Har i dagsläget ett FTX-aggregat från byggnadsår som fortfarande rullar och går. Går i tankar att byta ut detta mot en modern variant, och i samma veva dra ny imkanal för köksfläkten (denna går i dagsläget via värmeväxlaren och ut genom husets enda ventilationshuv på taket).

Jag är inne på en Östberg Heru, med roterande värmeväxlare.

Dyker upp en del frågor som kanske någon på detta forum kan ge råd om?

Flödet genom mitt nuvarande aggregat ser ut som följer (Rexovent RDAA):
rdaa.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
rdaa(1).JPG


Efter att kollat specifikationerna för Östbergs aggregat ser jag att de fysiska placeringarna för respektive flöde skiljer sig:
19322.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Någon som vet om dert går att ändra funktionen för respektive kanal? Vore en fördel att kunna utnyttja befintlig kanaldragning då det är trångt på vinden.

Ytterligare en fundering, i dagsläget sitter det ett "spjäll" på friskluften som gör det möjligt att bygla bort det rena friskluftintaget och ta denna från vindsutrymmet. Enligt en påklistrad beskrivning (se bild nedan) ska detta göras vintertid. Känns dock osäkert tycker jag då det känns dumt att riskera ett potentiellt undertryck på vinden.
Någon med insikt angående detta? Är det nödvändigt för vindens ventilation eller känns mina tankar befogade?
IMG_5239.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_5240.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du kan ändra rotiationsrikningen i Östbergsaggregatet. Läs mera i instruktionsbeskrivningen.

Tror men är inte helt säker att det är en renslucka för rengörning av kanalerna.

Du bör göra en kanal till som du kan koppla köksfläkten eller ftx aggregatet. Tänk på att den nya typen av energisnåla fläktar som sitter i nyare typer av aggregat vill ha lite mindre motstånd för att vara mera energisnåla.

Glöm inte att rengöra frånluftkanalerna. Sotaren är oftast billigast på denna typen av jobb.
 
fredrikru skrev:
Du kan ändra rotiationsrikningen i Östbergsaggregatet. Läs mera i instruktionsbeskrivningen.

Tror men är inte helt säker att det är en renslucka för rengörning av kanalerna.

Du bör göra en kanal till som du kan koppla köksfläkten eller ftx aggregatet. Tänk på att den nya typen av energisnåla fläktar som sitter i nyare typer av aggregat vill ha lite mindre motstånd för att vara mera energisnåla.

Glöm inte att rengöra frånluftkanalerna. Sotaren är oftast billigast på denna typen av jobb.
Låter lovande, ska läsa mer ingående i instruktionerna och se om det går att få till på ett smidigt sätt.

Har tänkt att dra en ny, helt separat imkanal till köksfläkten. Och sedan utnyttja befintlig dragning från köket till FTX-aggregatet som en vanlig frånluftskanal.

På första bilden jag postade ser man renslucka till frånluftskanalerna till höger, men den luckan till vänster sitter på den relativt korta friskluftskanalen, svårt att tro att denna är för rensmöjlighet då det enkelt skulle kunna göras där friskluften tas från takfoten. Dessutom tycker jag den beskrivande bilden förespråkar ändrat läge beroende på sommar/vinter.

Här är ett urklipp från fläktsystemets planritning, grön pil visar rensluckan men det är det rödmarkerade området jag är fgörbryllad över:
fläktsystem.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • IMG_5240.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_5240.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sådär, rätt håll på bilden.
Söker man på "RDAZ-12" kommer endast en filtersats för nyare aggregat upp. Luckan har en tjock skumgummipackning i bakkant, vilket gör att den inte går att dra ur sin position, utan endast skjuta in och täppa till friskluften som bilden visar.
 
Har också ett RDAA och funderar på ett Heru eller liknande.

Vinterluckan är som du nämnt för att ta lite varmare vindsluft. Friskluftsintaget på RDAAn sitter i riktning där luckan är så är nog ingen renslucka.

Jag använder min vinterlucka men är nog inte bra i längden med ev. undertryck. Bor i Norrbotten så den vill ha rejält med ström aggregatet, är nog så viktigt att få upp tilluftstemperaturen så mycket som möjligt. Men vinterluckan är aldrig använd fören i vinter (Köpt huset ifjol.) så är nog ingen fara då det är aggregatbyte i år eller nästa år.

