Hallå alla föräldrar!

Jag tänkte höra hur gamla era barn varnär dom fick sin första mobil?

Sparade dom till den själva eller fick dom? betalar dom samtalen med egna pengar eller betalar ni?
 
A
9 år.

Han fick den billigaste mobilen som gick att köpa (190kr har jag för mig). Kör med kontantkort som fylls på av mig. Den används nästan uteslutande till att ringa från skolan vid hemgång och att ringa om hemkomst.

Fungerar perfekt, låga kostnader, stöldrisk minimal, konsekvenser vid tappad/förstörd mobil minimala, får plats i fickan, bidrar inte till smartphonehets.

Det frågas om iPhone emellanåt, och fråga får man alltid...
 
Redigerat av moderator:
3 år :)
En iphone som jag fick när jag förlängde mitt abonnemang
Dock tyckte regeringen annorlunda och den hamnade på blocket istället ...
(Jag såg ju bara hur skönt det skulle vara att hädanefter få ha min egen i fred men ack nej)
 
D09
Flicka 8 år, ingen mobil. Inte mogen för det än.

Finns inget behov för det än heller :)
 
4,5 år
En Yoyocare m GPS så jag kan ha koll om han försöker ge sig ut på äventyr.
 
  • Gilla
Claesk
  • Laddar…
B
8 År, började med en Nokia5800 för att meddela när hon kommit till skolan och har kommit hem.
Efter ett tag blev den utbytt mot en LG O2x och senaste en iPhone 4 (är 11 år nu).

Alla mobiler är ärvda och bara legat.

Används nu aven till messande med kompisar och Facetime. Vi som fyller på när det behövs och det behövs väldigt sällan.
 
2år men klarar sig än så länge utan kort i.
 
8-åringen fick en CAT B25 eftersom den är vattentät och väldigt tålig. Den går bra att ringa på vilket är tillräckligt. Jag jobbar med, säljer och utbildar för Apples produkter, så någon iPhone får han inte eftersom det inte behövs. De får dessutom inte använda dem på skolan till annat än att ringa.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Dottern 8år sonen 6år...båda enklare Samsung...dock har dottern bytt PIN kod så många gånger att den inte går att använda längre...så nu får hon ta konsekvensen och kanske mogna lite till...
Tror att barn ska vänta lite längre...finns inget behov och ger bara en falsk trygghet....
 
Har en liten Samsung clamshell för 90 kr. Den är perfekt för min 11 åring att höra av sig med om hon ska gå från skolan etc. Den är liten, lätt, går inte att spela på och har en standby tid på 4 veckor. Kompletterad med ett kontantkort gör det heller inget om den skulle komma bort.
 
  • Gilla
Claesk och 1 till
  • Laddar…
Kul att höra hur andra tänker, på min tid fick man en armbandsklocka när man började skolan.
 
Mina söner fick var sin armbandsklocka när dom fyllde sex, i år fyller dom åtta. Vi har tänkt vänta tills dom går i femman/sexan innan dom får mobiler. Sedan får vi se om vi klara att motstå tjatet, än har dom inte börjat tjata om några mobiler.
 
Jag hade också tänkt runt sexan, men det verkar som om många är tidigare. Tänkte att det kunde vara bra om dom fick betala kontantkort med sina egna pengar, då lär dom sig ju samtidigt att hantera pengar.
 
Knepigt det där,

Hur gärna jag än skulle vilja tro att barn klarar sig alldeles utmärkt utan mobiltelefon ganska långt upp i åldrarna så har jag nog skjutit mig själv lite i foten genom att skrota vår kopparbundna telefoni.

Den dagen barnen själva börjar uppleva att de missar saker pga av att de inte har kontakt med sina kompisar utanför skolan så får jag nog falla till föga och låta de ärva en mobil. I den bästa av världar så får de definitivt inte sin mobil först i klassen men absolut inte sist. Hårfin balansgång att upprätthålla sina egna principer samtidigt som man inte riskerar att sätta barnen i en situation som kan ge upphov till mobbning.

För mig finns det ingen bestämd ålder utan omständigheterna får avgöra när det är dags och vilken typ av telefon det blir.
 
Åldern på mina barn när dom fick mobil kommer jag inte ihåg , men dom var tvungna att orka ha med telefonen i ryggsäcken. 2014-13.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
:D

Dom var nog tonåringar när dom fick mobil tror jag...med kontantkort som vi betalade.
(Obs !! Lånad bild)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.