Hej.
jag köpte ett radhus för ca 1 år sedan och nu har jag fått vattenläckage i mitt garage. Det läcker in från en balkong belägen ovenför garaget. Byggherren ska givetvis åtgärda detta fel. Uteplatsen är tillgänglig via trädgården om man klättrar upp för en stege eller använder en mobil plattform som man kan ta in via ett garage. Byggherren vill ha tillgång till hela mitt hus för att ta in verktyg och material via huset istället för att göra så som jag har beskrivit ovan.
Jag undrar vad som gäller, har jag en skyldighet att ge dom tillgång till hela mitt hus så att dom kan åtgärda felet? yggherren hävdar att så är fallet och att dom har ett arbetsmiljöansvar för sina hantverkare, och att dom inte vill ha kostnader för mobila plattformar etc.
Någon här som vet vad som gäller?
 
Oj, svår fråga. Spontant skulle jag tycka stege var ok och de kan väl förvara verktyg i garaget? Om själva entreprenaden är inne måste du ju ha tillgång. Men, detta är verkligen gränsfall.

Jag vet inte vad som gäller formellt. Killen har säkert rätt i att han har ansvar. Hummmm
 
O
ÄR det din balkong som skall åtgärdas?
I så fall känner jag spontant att det är väl vettigt att de går igenom ditt hus för att åtgärda skadan.
Skulle inte förvåna mig om man måste underlätta enligt nån lag... isf så måste du släppa in dessa nissar...
tror jag
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.