Om du har problem med rördragning till Herun kan du använda en sån här böjbar ljuddämpare.
http://www.luftbutiken.se/ljuddampare/4103-ljuddamparslang-160-l-150cm.html


Hur många kvm boyta har du som ska ventileras? Tänkte vilken modell av Heru du ska använda.
 
Bytte mitt Rexovent i December mot ett Heru 130. Råkade koppla kanalerna som det gamla. Funkade inget bra kan jag säga. Har några trådar i värmepumpsforum om intresse finns att kolla.
 
superpalten skrev:
Har också ett RDAA och funderar på ett Heru eller liknande.

Vinterluckan är som du nämnt för att ta lite varmare vindsluft. Friskluftsintaget på RDAAn sitter i riktning där luckan är så är nog ingen renslucka.

Jag använder min vinterlucka men är nog inte bra i längden med ev. undertryck. Bor i Norrbotten så den vill ha rejält med ström aggregatet, är nog så viktigt att få upp tilluftstemperaturen så mycket som möjligt. Men vinterluckan är aldrig använd fören i vinter (Köpt huset ifjol.) så är nog ingen fara då det är aggregatbyte i år eller nästa år.

Om du har problem med rördragning till Herun kan du använda en sån här böjbar ljuddämpare.
[länk]


Hur många kvm boyta har du som ska ventileras? Tänkte vilken modell av Heru du ska använda.
För mig var det faktiskt tvärtom, efter att ha köpt huset för 1½år sedan upptäckte jag när jag var upp på vinden att vinterluckan var infälld, och tilluften togs alltså från vindsutrymmet. Kröp omkring och lokaliserade det riktiga friskluftsintaget på husets norrsida, vid en takfot, och då detta verkade som ett mycket bättre alternativ för friskluft byglade jag om till "sommarläge" och har kört så nu över ett år...

En stor nackdel med Rexoventen är just det berömda elbatteriet. Om jag minns rätt har detta 1,6kW-kapacitet, och lär säkert dundra på bra för att hålla den förinställda gränsen på 16-grader tilluft.

Den där böjbara ljuddämparen såg smart ut, och klart överkomligt pris för att få en smidig anpassning.

Jag har totalt 200kvm. Är dock lite kluven hur jag ska tänka inför ett köp, prismässigt verkar det inte skilja så mycket mellan Heru 130 & 180, och jag värdesätter att få ett kraftigt aggregat (vill gärna ha överdimensionerat än tvärtom, med möjlighet att kunna köra tex ett forcerat läge om man har storfrämmande med bastubad/många som duschar och vill kunna byta luft snabbt och effektivt).
Det som får mig att fundera är dock dimensionen på kanalanslutningarna, Rexoventen har 160mm diameter och för att motsvara detta skulle man ned på en Heru 100, men det känns inte aktuellt, vill ha mer kraft när man ändå byter.
Jag vill nog minst satsa på ett Heru 130. Osäker dock om man ska köra på "S EC" eller "S 2", någon med åsikter om det?

Dock är skillnaden i pris mellan Heru 130 och 180 försumbar, så magkänslan säger att man bör satsa på en 180, men då blir dimensionen på aggregatet det stora frågetecknet, med 250mm dimension på kanalanslutningarna...
 
Mattias_Jo1 skrev:
Bytte mitt Rexovent i December mot ett Heru 130. Råkade koppla kanalerna som det gamla. Funkade inget bra kan jag säga. Har några trådar i värmepumpsforum om intresse finns att kolla.
Mycket intresserad, ge gärna länkar så får man kika på det.

Kom gärna med tips, råd och fallgropar du stött på längs vägen (förstår att den felaktiga anslutningen av kanalerna räknas in där ;)) Hur åtgärdade du detta enkelt?

Har du rymlig vind?
Min vind är av kryp-modell, och jag ser stora problem med att få ut det gamla aggregatet, men framförallt få in ett nytt då de verkar väga en bra bit över 100kg... Inget man baxar runt på huk med ensam direkt.
 
Vi har ett hus från 1974 vad gäller tak/vind är ganska likt TS hus. Det gick precis att få in Heru 180 via vindsluckan, men det visste vi inte förrän vi provat på plats.
Efter detta byggde vi en träram (pga tilläggsisolering) ovanför luckan, så nu skulle den inte gå ut/in med mindre än att man river denna.
I TS fall kanske det är enklare att ta aggregatbyte i samband med takbyte, ifall man måste bort med råsponten?

