Då jag för många år sedan bytte kulör på kåken, så ville jag måla mina svarta hängrännor/stuprör och övriga plåtdetaljer vita. Då jag skulle köpa färg, rekommenderade man en vit plåtfärg. Problemet är att
rännor/stuprör är belagda med en plastfärg/film ovanpå den galvaniserade ytan och metallfärgen började pga detta att flagna efter ett par år. I färgbutiken har man inte kunnat hitta någon bra lösning och jag har i omgångar försökt att prova med olika färgtyper allt ifrån demidekks fönsterfärg för släta ytor med extra vidhäftning, till biltemas kletiga färg för spoilers och bilkaross, men allt spricker och flagar efter ett par år. Jag tvättar med målartvätt, försöker skrapa bort allt som är löst, mattar ytan med slip papper och tvättar med t-sprit och ändå är det svårt att få det bra. kom gärna med tips för nu ska jag på det igen.
 
Har du provat vanlig akrylatfärg? Jag har målat alla mina stuprör och höngrännor med Överskottsbolagets billigaste färg och det funkar kanon. Målade även en skorstenshuv för många år sedan med samma färg och den ser som ny ut fortfarande. Tror akrylat funkar bra just på galvad plåt
 
Du måste få av all plast färg för att den nya färgen ska sitta.
 
Nä, plastfärgen vill jag inte ta bort, den sitter stenhårt och skyddar bra så länge den sitter fast. Jag vill ju ha en färg som biter fast på plastfärgen och som inte spricker/flagar, kanske är Julaförslaget bra,ska nog testa. Akrylatfärgen funkar kanske bra på galvad plåt men tror att det går som med demidekks fönsterfärg på plastfärg.
 
Jag kör med Biltemas lackfärg, det sitter efter tre år hittills. Den är åtminstone billig ;)
 
öringen skrev:
Har du provat vanlig akrylatfärg? Jag har målat alla mina stuprör och höngrännor med Överskottsbolagets billigaste färg och det funkar kanon. Målade även en skorstenshuv för många år sedan med samma färg och den ser som ny ut fortfarande. Tror akrylat funkar bra just på galvad plåt
Jag tror på detta spåret med en vanlig fasadfärg men finns det några fler med just denna erfarenheten. Den plastfärgen (coating/film) som finns kvar brukar ju sitta bra och borde väl trivas med ett nytt lager "plast" på sig!? Jag vill gärna veta era erfarenheter och hur länge det fått/fick sitta....... alltså mer från era egna erfarenheter!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.