Ska bygga ett trädäck/altan och undrar om någon har erfarenhet av SlutaGrävs markskruvar?

Det låter ju bra, men relativt dyrt relativt plintar?
 
  • Gilla
Cortrest
  • Laddar…
Jag skrev till dem och frågar hur det funkar om man skruvar på en sten, men fick inget svar.
 
Pratade med en återförsäljare häromdagen och jag kommer att anlita dem för att få ner drygt 50 plintar.
Återförsäljaren gav mig ett pris på 320:- + moms per plint inkl arbetskostnad för att skruva i dem. Utsättningen skall då vara klar.
Ser man till vad en plint kostar samt arbetskostnad för att gräva och baxa fram alla plintar så går det på ett ut om inte billigare att skruva.
Tror dessutom att de sitter bättre än en grävd plint. Jag skall ha det till ett staket.
 
pelpet skrev:
Jag skrev till dem och frågar hur det funkar om man skruvar på en sten, men fick inget svar.
Å andra sidan står det i deras FAQ att det inte är något problem och att de även sköter monteringen. Antar att det är det man betalar en del extra för, att man slipper gräva ner plinten själv, utan det är en hantverkar som gör det. Och jag antar att det är dennes huvudvärk att få ner skruven om det är stenigt.
 
Enklast är väl att hyra en jordborr i lämplig storlek och gjutrör som passar i hålen så fixar du det på en lördag söndag. Kostnaden är nog minst av dessa alternativ.
 
  • Gilla
anders.9511
  • Laddar…
verktygsgurun skrev:
Pratade med en återförsäljare häromdagen och jag kommer att anlita dem för att få ner drygt 50 plintar.
Hojta gärna till här när det är klart, vi kommer dränera innan någon altan byggs. :)

Det enda som skulle kunna vara jobbigt för oss är väl just stenar som finns (Limhamns-trakten), men som de säger i FAQ:en så löser de det.
 
  • Gilla
verktygsgurun
  • Laddar…
Ja jag kan hojta till när det är klart. Det skall bli ett däck i cumaru som det skall stå ett spabad på också, där vet jag inte om jag vågar använda markskruvar eller om jag skall köra på traditionella plintar som bär den konstruktionen. Skall rådfråga sluta gräv om detta.
 
  • Gilla
glimglam
  • Laddar…
Hur har det gått för er?
 
Här är både stenigt och "rotigt", helt hopplöst att gräva, jordborra etc. När vi satte ett långt staket med 30-40 plintar som skulle ner använde jag ett rejält kärnborr (diamantborr) och en kärnborrmaskin på stativ. Det gick supersmidigt att borra oavsett sten och rötter och sedan tog man bara ur den borrade "kärnan" med en spade. Kärnborr + maskin finns att hyra på cramo och liknande ställen.

Men att skruva i sådana som TS visar är så klart absolut enklast om det inte finns sten, rötter etc, då är det ju bara att skruva i dem med en rejäl maskin.

Edit: Aha, var en "gammal" tråd, nåja, min info funkar ju ändå för den som har det hela framför sig :)
 
  • Gilla
GreenYoda och 2 till
  • Laddar…
Har slutagrävs svar modererats bort? Hur som helst fick jag svar på min fråga - sten hanteras genom att de förborrar hål.
 
pelpet skrev:
Har slutagrävs svar modererats bort? Hur som helst fick jag svar på min fråga - sten hanteras genom att de förborrar hål.
Jaha, inte så stor skillnad mot min metod då :)
 
Ja företagsinlägget är borttaget, jag borde skrivit ett inlägg om det, men hade tidsbrist.
 
Nej, det är inte för sent. Vi bestämde oss att avvakta till nästa år istället. Men det lutar starkt åt att välja markskruven, fick bra intryck av SlutaGräv när de var ute och tittade hos oss.

Men nu inväntar vi att marken ska sätta sig ordentligt igen efter dränering. Senaste skyfallet här i Malmö gjorde att stora delar av det som grävts upp satte sig ett par decimeter till... puh!

Tjusig bild förresten!
 
Har mycket bra erfarenhet - de diskuterar ju med dig på plats om du vill. Väldigt snabba.

Jag ser bara två nackdelar. Det är något svårare att få det helt rakt, i både X och Y. Du kan liksom inte vattenpassa på samma sätt. Den andra är att det är svårt att känna om du borrar i elkabel eller vattenservis. Normalt ligger dessa väl under metern men ändå. Vi körde stolpskor med 70 Cm djup (samt 3") och är helnöjda. Det är jättevackert när gräsmattan är intakt runtomkring. Skorna får stå ett tag - viss snubbelrisk. Vi kommer använda dem igen när vi gör uterum och bärlinor. Sluta gräv helt enkelt. Det greppar bättre i gammal jord än att hålla på med papprör (om du inte gräver till frostfritt på nästan en meter).
 
Undrar om inte thomasx kärnborrningsmetod slår slutagräv på fingrarna rejält vad gäller staket. Med en kärnborr på stativ så borde man kunna borra helt rakt, och sedan borde det bara vara att trycka ner en staketstör i hålet. Iallafall om det duger med störar eller stolpar. Då slipper man dessutom kostnaden för en dyr markskruv.

Thomasx, vad satte du för typ av plintar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.