Jag tittar på en tomt som i princip bara består ev en bergssluttning. Bästa placering av huset är med ena långsidan i överkanten på sluttningen. Jag vill helst inte fylla ut tomten utan placerar hellre huset på plintar. Problemet är att längs den övre långsidan skulle underkanten på bottenbjälklaget hamna strax över berget. Jag kan ju inte ha regn och snö som letar sig in i det lilla mellanrummet och ligger an mot träet så att det ruttnar utan måste bygga på något fuktsäkert sätt. Frågan är bara hur.

Jag tänker mig att jag gjuter en grundmur (klack) för att plana ut berget. Kan jag lägga ett L-element på muren och placera träbjälklaget däri? Tål cellplasten den tryckbelastningen?
Om jag kunde göra så så skulle jag kunna lägga en dränslang och fylla upp med lite grus mot bjälklaget, vilket väl skulle vara bra.
Men det kanske finns andra sätt att lösa detta? Är det någon som har några bra tips?
(fråga om ni inte fattade vad jag menade :surprised:)
 
Förstår inte riktigt hur du menar...kan du bifoga en teckning?
Håller precis på och projekterar för en likadan situation, fast för en tillbyggnad. Befintliga huset står ungefär på det sätter som du beskriver, med några framkantsplintar som är runt 3 meter höga, och de bakre 55 cm ungefär. I tillbyggnaden kommer också vårt bjälklag att hamna nära mark på den "bakre delen", och jag har funderat på att sätta en stänkplåt från mark och uppåt en meter på fasaden, som samtidigt ska leda regnvatten åt sidan med hjälp av en dräneringsslang och lite makadam framför plåten. Alltid intressant att titta på alternativ dock:)
 
Skissade upp en bild lite snabbt. Kantbalken är den regel som går runt hela bjälklaget som en ram.
grund.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blev visst väldigt liten… Hoppas det funkar ändå…
Proportionerna i bilden är lite skeva. Avståndet mellan berget och bjälklaget kanske är 10 cm precis vid klacken.
 
Intressant lösning:) Undrar lite hur du resonerar kring möjlig instängd fukt mellan cellplast och balk? Luftspalt mellan dem?
Alternativ lösning skulle ju kunna vara att limma en 10mm cellplast skiva på balken, sen en liten distans, och sen sätta en fibercement-skiva utanpå, samma effekt som med din kantbalk, men med luftspalt. Annars blir det nog lite enstegstätning över det?
 
Ja, instängd fukt är ett problem där, kom att tänka på det själv också.
Gillade din idé om en plåt så jag skissade upp ett nytt förslag. Kanske kan funka?
grund.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Inte så dum idé kanske, säkert fullkomligt vansinnigt enligt vissa, men jag tror det borde funka....isodrän ska jag nog anamma!
 
Cellplasten i ett sådant L-element kommer aldrig hålla för den punktlasten som reglarnas anläggningsyta utgör!
 
Nej det var det jag misstänkte, att cellplasten inte klarar punktlasterna.
Tankar utifrån mitt andra förslag: skyfall och smältvatten kanske blir för mycket för den stackars dränslangen att ta hand om och då står det vatten mot plåten, hur bra är det på en skala? Kanske ska man inte gjuta en hel klack utan bara små plintar så att vattnet kan rinna emellan? Eller är det dumt med tanke på att bjälklaget är så nära? Tänker också att det kanske inte blir tillräckligt med ventilation där bakom klacken om den är obruten…?
Sen kanske man inte ens behöver en plåt utan kan använda nån mineritskiva, sockelskiva eller så. Vet inte hur priserna ligger riktigt…
Tankar/åsikter kring detta?
 
Jag hade övervägt ett tryckat trädäck mellan hus och berg istället för att återfylla den fickan. Ventilation under trädäcket som också arkitektoniskt skulle passa bättre till ett hus på plintar enligt mig. Tryckta reglar är idag av NTR A klass som kan ligga i kontakt med jord om det skulle behövas på något ställe.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.