Hej alla
Jag skall montera upp inbrottsgaller i min lokal och vi kommer svetsa ihop ett nät som bärs upp av en ram av fyrkantsprofil av järn.
Min avsikt är att bulta fast hela ramen i två järnbalkar som löper hela vägen över och under fönsterpartiet som jag vill skydda.
Min fråga är nu:
Vad är bäst/enklast sätt att bulta fast ramen i husets järnbalk?
Måste jag borra upp och gänga, eller finns det nåt annat sätt som inte kräver att gänga. Typ självgängande fransk bult för stål, eller liknande?

Hoppas jag lyckats förklara min fråga på ett förståeligt sätt.
 
Finns gängpressande skruv i dimensioner upp till 8mm, men dom flesta säljare brukar inte veta om dessa.

Sen finns det självborrande balkskruv i olika dimensioner.

Rostfria 4,9mm popnit om det inte är för tjockt gods


Men absolut bäst blir det ju om du borrar och gängar.
 
Tack för snabbt svar, Lutte!
Har du möjligen en länk till gängpressade skruv 8mm och självborrande balkskruv?
Mkt intressant!
 
Såna här går ju använda men då får du borra först annars finns ju plåt skruv typ farmarskruv fast med riktig borrspets men är det några enstaka hål skulle jag borra och gänga om det inte funkar med genomgående.
 
Jag har såna gängpressande skruv på jobbet, ruskigt smidigt, men kan vara svårt att köpa i mindre förpackning än 500st=dyrt. Borra och gänga tycker jag, då kan du sen ta vilken skruv i rätt dimension som helst och gängorna blir i mitt tycke bättre, jag brukar gänga med skruvdragaren på jobbet eftersom det går ruskigt fort om man har några hål att gänga.
 
Tyvärr har jag inga länkar då jag sitter med telefonen bara.

Men en välsorterad järnhandel borde ha både gängpressande och självborrande balkskruv så du får jämföra!

Men ifall du väljer gängpressande välj då av god kvalité och sätt något smörjande typ skärolja eller olja så den inte går tungt o går av!
 
Taptite kan du söka efter hade en länk jag glömde bifoga men har mobil nu.
 
Testade att provborra ett hål i järnbalken och det var lättare än jag trodde faktiskt. Blir att borra och gänga helt enkelt.
Men, frågan är då, kommer jag behöva en speciell typ av gängtapp som klarar järn?
Eller klarar en "vanlig" gängtapp järn, så länge man smörjer?
Nästa fråga, om jag ska dra en M10 bult i balken, vilken borrdimension ska jag använda till hålet, för att sedan få bra gängor?
 
8.5 mm borr till vanlig M10x1.5
En "vanlig" gängtapp är till för just järn/stål.
Om du ska smörja eller inte beror väl på hur många hål du vill att gängtappen ska hålla för, gängorna kommer att duga till ändamålet hur du än gör dom.
 
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.