Hej,

Om man bor i en storstad, behöver man överspänningsskydd typ 1 (Grov) eller räcker det med typ 2 (Mellan) och 3 (Fin)?

Finns det någon anleding till att Mellanskyddet paralellkopplas medan Grovskyddet kan antingen paralellkopplas och seriekopplas? Har det något att göra med att Mellanskyddet i Gruppcentralen?
 
Bor du i en storstad är det frågan om du behöver överspänningsskydd alls. Men handlar det om ett hus i tätbebyggt område så räcker det med ett mellanskydd. Det finns bra sådana från t.ex OBO Betterman och Elrond som inte kostar skjortan. Detta placeras i mätarskåp eller i första elcentral.

Något mer än detta mellanskydd behövs normalt inte. Men du kan vid behov komplettera med finskydd av typen som pluggas i uttag. Det kostar en tiondel av fasta finskydd.

Överspänningsskydd ska alltid kopplas i serie, och med ett visst kabelavstånd mellan dem. De kan inte parallellkopplas, eller kopplas in direkt efter varandra heller för den delen. Ett finskydd träder i kraft vid en lägre spänning än mellanskydd, så om de sitter för nära blir det finskyddet som får ta hela smällen. Om de måste placeras nära efter varandra så sätter man en induktans mellan dem.
 
Vet ej om fristående bostadshus i utkanten av en störrestad räknas som stadsbegyggelsen eller tätbebyggt område. Intressant att de skall seriekopplas. Självklart borde det vara mest effektivt men i Hagers produktkatalog på de tekniska sidorna är skydden parallellkopplade förutom ett schema där typ1 skyddet är seriekopplat. Direkt under är samma skydd parallellkopplat, TN-C system.

Jag har en kollega som bor i ett villaområde och han fick problem med värmepumpen efter senaste större stormen. Pumpen varnade för fasfel och gick inte att starta igen. Ugnar etc stod och blinkade men KNX-systemet var intakt men det var kopplat via ett finskydd. Elbolaget hävdade att det blivit en fasförskjutning som orsakade skadorna. Pga detta funderade jag på om ett överspänningsskydd skulle motverka liknade skador. Ett räddat kretskort i en värmepump betalar av ett överspänningsskydd väldigt fort.
 
En storm kan lika gärna ge avbrott som överspänning. Elektronik går gärna sönder när det glappar lite i strömförsörjningen. Men det är inget fel med överspänningsskydd.

Jag tror att jag hittade samma tekniska broschyr som du, och där de pratar om seriekoppling och parallellkoppling så handlar det om inkopplingen av ett enskilt överspänningsskydd. Det kan göras enligt bilderna på sid 13, där serieinkoppling är att föredra. Detta för att eliminera spänningsfallet i den korta anslutningsledning som finns vid parallellinkoppling. Detta är viktigare närmare källan. Längre in när man kommer till mellanskydd och finskydd innanför ett grovskydd är strömmarna inte lika höga så där har det inte lika stor betydelse.

På sid 10 ser du vad jag menade med seriekoppling av flera överspänningsskydd av olika typ.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.