Inluft via krypvinden på sommaren måste ha gjort huset apvarmt för tidigare ägare av TS hus, eller är taket mest i skugga? Vad gäller TS fråga gäller den väl snarare om man bör slå över till detta på vintern, då uteluften oftast är torr. Finns det någon som kan säga ifall detta generellt sett är bra för vindsmiljön?
 
ancientacid skrev:
Mycket intresserad, ge gärna länkar så får man kika på det.

Kom gärna med tips, råd och fallgropar du stött på längs vägen (förstår att den felaktiga anslutningen av kanalerna räknas in där ;)) Hur åtgärdade du detta enkelt?

Har du rymlig vind?
Min vind är av kryp-modell, och jag ser stora problem med att få ut det gamla aggregatet, men framförallt få in ett nytt då de verkar väga en bra bit över 100kg... Inget man baxar runt på huk med ensam direkt.
Jag fick dra kanalerna lite konstigt just nu. Planerar att åtgärda i sommar. Har en rymlig vind, Dock fick jag kapa upp en större öppning i fasaden för att lyfta in det. Gjordes med traktor. Drog in det sen, inga problem då jag har spån golv. ImageUploadedByTapatalk1395753547.772782.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
jag på vinden och farsan på mark plan.

Fixar länkar lite senare ikväll
 
Redigerat:
  • Gilla
JonasElander
  • Laddar…
Swixalot skrev:
Vi har ett hus från 1974 vad gäller tak/vind är ganska likt TS hus. Det gick precis att få in Heru 180 via vindsluckan, men det visste vi inte förrän vi provat på plats.
Efter detta byggde vi en träram (pga tilläggsisolering) ovanför luckan, så nu skulle den inte gå ut/in med mindre än att man river denna.
I TS fall kanske det är enklare att ta aggregatbyte i samband med takbyte, ifall man måste bort med råsponten?

Inluft via krypvinden på sommaren måste ha gjort huset apvarmt för tidigare ägare av TS hus, eller är taket mest i skugga? Vad gäller TS fråga gäller den väl snarare om man bör slå över till detta på vintern, då uteluften oftast är torr. Finns det någon som kan säga ifall detta generellt sett är bra för vindsmiljön?
Hur stor är din vindslucka om man får fråga?
Jag börjar bli mer och mer osäker på om det verkligen går att få in den Heru jag vill ha. Då priset mellan 130 och 180 är försumbar hade jag gärnat satsat på den större modellen, men tror dimensionerna är emot mig när det kommer till at lyfta in den... I värsta fall går det inte ens att baxa in en 130.

Den enda ingången jag har till vinden går via den förlängda takfoten över balkongen. Nuvarande lucka mäter 750x600mm (BxH). Se bild. Visserligen är det enkelt att ta upp ett större hål om det behövs, men till saken hör att i höjd med ytterväggen går en 500mm hög sarg som avgränsar isoleringen mot den oisolerade takfoten. Det blir en jäkla vinkel minst sagt att balansera in ett aggregat på 100kg (eller 135kg om man går på en 180...)
Nog för att man tränar och håller sig i form, men man lär inse sina begränsningar i vissa lägen antar jag... Kanske enklast att ta vid ett framtida takbyte, fimpa ett stycke råspont och lyfta in aggregatet uppifrån.
IMG_5300.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det sista du skriver är precis de tankar jag haft, i och med att vinden saknar nockventilation har jag fått en fundering om denna vinterlucka i aggregatet faktiskt är till nytta för vindens miljö, eftersom man får en naturlig sugpunkt mitt i vindsutrymmet så luften hela tiden byts ut under den torra perioden (vintern).

Under sommaren är det säkert 40-50grader där uppe, om inte mer, så jag tycker synd om förra ägaren om han körde genom vinterluckan omedvetet.
 
Redigerat:
Mattias_Jo1 skrev:
Länkar

[länk]

[länk]

Finns någon till oxå....
Perfekt, tackar!
Ser att du i dagsläget har 50mm isolering, och du har planer på att komplettera med ytterligare 50mm?
 
Precis skall lägga på 50mm till. Dra om lite rör mm
 
Är hemma om några dagar. Mäter vindsluckan då, och återkommer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.