Har kollat runt för att hitta någon som är villig att räkna ut om mina befintliga takstolar är ok.
Hittar inget ställe där jag kan lägga in min takstolskonstruktion och få ut ett vettigt svar.
Förstår att det inte är helt enkelt men någon borde kunna göra en beräkning och komma med förslag på förstärkning om det skulle behövas.
MVH
Sven
 
Varför skulle de inte hålla om de redan finns? Tänker du byta till en tyngre taktäckning eller belasta takkonstruktionen mer än tidigare?
 
Saken är den att jag ritat av ett par gamla takstolar. och när jag sen lät bygga dessa kunde de inte presentera några beräkningar. Har för mig att en balk längs rakåsen diskuterades. denna kom dock aldrig på plats och nu skall jag kanske sälja huset så då vore det bra att kunna presentera en beräkning. Nämnas kan att besiktningsmannen observerade att taket hade svackat lite. huset byggdes på 1990 talet så det har fungerat i snart 25 år.
 
Du får anlita en byggnadsingenjör. Om konstruktionen är ngåorlunda rimlig så bör det inte behöva kosta mer än ett par timmars arvoden ev. plus tidför ett besök på platsen.

De beräkningsprogram som finns någorlunda tillgängliga fungerar i andra riktningen, du får mata in spännvidd etc. Och ut kommer dimensioner för en bestämd geometrisk konstruktion.
 
  • Gilla
Sven Ljunggren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.