Har ett problem, som topic indikerar så hittar vi inget snyggt barskåp. Varken som färdig produkt eller hemmabygge...


Barskåpet skall "svälja" ca 10 flaskor whiskey (åtgången X-), och dom skall synas, alltså ingen dörr/lucka.


Nån som har några förslag (bilder, länkar)?
 
Ingen lucka alls?? Inte ens i glas?
 
Hum... Ordet "skåp" innebär väl nästan en dörr av något slag, eller?

JohanOLinda kanske kan fylla på med lite mer detaljer. Ska det stå på golv? Hängas på vägg? Bygga på höjden eller bredden? Material? Speciella funktioner? Plats för annat än just flaskorna? Glas? Rumsmiljö?





 
Hmm, jo det stämmer väl att skåp assosieras med nåt som har luckor/dörrar.

Men nej, jag tror inte det ska va något alls, kalla det whiskey-förvaringsplats.

Hellre ett väggmontage än golvstående.
Bredd/höjd - va vet jag :-/ ?
Inget mer än whiskeyflaskor, alltså inga glas eller dylikt.
Rumsmiljön är fintv-rummet, ska fixa bild.

johan
 
Jag skulle satsa på en massiv ekskiva (eller annat passande träslag) och såga den efter en form som du tycker funkar.

Ska prova att rita här. F=flaska och G = glas.

Två hyllplan, ett lägre för glas (fast du inte ville ha det) och ett högre för flaskorna. Streck (| & _) symboliserar trähylla.

|F F F F F F F |
|F F F F F F F |
|gggggggggg|

Formen på hyllan blir som ett brett H med botten.
 
Känner mig kreativ så jag spinner vidare på min idé.

Självklart blir hyllan snyggare om den är riktigt bred i förhållande till höjden. Jag tänker mig den nedre hyllan bara knappt högre än ett Whiskey-glas och hylla två har då sidorna som sträcker sig upp i flaskhöjd. I sidorna får man klura ut en dold funktion för att hänga upp den. Bredd minst en meter, beroende på hur du vill ställa upp flaskorna. Ett djup på cirka 20 cm.

Sedan slog det mig att man borde lyxa till det hela med integrerad belysning. Sätt in inbyggda downlights i flaskornas hyllplan, riktade uppåt. Dölj dem helt (kablage och trafo och dylikt) i hyllan för glasen genom att sätta en "innervägg" och därmed göra den hyllan endast cirka 10 cm djup, blir ju lagom för en rad glas.

Rusta har en till synes fräck spotlightslina som kan funka bra, jag har dock inte sett den själv annat än i deras reklanblad:
http://www.rusta.se/product.asp?pro...ri=%D6vrig+belysning+Belysning&p=91951190

Oj, oj, det här blir ju årets hylla! ;)


 
Ärligt talat så låter det klockrent, ska göra den i 3dsmax nu under dagen (klar till lunch kanske, då jag får jobba lite då&då med den), så får vi se om jag förstått dig rätt.
 
Like a midget at a urinal, I'm on my toes!

Eller på svenska - Jag väntar med spänning! :)
 
Det sket sig med 3ds så snabbt som jag trodde. Fick inte programvaran att funka på jobbdatorn. Men frammåt kvällen minsann!
 
Ska gavlarna gå så högt upp att dom täcker en normalstor flaska, enligt din tanke?
 
Sitter o pillar med glas och flaskor nu...tar lite tid o göra en Islay of Jura, flaskan är udda.

Men så länge... nåt sånt här tänkte du eller? Dom små teapotsen är där glasen skall stå.



whiskeyhyllahj6.jpg
 
När jag tänker på ett barskåp så vill jag ha en arbetsyta i anslutning till flaskorna där jag kan ställa mitt glas.
Själv har jag ett äldre brickbord i valnöt där mina flaskor står uppradade. Bordet är dessutom rätt högt så arbetsställningen är okey. Sitter gästerna ute eller på annan plats kan jag bära med mig hela brickan.
 
Det är definitivt en sund tanke som inte slagit mig.. känns oredigt o låta den man bjuder, hålla i sitt glas medans man häller upp. Även opraktiskt. Hmm.
 
Tuffaste barskåpet jag har sett, var en bekant som hade köpt sig en rejäl träkista.
Kistan var ställd på högkant och översta brädan (brädorna?) i locket (som förvandlades till dörr när han reste den upp) var utbytta till glas.
Som avslutning hade han satt ljus innuti.

Beror naturligtvis på stilen i rummet om det passar.

/ Fredrik
 
Tänkte bara visa hur mitt barskåp ser ut, kan kanske ge lite ideér.

Bry er inte om de fula glasen med blommor, (sorry svärmor) men de ska bort.

img3969fi2.jpg

img3972vu9.jpg

img3973cu1.jpg

img3974cb5.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.