Jag har ett par spirorör som kommer hänga synligt (i vårt teknikrum) 10-20 cm under taket.

Spikband är väl det naturliga att använda för att hänga upp rören, men finns det inget snyggare sätt?
Det finns OSB-skiva bakom i taket så det är inget problem att skruva fast saker.
 
Avloppsrör har jag pendlat ner mha. Rörsvep, gängstång och galvade stålprofiler.

Osäker på om det finns rörsvep till så stora dimensioner som spirorör brukar ha!
 
Frågan är om rörsvep, gängstång och stålprofil kan anses snyggare än ett spikband, men det är så klart svårt att svara på... :)

Tänkte att ngn kanske skulle föreslå ett kanalstöd http://www.luftbutiken.se/montagedetaljer/2016-abc-kst-kanalstod-200.html men inser att avståndet tak - spirorör garanterat inte kommer passa.

Hmmm, får fundera en vända till tror jag.
 
martinradbo skrev:
Frågan är om rörsvep, gängstång och stålprofil kan anses snyggare än ett spikband, men det är så klart svårt att svara på... :)

Tänkte att ngn kanske skulle föreslå ett kanalstöd [länk] men inser att avståndet tak - spirorör garanterat inte kommer passa.


Hmmm, får fundera en vända till tror jag.
Kanalstödet klipper du ju ur med plåtsax så det passar enligt dina önskemål. Går ju att klippa ner så det är 5mm kvar till tak/vägg.
 
Om du skulle köpa in tjänsten skulle montaget förmodligen bestå av.
z-järn
gängstång
Svep
 
egerskog skrev:
Om du skulle köpa in tjänsten skulle montaget förmodligen bestå av.
z-järn
gängstång
Svep
Det är precis därför jag inte köper in tjänsten!
 
En helt vanlig ståltråd då? Som man kan trä på nån gummiskydd som man sen kan måla i nån färg så det smälter in osv ,,,,bara en tanke.Kanske skaffa någon gammaldags kätting att hänga upp det med så det får lite liv i allt ??
 
M
Najtråd brukar finnas med vitt hölje
 
J
Jag har hängt rör från taket i slingor bestående av avklippta spännband (-remmar är väl bättre beskrivning egentligen). Finns i massa olika färger och storlekar. Skruvas enkelt fast i taket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.