vad vet ni om detta ???

måste man bygga sitt uterum handikappanpassat idag pga bbr 3:146

eller räcker det med att man har en plan för att handikappanpassa uterummet

jag vill ha mitt uterums golv ca 50cm lägre än bostadsytans golv
pga. att idag har jag en befintlig platta som är ljuten i betong på den höjden

nån mer än jag som fått förklara hur handikappade ska kunna ta sig runt i era hem ???

Med vänlig hälsning
fredde
 
Det gäller väl bara vid tillbygge om resten är byggt med dom reglerna.
 
Det handlar nog mest om att kommunen får handikappanpassa ditt hem om du blir handikappad. Då får kommunen stå gör de kostnaderna. Därför får du ej bygglov om inte de reglerna följs. På så sätt har kommunen skyddat sig mot framtida kostnader.
 
huset jag bor i är 1 plan med källare ... så det är ca 1m upp till alla dörrar runt hela huset som byggdes 68

det är ingen platta på mark så mitt hus är rätt högt i bo planet

frågan är hur kommer man runt dessa regler ??? går ens en rullstol genom en 80 altandörr ?? eller rollator ??

jag köper reglerna men de kan inte vara möjligt att man måste handikappanpassa sitt hus utan att det finns
handikappade i huset ...
 
tbbo70 skrev:
jag köper reglerna men de kan inte vara möjligt att man måste handikappanpassa sitt hus utan att det finns
handikappade i huset ...
Det skall anpassas eftersom du kan BLI handikappad.
Dessutom är det ju så att du kan välja bort en kompis för att han är en idiot, men du får inte välja bort någon bara för att de sitter i rullstol.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
men om det inte går pga byggnadens placeringar av ventiler och fönster osv osv
måste det finna regler runt detta...

som jag läser 3:146 regeln så ska man med enkla medel kunna ordna en ramp eller liknande

så är tillgängligheten tillgodosedd . detta borde innebära att om jag ritar möjligheten för en
hiss/ramp eller liknade så borde det vara tillgodosett
 
I 3:146 står de inte om uterum, det står om terrasser och balkonger. Typ: "Har du två balkonger behöver bara en vara tillgänglig".
Jag vet inget om ditt hus, men det kan vara att du klarar dig undan krav om huset redan i dag är helt otillgängligt inuti. Är det däremot tillgängligt i dag skall du inte få göra det otillgängligt om handläggaren gör sitt jobb.
 
I vårt bygglov för uterum från förra året står det ingenting om handikappanpassning. Kanske olika från kommun till kommun?
 
Du behöver enligt vad jag begriper på ett vettigt sätt kunna nå EN uteplats, om det finns, men det är inget krav att nå den direkt inifrån bostaden. Många har ju inte ens altandörr utan går till sin altan via ytterdörren. Det som behövs är alltså möjlighet att anlägga en ramp. Det görs ju enkelt genom att man får en plåtbana från hjälpmedelscentralen och vid behov lägger lämpliga stenplattor där de anligger mot gång/gräsmatta, men det borde gå lika bra med en ny altan i markplan i anslutning till ytterdörren.

I vårt område har vi ju en del Q och K-märkta hus där det är förbjudet att anlägga upphöjda altaner, de måste vara i markplan för att inte fasadens utseende ska brytas. Eventuell ramp för handikappanpassning måste vara enkel att ta bort för att återställa utseendet.

Många missuppfattar detta med handikappanpassning och tror att det betyder att hela huset måste vara helt slätt, öppet, tröskellöst och tillgängligt för personer som inte har någon som helst kraft kvar, men det räcker alltså att det med enkla medel är enkelt att ordna så att en rullstolsburen person tar sig fram till de viktigaste funktionerna.
 
Anna_H skrev:
Många missuppfattar detta med handikappanpassning och tror att det betyder att hela huset måste vara helt slätt, öppet, tröskellöst och tillgängligt för personer som inte har någon som helst kraft kvar, men det räcker alltså att det med enkla medel är enkelt att ordna så att en rullstolsburen person tar sig fram till de viktigaste funktionerna.
Det är du som missuppfattar. Allt på entréplanet skall vara tillgängligt från första dagen. Dock får det möbleras (badkar är ok) så att tillgängligheten begränsas.
 
Nej, det stämmer inte. Som du såg i citatet ovan behöver tex bara en balkong vara tillgänglig om det finns två. Det måste inte heller finnas ett sovrum, bara möjlighet att ordna ett, och finns det flera sovrum och badrum behöver bara ett vara tillgängligt. Och det räcker absolut att kunna komma ut till EN altan, det är inte nödvändigt att kunna ta sig till just den altanen genom just altandörren, även om det är trevligt.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
I huvudsak har du rätt. Fast inte när det gäller sovrum, där skall alla vara tillgängliga.
 
haavard skrev:
I huvudsak har du rätt. Fast inte när det gäller sovrum, där skall alla vara tillgängliga.
Källa på det? Har aldrig sett något annat än "möjlighet till sovrum med tillgänglighet".
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
BBR 3:146. Om man tar bort olika undantag står man igen med: " Rum ska vara tillgängliga och användbara för personer med nedsatt rörelsesförmåga".
Tidigare var det så som du skriver. Jag tror det var 1/1 2010 det ändrades.
 
En altan eller ett uterum är inte ett rum.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.