Hej, köpte en villa i vintras, bygggd-68 med murad källare med putsade innerväggar.
Hade tyvärr vattenskada (dagvatten som trängde upp ur golvbrunnar) i februari i år.

Har i det pågående saneringsarbetet fått reda på av entreprenör att det är hög fuktighet i väggarna i källaren, även innerväggarna. Det kryper från plattan och upp i väggarna (ca:30cm).

Har nu i rivningsarbetet av den befintliga övermålande tapeten hittat stora mängder spackel ca 30 cm upp på väggarna... Ägaren innan har totalrenoverat huset under -12 och -13. Har nu sätt att det i ett flertal rum i källaren (som inte drabbades av översvämningen) har börjat bubbla sig under färgen. Visade sig vara spackel där också.

Så nu till frågan, när vi väl valde att slå till på huset så var jag orolig över just källaren...
På överlåtelsebesiktningen var det inga problem sa bm. det fanns inga tecken på påväxt/lukt.
Jag ville göra fuktmätningen, med det behövdes inte sa bm. Så jag litade på bm, samt att säljarna i frågelistan i kontraktet svarat att det inte funnits tecken på fuktskador etc. i källaren.
Om man nu valt att spackla över alla sprickor och tidigare putssläpp måste man väl ändå tolka det som att de visst sätt tecken på fukskador. Såg i besiktningsprotokollet som säljarna hade från när de köpte huset att bm har anmärkt på sprickor och färgsläpp i källaren, men inte gjort vidare utredning om det. (samma bm som besiktade vid vår överlåtelsebesiktning).

Lite rörigt kanske vill bara kolla om det är någon ide att åberopa dolda fel?
 
Det är ju ett känt fenomen att i en källare så finns det risk för kapillärt transporterad fukt i väggarna. Och att det sen var tapetserat gör inte saken bättre men det var ju något du såg när du köpte huset, dvs att det satt tapeter där. Om man sen målar med plastfärg så stänger man effektivt in fukten och sen händer det som nu hänt.

Allt var synligt för dig vid köp så du kan inte få ut något dolt fel !

En källarvägg ska vara putsad och målad med silikatfärg och nästan allt annat är dömt att misslyckas och det kan man läsa om så det borde inte vara så svårt att förstå för en köpare och det vet också besiktningsmannen.

Glöm dolt fel !!
 
Knappast dolt fel eftersom man kan förvänta sig problem med fuktvandring i källaren på ett hus från - 68.
Däremot borde du se om besiktningen har undantag för skadade väggar. Man kan ju även ifrågasätta om säljaren har försökt dölja fel. Dock kanske säljaren har trott att han reparerat på korrekt sätt och då finns ju inget bedrägligt beteende...
 
Jo jag är medveten om det, alla ytterväggar är målade med silikatfärg. Detta är på innerväggar, inget som besiktningsmannen anmärkte på. Han pratade endast om man inte skulle tapetsera på ytterväggarna, vilket han berömde säljarna för att de låtit bli.. Aja då vet jag iaf. Känner mig bara lite lurad, när säljaren säger att de inte sätt minsta antydan till fukt, när de precis har spacklat över allt och sedan satt renoveringstapet samt målat denna. Känns mer som att man aktivt valt att dölja något!!
 
jo precis.. men om man nu ska reparera ordentlig ska det ju göras med sådan som är avsett för det. Detta känns som en "quick fix" inför försäljning. varför annars spackla med vanligt väggspackel etc?
 
En tvist om detta kommer bara att ta tid och ni kommer inte att få ut mycket av det. Riv ner skiten och gör rent väggarna och knacka ner putsen nertill, putsa om där det behövs och måla med silikatfärg. Du kommer att bli lyckligare av det än att ha en tvist pågående.
Sånt här kommer i källare förr eller senare ändå ;)
 
O_P skrev:
Detta känns som en "quick fix" inför försäljning. varför annars spackla med vanligt väggspackel etc?
Javisst kan det vara en "quick fix" från en säljare som försöker mörka kända problem. Minst lika troligt är nog en mindre lyckad "renovering" från en okunnig säljare.

Välkommen till forumet för övrigt!
 
Oavsett varför när var hur.. tror jag inte det kommer gå under dolt fel tyvärr. En källare är vad den är och en källare från 60-70 talet brukar börja behöva en hel del omsorg i form av dränering, renovering osv. Allt beror ju på vad man ska ha källaren till..(uppvärmd eller inte osv) så länge man inte har organiska material därnere behöver inte fukten vara ett problem (mer eller mindre störande iaf)..

En källare är ju under mark.. dvs oavsett vad man gör (eller inte) så är det hög fuktpåverkan (från alla håll..).. tex markfukt kommer man ju aldrig ifrån, så även om man tex skulle dränera om runt plattan/huset.. finns chansen att man kommer ha lite fukt längst ner mot väggarna ändå.. pga att plattan suger upp fukten och så vandrar den vidare .. (vilket kommer fortsätta ge lite fult i nederkant på väggarna ibland - men en del av problemen kommer man ifrån genom att välja rätt material och ytskikt på vägg/golv - så det kan andas bättre)

När vi sålde vårt hus förra året så var vi med när köparnas besiktningsman gick runt och kikade.. han var vettig och förklarade på ett bra sätt för dom hur det fungerade med källare.. och han förklarade även varför vi gjort på vissa sätt när vi renoverat.. trots att det egentligen inte var "helt rätt" (enligt oss var det de dock - och han talade också om för köparna att han hade gjort på samma sätt som oss om han renoverat källaren.. och så förklarade han varför !).

