Hej!

Ska lägga nytt golv i lägenheten. Tig bort list och så här såg det ut efteråt. Bara smulade sönder. Har mellan grovt och fin spackel hemma (någon liter). Funkar det att använda eller något annat som rekommenderas?

Med vänlig hälsning,

Niklas
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Casco Husfix?
Finns även som rapid (snabbtorkande) om det är bråttom..
 
Tack, brinner inte i knutarna nu. Tänkte skjuta fast listerna med 1.2x32mm nålar. Om jag använde spacklet (vill försöka göra mig av med det) skulle nålen fästa i det?
 
Vanligt spackel är ju svårt att använda i så tjocka skikt som här.

Ex. Casco Husfix kan du skruva i.
 
Husfix är ju cementbaserat till skillnad från vanligt spackel och blir betydligt lämpligare när det är så där pass djupa hål.
 
Har ni helt rätt i, sjunker ju alltid ihop oxå så man måste spackla två gånger. Tack för svar
 
Jag hade fyllt upp med något som inte kostar 89 spänn för 750 gram.
 
Ok vad skulle det vara isf?? Förslag
 
Gipsbruk - Gypsum eller Finjas... Får man ju 25 kilo för drygt 300 spänn..
Listen torde du med enkelhet kunna sätta fast med ett par strängar konstruktionslim och några nålar.

Ids du åla ut till Älvsjö/Fruängen så har jag en halv säck i bilen du kan få! Slänger med en skvätt primer också om det är som du säger att det bara smular.
 
  • Gilla
bike och 2 till
  • Laddar…
Japp, jag hade också valt gipsbruk
 
Mikael_L
Skulle det inte vara trevligt med något som dyckert (eller T-dyckert som TS vill använda) både går att spika in i samt att det sen drar lite.
Ett material som vid torkat/härdat skick kanske mer påminner om mineritskiva eller nåt.
 
Husfix är säkert bättre. Jag bara tycker att det är oskäligt dyrt i jämförelse.
 
Jag alltid lister mot betong med Ståldyckert med betongpangen och jag anser att det drar fast som tusan.
Annars så går det ju bra med lite PL400 och skråa in vanlig dyckert för att hålla det hela på plats.
 
nimhed skrev:
Husfix är säkert bättre. Jag bara tycker att det är oskäligt dyrt i jämförelse.
Nackdelen med husfix som jag ser det är ju att det är svindyrt - Sen om du får en ojämn yta så rår man ju inte på det hela för att få det jämt heller. Gipsbruket skrapar man enkelt av med en spackelspade när det härdat för att få ytan man eftersträvar. Följt av sandspackel om ytan skall målas.

En bekant bilade bort sitt kakel i köket och lagade skadorna med husfix - Fick ju hyra en diamantslip för att få det hela jämnt nog för plattor. ;)

Är det i källare under mark, utomhus eller liknande så inget tvivel att husfix är en bra produkt - Men inomhus i en lägenhet bakom en golvsockel? Nja...
 
Det finns ju billigare produkter sett till kilopris än Casco Husfix, men här går ju inte åt 25 kg..
Det är väl just därför som förpackningsstorlekar på 750 gr finns.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.