Någon som har tips var man kan köpa snygga strömbrytare och kontakter ? Gärna i klassisk äldre stil.
 
eljo:s renova serie finns bla. hos elbutik.se
 
Sen kan man ju fråga sig hur "korrekt" det är med antennuttag med moderna 75ohm koaxkablar, fast utfört i porslin... sådana har typ aldrig tillverkats förrän de senaste åren som "renoverings"-prylar...
 
Saxpy skrev:
Om man inte vill ha Renova så kan man istället beställa "riktiga" porslin alt. bakelit varianter från tyskland. Det är samma som man kan hitta på bland annat Gysinge men billigare.

Jag använder dessa till mitt renoveringsprojekt.

[länk]

[länk]
Hur är det med el-standard och godkännanden? Kan man ta brytare o.d. från Tyskland och installera utan vidare? Priserna var ju mer attraktiva än Gysinges.

Tompa

 
Hela europa borde ju köra med ce standard, och den ska gälla, har jag för mig
 
Tompa01 skrev:
Hur är det med el-standard och godkännanden? Kan man ta brytare o.d. från Tyskland och installera utan vidare? Priserna var ju mer attraktiva än Gysinges.

Tompa
Tja, jag kollade om de i Gysinge coh de i tyskland var identiska vilket de visade sig vara. Dock finns det ju varianter i tyskland utan petskydd vilket man givetvis inte väljer. Säkert ska det vara.

Ang. huruvida det är autentiskt eller ej så är ju svaret självklart, nej. Å andra sidan så är det ju inget museum man bor i. Hellre samma sorts uttag i hela huset än blandningar med platsiga uttag. :)

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.