Jag har samma problem. Vi har fått tag på en begagnad renskrapad spegeldörr med rätt mått och utseende för vårt hus. Den verkade med andra ord perfekt, då jag tidigare lyckats ta upp skevhet i karmmontage och smygar. Problemet är att sidostycket dessutom är såpass böjt så att den bara stängs ordentligt från låset och nedåt, toppen glipar fortfarande ca 15 mm. Det verkar vara en stor kvist/gren som orsakar krokigheten.

Det är ju lite kymigt att ställa sig och såga i dörrbladet utan att veta exakt hur man skall göra. Ytterligare tips mottages tacksamt. Erfarenheter av att ta loss bladet och sätta det i spänn med tvingar är också välkomna. Går det att få en bestående förändring?
 
Redigerat:
S
nog för att det går att rikta en gammal spegeldörr.
har fått lära mig från min farfar hur man gör. inget jag rekommenderar dock sätta sågen i dörren för att rätta till den.

är det dörren som är skev och inte dörrkarmen?
 
Karmen är rak.
 
Hej. Upplivar denna tråden. Nån som har provat ovan nämnda metoder och kan dela med sig av resultaten? Har precis kommit över en superfin dubbeldörr modell större som vi har tänkt ha som ytterdörr. Dock har den ena dörren slagit sig så att den står ut åtminstone 20-30mm i överkant. Det är den delen med låskistan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.