Nu har jag nog snart läst alla trådar som har något med garage att göra! rolleyes.gif
Trots detta (eller kanske på grund av) så har jag fortfarande många frågetecken som måste rätas ut, så jag tänkte skapa en egen tråd för att diskutera och dokumentera denna process.
Önskemålet är ett dubbelgarage samt biyta för snickeri och annat fix. Garaget ska vara uppvärmt, ca 10-15º, och fungera som parkering för två bilar. Tanken är att få plats med förvaring av "bilrelaterade" prylar och det enda "meckandet" begränsas till hjulskifte, byte av lampor samt städning av bilar.

Förutsättningarna/begränsningarna är att vi endast får bygga 50m2 i bottenarea (med möjlighet till 10% avvikelse) men däremot i två plan. Eftersom tomten sluttar ganska kraftigt (knappt 7m höjdskillnad på 50m uppfart), hade jag tänkt att nyttja detta så att ovanvåningen hamnar i markplan vid huset. Detta skulle jag vilja ha på plats för 150kkr, vilket inte är förankrat i verkligheten än! :surprised: Tanken är då att det är vädertätat för de pengarna och sedan fortsätta allteftersom pengarna rinner in.

Tomten:
tomtkarta_x.jpg
Det röda är det planerade garaget och den blå markeringen är avloppet som blir viktigt för placeringen, då jag gärna vill ha möjlighet till detta i framtiden. Tomten sluttar så skulle man lägga bygget längre vänster i bild blir det problem med fallet. Nedan är en bild från uppfarten.
20140301_152821_1_x.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Lösningsförslaget:
- Konventionell grund med kantelement, 300mm cellplast. (6,6x8,4 m)
- Garageväggar i 25cm lättklinker (2,6m högt)
- Mellanbjälklag i betong (element eller platsgjutet) alt. lättklinker.
- Ovandel med träregelstomme och stående panel. (inv. takhöjd 2,5m)
- Sadeltak med plåtpannor (27º vinkel)

Garage2_uppgart höger_1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bristerna i användandet av Sketchup är tydliga men det får ni ha överseende med, förhoppningsvis så lär jag mig under resans gång!

Gångdörren ska flyttas till bakre gaveln med trappa upp och huvudentrétrappen ska nog flyttas från garaget någon meter.
Garageväggarna under jord kommer att isoleras utvändigt med typ isodrän e.dyl. och ovan jord med cellplast som sedan putsas. Troligen kommer en kontrefor bli nödvändig mitt på den långa väggen, lite beroende på återfyllnadsmaterial.

Jag skulle gärna vilja ha lite input kring bl.a. placering och utformning, men även kring detaljer och konstruktionen i stort.

Så vad tror ni, kommer detta att bli bra eller är det något jag borde tänka ett varv till på?
 
Ser bra ut. Är väl din budget som kanske är "lite" tight...
Ett vanligt garage i ett plan är tight nog med dom pengarna.

//AA
 
Ja, budgeten är minst sagt tight!

Nu har jag spenderat lite tid med budgeten för att verklighetsförankra det hela lite mer.:)

Bygglov etc. 8 000:-
Grund 45 000:-
Väggar, plan1 45 000:-
Mellanbjälklag 40 000:-
Väggar, plan2 22 500:-
Takstolar 12 000:-
Taktäckning 22 000:-
Garageport 20 000:-
VVS 10 000:-
_____________________
Totalt 224 500:-

Då har jag räknat med att jag gör allt arbete själv förutom grävning och gjutning.
Utöver ovanstående så till kommer isolering och el.

Ett sätt att göra det är att pga pengar och tid, skjuta på plan 2 för att få garaget vädertätt i år. I så fall landar man istället på 168kkr.
 
Grund 45 000 kr. Innefattar det markjobb/grävning samt gjuten platta? Bara betongen går väl på nästan 20 tkr om du beställer en betongbil, där tillkommer sedan gjutform/kantelement, isolering, armering etc. Och grävning, kross osv.

Men du kanske har offerter så du vet att det går ihop?
 
Plattan ska placeras där det idag är uppfart, så jag räknar inte med så mycket grävjobb. Visst det är en sluttning så lite blir det, men svärfar ska hjälpa till med det. Bärlag kommer jag inte ihåg exakt hur mycket jag räknade med men utgick från prislista från en leverantör.

I övrigt har jag komponerar ihop grunden med byggmaxkomponenter för att få en idé kring vart det landar. 400-kantelement, 300 cellplast, hullingar, armeringsnät och stål till vot + villabyglar. Betong enligt prislista från närbelägen leverantör samt två personer för gjutningen. Där räknade jag på tot 16h a 450:-.

Jag tyckte också att det blev lågt jämfört med att man borde räkna 1500:-/m2, men så blir det också mycket jobb själv!:rolleyes:
 
Vad betalar du för betongen ungefär? Ja fick ge nästan 2000kr/kbm har jag för mig (sthlm) om man räknar in en bil samt lossning med ränna.
Hoppas du lyckas hålla budgeten!
 
Enligt prislista ska det gå på ca 8500:- för 6,7 m3. Tror det endast ingick ca 15 min lossning, så där kan det bli lite tillägg.

Jag kommer försöka göra en så god uppskattning som möjligt och sedan lägga på ca 10% på totalen som marginal/spill. Sen är det bara att hålla tummarna! :rolleyes:

Självklart ska det följas upp här hur det går. Både skrämmande & spännande!
 
  • Gilla
saiter och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.