Frågan är hur mycket tex 45mm isolering kan tänkas dämpa ljudet från utsidan? Vi bor nära en väg så det hade ju varit gött med lite dämpning....
 
Använd granfiberisolering, Har isolerat hela mitt hus med det
 
ok det va något nytt.... men frågan kvarstår hur mkt 45 tjocklek påverkar ljudet utifrån ??
 
Arne999 skrev:
Frågan är hur mycket tex 45mm isolering kan tänkas dämpa ljudet från utsidan? Vi bor nära en väg så det hade ju varit gött med lite dämpning....
Isolering (ull av all de slag) dämpar ljud dåligt.

Behöver du dämpa ljudet i dina timmerväggar? Jämfört med "moderna" reglade träväggar så tror jag inte dom är sämre åtminstone ite om man jämför lika tjocka väggar.
 
Vi har ett timmerhus och satte en 45;a linisolering på utsidan, men jag vet inte om det gör så mycket på vare sig isolering eller ljudnivå. Det drar ju också med sig ganska mycket merjobb.
Däremot upplevs huset som väldigt tyst, jag tror det främst beror på den massiva stommen, plus att vi har alla väggar och trossbotten lerklinade.
Vi fick rådet att sätta vindduk på utsidan och det tror jag var en bra idé så att det inte blåser in i isoleringen, likaså lerkliningen i trossbotten, vi har inget drag någonstans förutom vid dom gamla dörrarna.
Nya fönster lär ju dämpa ganska mycket, jämfört med tidigare.

Ang priser på lin och andra isoleringar fick vi ett bättre pris än "listpriset" när vi köpte så mycket, det kan ju vara värt att ringa runt lite och kolla om du ändå bestämmer dig för det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.