Hej!
En kort och distinkt fråga som är högaktuell för mig just nu.
Tänk er följande byggnad för ett garage:

(1)Lantmäteriet kommer till tomten och utför en gränspåvisning

(2) Byggfirman lägger grunden och bygger upp väggarna längs denna gränspåvisning. Nu går alltså väggarna längs med grannens tomt. När man sedan klär väggarna med 5cm isolering och puts så inkräktar garget ca 8 cm in på grannen.

(3) Är dessa 8cm ett intrång? Eller kan det accepteras med tanke på att grunden är inom gränsen?
 
Ja, det är ett intrång och nej, jag skulle inte acceptera det om jag var grannen.

Jämför att man får kapa grenar som sticker över gränsen om ett träd växer hos grannen.

/ATW
 
Redigerat:
  • Gilla
Konfucius och 1 till
  • Laddar…
Ja, det är väl intrång. Beroende av hur grannens tomt ser ut kanske du kan köpa några meter av denne? Om grannen är sjysst och tomten stor så skulle jag sälja "intrånget" till dig.
 
  • Gilla
Konfucius
  • Laddar…
Jag tänkte att eftersom stuprör får lov att hänga på grannens sida så kanske det fanns utrymme även här. Men icke sa nicke. Får se hur vi löser det här.

Vem skulle ni säga är skyldig till det här problemet? Rimligtviss måste det väl ha varit firman som la grunden exakt invid gränsen, dem räknade uppenbarligen inte med isolering och puts. Någon måste underlåtit att följa ritningarna. Å andra sidan så specifierar inte bygglovsritningar sådana detaljer. Hmm... något att fundera på.

Vår kontrollansvarig verka inte heller ha stenkoll på det här. Får se ifall BNs inspektör kan ge förtydliganden.
 
Har du en källa på att stuprör (och då antar jag även takutsprång, hängrännor etc) får vara på grannens sida?
Jag vet tvärtom några fastigheter som fått skaffa servitut just för att få ha stuprör (inte dagvattenledningenen, utan just stuprören!) på grannfastigheten!!!

Omöjligt att säga vem som är skyldig innan man sett bygglovet, men bygglovsritningen BRUKAR redovisa fasadliv, så troligen är det byggfirman som klantat sig.
 
Redigerat:
  • Gilla
Konfucius och 1 till
  • Laddar…
Ingen källa, kontrollansvarige nämnde det. Uppenbarligen skiljer det sig fall från fall.
 
ALLT skall såklart vara på, eller över, egen tomt.
Byggherren (du) har allt ansvar. Eventuellt kan du och byggfirman (eller domstolen) lösa det så det inte kostar dig något.
 
Konfucius skrev:
Ingen källa, kontrollansvarige nämnde det. Uppenbarligen skiljer det sig fall från fall.
Nej det skiljer inte. Ingen del av dina byggnader får gå in på granntomten. Sedan kanske någon kommun inte orkar beivra sådant, men grannen kan beivra det.
 
Men låter kommunen dig bygga nära gränsen utan utstakning och lägeskontroll av grunden?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.