Jag ska gräva 16 hål för plint, och har försökt att få tag i en hålspade eller grävsax, som en del kallar den men det verkar omöjlig att hitta. Nån som vet var jag kan köpa/ hyra en?
 
Jag skulle nog hellre skaffat en Skurupsborr men jag har ingen erfarenhet av hålspaden heller. Borren däremot var verkligen kalaseffektiv när jag göt lite stolpar förra sommaren.
 
  • Gilla
ceson
  • Laddar…
Plintspade finns även från Fiskars om du har en sådan återförsäljare nära.
 
Även jag rekommenderar Skurupsborren. Jag satte ett 30-tal plintar förra sommaren och det var fantastiskt enkelt att ta upp hål med borren trots att det bitvis var stenhård lera i backen.
 
Jag har rekommenderat den förr, och gör det igen. Har borrat otaliga hål med skurupsborren. Funkar perfekt. Kan vara lite jobbigt om marken är stenig, tänk rullstensås. Men även I såna lägen upplever jag att borren underlättar.
 
Jag lånade en motordriven jordborr av en granne när jag grävde för plintar i somras.
Den fick inte upp särskilt mycket jord när man kom ner en bit, men den luckrade upp fint.
Jag har någon blandning av lera och sten hemma.
För de sista decimetrarna hade jag stor hjälp av min hultafors GK (grävkniv) och ett par bra handskar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.