Arkitekten är klar med våra ritningar, bygglov är påbörjat men frågan är nu vem vi ska bygga med...

Är det någon som kan förklara skillnaden mellan följande tillverkare; vad gäller allt från konstruktion till u-värden och även estetik.

Finja betonghus
Roxi stenhus
Haaks stenhus
Lindénvillan
Stenhusvillan

Vi kan inte så mycket om dessa olika byggtekniker och konstruktioner men vi vill inte ha ett trähus. Det ska var så lite underhåll som möjligt, sunt, långsiktigt, energisnålt o s v.

Tacksamma för all hjälp!

//LL
 
Det alternativ som är intressantast för mig är väggelement från Finja.
Var i kontakt med dem för att höra priser och de sa att det i snitt låg på runt 4000 per kvm.

Har innan varit i kontakt med Roxi, men då deras lokala representant inte gav ett seriöst intryck så stängde jag porten till dem rätt tidigt.

När vi satt och diskuterade med vår arkitekt, som har ritat ett par hus där finjas väggelement användes så berättade han att på en av ritningarna som han lämnat in så hade han gjort "hack" i väggelementen där takstolarna skulle placeras....så när det väl var dags för takresning så var det bara till att slänga i takstolarna i hacken och allt var inriktat. Var den snabbaste takresning som han varit med om.
 
Varför inte be respektive husföretag om en offert baserad på era ritningar och önskemål? Dit kommer ni förr eller senare ändå. I det skedet kan man ju också göra erfarenheter som föregående talare gjort och välja bort dom man inte vill jobba med. Jag har för övrigt gjort samma erfarenhet av Roxi. Jag tror inte det är något fel på husen men man vill ha en säljare som har koll på läget.

Jag skulle lägga till Örementhus i listan (mitt val för övrigt).

 
Tack för era svar,

Självklart så begär vi in offerter från de olika leverantörerna men det skiljer en hel del i pris och därför behöver vi lite råd kring tekniken samt konstruktionen.

Tyvärr så äger Haaks numera Örementhus och man får tydligen bara begära in offert från en av dem och vi har fått besked på att Örementhus riktar in sig främst på "typhus" och inte på arkitektritade hus...har ni någon erfarenhet av detta??

//LL
 
Hej

Vi har haft mycket kontakt med Örementhus den senaste tiden och just nu håller vi på att diskutera vår offert med dem. Det är tänkt att vi ska bygga ett 1½ plans hus efter våra egna ritningar. Vi har dock inte fått uppfattningen att de huvudsakligen bygger typhus utan de bygger helt efter kundens önskemål. Antingen att man har egna ritningar eller att man har arkitektritade. Men det kan nog stämma att de har ett antal färdiga ritningar på typhus som man kan välja ifrån. Fast det har nog de flesta byggföretag, tror jag.  

Sedan är det nog inte bara negativt att de ägs av Haaks Stenhus med tanke på att Örementhus har en konkurs bakom sig. Haaks är något större än Örementhus vilket kanske kan ge en bättre ekonomisk stabilitet för företaget. Men visst ur ett konkurrensperspektiv så är det ju bättre med två fristående aktörer att inhämta offerter ifrån.  
 
Hej Dobis,

Sant - du har säkert rätt, det kan vara tryggt med ett lite större företag i bakgrunden.

Är ni nöjda med kontakten hitintills med Örementhus? Vad bygger ni? Får jag lov att fråga vilka summor det rör sig om - vi har varit i kontakt med Finja betong (deras samarbetspartner) och de uppskattar en 1½-plans villa på ca 185-190 kvm till ungefär 2,4 milj. Är det någonstans i närheten med Örementhus?

//LL
 
Hej Karmajoyst,

Tack för ditt svaar.

Var bygger ni? Vilken av Finjas samarbetspartners förhandlar ni med?

//LL

karmajoyst skrev:
Det alternativ som är intressantast för mig är väggelement från Finja.
Var i kontakt med dem för att höra priser och de sa att det i snitt låg på runt 4000 per kvm.

Har innan varit i kontakt med Roxi, men då deras lokala representant inte gav ett seriöst intryck så stängde jag porten till dem rätt tidigt.

När vi satt och diskuterade med vår arkitekt, som har ritat ett par hus där finjas väggelement användes så berättade han att på en av ritningarna som han lämnat in så hade han gjort "hack" i väggelementen där takstolarna skulle placeras....så när det väl var dags för takresning så var det bara till att slänga i takstolarna i hacken och allt var inriktat. Var den snabbaste takresning som han varit med om.
 
Hej Leeloo

Jo, så långt är vi nöjda med kontakten med Örementhus. Vi har fått ett proffsigt bemötande av deras säljare och just nu är vi inne på tredje omgången av offert. Vi var tidigare inne på att bygga ett Finja betonghus via en av deras återförsäljare. Men tyvärr ingav deras säljare inte något gott förtroende så vi valde att inte bygga med dem.

Vad gäller priset för ett 1½ plans hus på 190 kvm så verkar det inte skilja särskilt mycket mellan Finja betong och ett Örementhus i lättbetong. Vi har tänkt bygga ett 1½ plans hus på just 190 kvm och det verkar som om vi kommer att hamna kring 2,5 milj. Men det är alltid svårt att jämföra priser beroende på vilken standard man har valt till sitt hus.
 
Någon som har haft erfarenhet av Lättklinkerbetong AB www.lkb.se?

De verkar ha en klart intressant vägg med huvuddelen av stenmaterialet på insidan (lagrar värme) och med ett bra U-värde (0,23).

Många andra prefableverantörer verkar mörka hur deras element är uppbyggda (står ofta inget på deras hemsidor). Vissa andra, som t.ex. Hedared Excellent, är ju helt felkonsturerade med all isolering på insidan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.