Han pekade speciellt på hörnen där stuprören/dagvattnet gick på utsidan.. talade om att det ofta kunde bli lite putssläpp i hörnen.. och han förklarade att även om man åtgärdade (putsa om/måla om osv) det så skulle det troligen återkomma, men att det var helt normalt och skadade varken huset eller inomhusmiljön.. däremot skulle man vara vaksam om fukten började krypa högt upp på väggen.. eller dyka upp mitt på väggen utan skäl osv.

Att vara husägare innebär lite "lappande" på sitt hus till och från varje år (putsa sprickor i sockeln, byta ut en vindskiva här och var..kitta om ett fönster..måla en planka..fundera på om man måste foga om visa sprickor i tegelfogarna osv osv).. sen får man välja att lägga lite extra krut på det man själv tycker är allra viktigast..

Det jag skulle råda dig till är att avvakta och se vad som händer, hur mycket fukt som vandrar (årstider?).. om det är på utsatta sidor av huset (isf - lutar det mot huset från omgivande mark tex?).. kolla hur allt beter sig innan du gör något åt "problemet".. under tiden du väntar (brukar vara en irriterande väntan..) så kan du ju kolla vilka material de har använt för att göra saker (vilken sorts spackel/puts/färg).. vilka material som byggarna råder folk till att använda idag.. så att när du vet att det är dags att göra nått åt väggarna.. så vet du vad du ska göra :)

Som sagt, om ni inte har några organiska material därnere i väggar osv.. och det inte luktar konstigt.. så behöver det inte vara mer än ett estetiskt problem.. men givetvis ska man hålla koll!

Trist att du känner dig "lurad", inte den känslan man vill ha när man köpt hus.. :( men en källare kommer alltid att vara fuktpåverkad på ett eller annat sätt, oavsett vad någon säger (den är ju under marknivå som sagt).. det är väl därför vissa aldrig någonsin vill ha ett hus med källare och spyr galla över alla hus med källare.. jag själv älskar hus med källare trots ev problem som kommer med dem.. men man lär sig :)

Lycka till med allt,
MVH Sandra
 
peternicklas
O_P skrev:
Hej, köpte en villa i vintras, bygggd-68 med murad källare med putsade innerväggar.
Hade tyvärr vattenskada (dagvatten som trängde upp ur golvbrunnar) i februari i år.

Har i det pågående saneringsarbetet fått reda på av entreprenör att det är hög fuktighet i väggarna i källaren, även innerväggarna. Det kryper från plattan och upp i väggarna (ca:30cm).

Har nu i rivningsarbetet av den befintliga övermålande tapeten hittat stora mängder spackel ca 30 cm upp på väggarna... Ägaren innan har totalrenoverat huset under -12 och -13. Har nu sätt att det i ett flertal rum i källaren (som inte drabbades av översvämningen) har börjat bubbla sig under färgen. Visade sig vara spackel där också.

Så nu till frågan, när vi väl valde att slå till på huset så var jag orolig över just källaren...
På överlåtelsebesiktningen var det inga problem sa bm. det fanns inga tecken på påväxt/lukt.
Jag ville göra fuktmätningen, med det behövdes inte sa bm. Så jag litade på bm, samt att säljarna i frågelistan i kontraktet svarat att det inte funnits tecken på fuktskador etc. i källaren.
Om man nu valt att spackla över alla sprickor och tidigare putssläpp måste man väl ändå tolka det som att de visst sätt tecken på fukskador. Såg i besiktningsprotokollet som säljarna hade från när de köpte huset att bm har anmärkt på sprickor och färgsläpp i källaren, men inte gjort vidare utredning om det. (samma bm som besiktade vid vår överlåtelsebesiktning).

Lite rörigt kanske vill bara kolla om det är någon ide att åberopa dolda fel?
Det att ni har fått in dagvatten genom golvbrunnarna skulla kanske kunna vara ett dolt fel. Detta har ni ju ingen möjlighet att kunna kontrollera. Är det kopplat till kommunalt dagvatten?
 
O
Som alla tidigare sagt... En källare är en känd riskkonstruktion så jag tror att det är en väldigt brant uppförsbacke att få ersättning av säljaren. även om detta var innerväggar så tror jag att det är svårt att få igenom det hela...

Tråkigt att ni känner att säljaren lurade er. Dock så är det nog omöjligt att gå på säljaren... För det är inte olagligt att vara korkad... Säljaren kan faktiskt ha trott att det var ett korrekt sätt att åtgärda problemet...
Sedan att du och vi andra vet att det inte är så är en helt annan sak.
Så tror det bästa är att gå vidare i livet.... om ni vill använda källaren som bostads del göra om och göra rätt...
Annars.. så slit ner tapeterna och måla med en silikatfärg...
 
Jag tror också att det ä utsiktslöst att får ut något av säljaren. Lite större chans kanske då med besiktningsmannen. Detta att säga att fuktmätning är onödigt, det låter oproffsigt.

Men egentligen tror jag inte mycket på möjligheterna när det gäller bm heller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.