Har en gammaldags ladugård. Där jag har eternit eller aspets tak kanske det heter. D är väl på sista svängen vissa plattor.. så går i tak bytes tankar. Rejäl gammaldags pannplåt hade varit snyggt och lite granna stil med byggnaden. Men funderar nu på om det vore enklast att bara lägga ett tunt lager jord på aspetstaket å så någon fint blomster eller gräs....

Har läst lite om sedumtak å d verkar ju bra...
Frågan är om tak konstruktionen skulle hålla för denna extra tyngd som blir dels med jordlagret men sen när det jordlagret blir mättat på vatten en regnig dag.. lär ju bli rejält tung...
Någon som kan detta ämne.:confused:
 
Eternittak fungerar inte som underlag för sedum. Du måste ha någon form av tätskikt under typ svetsad takpapp, bromatta, PVC-duk eller dylikt
 
Vad skulle det göra för skillnad? D platerna är ju som ett tätskict.
 
Det är skillnad på ett tak som ska tåla regn som rinner av och ett tätskikt som ska klara stillastående vatten.
Bifogar en liten bild som jag har tagit från boken Byggekologi (är för övrigt en mycket trevlig bok som jag rekommenderar starkt). Där har du hur mycket jord som krävs för olika sorters gröna tak samt vad för belastning de ger på ett tak.
20140118_090835.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Plattorna är vattenavvisande, inte vattentäta. De klarar inte vattentrycket som blir när du har överbyggnad av sedum.
 
Jaha du tror att dom kommer spricka av tyngden eller så när dom blir tunga.. d taket är ju både vattenavvisande och vattentätt. Samt att d håller då för mig att stå å gå på det..
 
Ett eternittak är INTE vattentätt, varken skivorna eller skarvarna. Som skrivits ovan kommer det inte fungera i längden att lägga sedum direkt på ett sådant tak. Skivorna mättas med vatten och fryser sönder. Vatten tar sig in i skarvarna och orsakar rötskador på takåsar och takstolar.
 
Visst.. kapilärakraften kan nog ställa till det när man lägger på grästak.

Men vad kan man täcka med då?
 
Tak med blommor och gräs är inga billiga tak bland dom dyrare taken och tätskiktet är nog inget du kan göra själv.
 
Om man gör det som man gjorde förr i tiden så e d inte så dyrt. Men en rejäl arbetsinsatts.
 
S
Ingenjören skrev:
Ett eternittak är INTE vattentätt, varken skivorna eller skarvarna. Som skrivits ovan kommer det inte fungera i längden att lägga sedum direkt på ett sådant tak. Skivorna mättas med vatten och fryser sönder. Vatten tar sig in i skarvarna och orsakar rötskador på takåsar och takstolar.
håller inte med dig alls att eternit ej kan va vattentät.
finns eternittak som bara består av takstolar och bärläkt(alltså ingen råspont och papp) och dom är torra
 
Jämför med billigt partytält. Vid regn är det torrt under. Men dagen efter har det bildats en vattenpöl i taket och då droppar det o läcket. Minsta taklutning för taktäckningen avgör hur vattenavvisande/tätt det är. Grönt tak måste täckas med taktäckbing som klarar helt platta tak.

Men jag skulle säga att platonmatta skulle räcka i ditt fall. Det lilla vatten som åker igenom platon tas då upp av eternit och rinner av.
 
Problemet med tätskikt på eternittak är alla de kraftiga skruvskallar som håller plattorna. Det skulle förvåna mig storligen om inte de med tiden kommer att gnaga hål på tätskiktet.

Jag har själv ett gammalt eternittak på mitt stall och plattorna blir delvis fuktiga även på undersidan ibland, och speciellt i närheten av skarvar/kanter. Skurna plattor i en takvinkel kexar upp som gammal rostig bilplåt, så helt vattentäta är de inte.

Sedan är det inte bara regnvatten som gröna tak håller. På vintern kommer snön inte att glida av taket, och vad väger inte t ex 0.5m blötsnö?
 
Det går inte att jämföra tätt , som i tätt att det håller regnvatten ute med tätt som i att klara av vattentrycket som blir när du har sedum på taket.
En platonmatta är också för dåligt. Det behövs ett svetsat tätskikt av något slag. man kan lägga en 20 mineralullsboard på taket så har man byggt bort problemet med skruvskallarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.